روند سریع تصویب جزئیات طرح تاسیس چهارمین سازمان امنیتی جمهوری اسلامی

در حال حاضر تبدیل «مرکز» حفاظت اطلاعات قوه قضائیه به چهارمین «سازمان» اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی، فقط به تائید شورای نگهبان نیاز دارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی و تصویب بخشی از جزییات طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه جمهوری اسلامی در نشست امروز کمیسیون خبر داد، طرحی که براساس آن چهارمین سازمان اطلاعاتی و امنیتی حکومت ایران بر مقابله با «براندازی»، سرکوب «عوامل ایجاد نارضایتی در بین مردم» و جلوگیری از ریزش نیروهای حکومتی تمرکز دارد.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت در نشست روز یکشنبه، ۶ آذر ۱۴۰۱، این کمیسیون، نمایندگان قوه قضاییه، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی و نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان رسیدگی به جزئیات «طرح سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه» حضور داشتند.

به گفته عمویی در ادامه رسیدگی عناوین ماموریت‌های سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه که در ماده یک این طرح مشخص شده، بند «ح» آن به تصویب رسید.

براساس بند «ح» ماده یک این طرح، یکی از ماموریت‌های ذاتی سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه «نظارت بر سلامت و امنیت فرایندهای دادرسی با هدف جلوگیری از مداخله افراد ناصالح و فاقد سمت در روندها و پرونده‌های قضایی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در این بند تاکید شده است که سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه ماموریت دارد تا «بر محیط پیرامونی قوه قضائیه برای مقابله با تحرکات سودجویان و رفتارهای غیرقانونی به منظور اعمال نفوذ ناروا» نظارت کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که رسیدگی به سایر بندهای باقیمانده این طرح ۶ ماده‌ای در جلسات آینده کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه خواهد داشت و پس از تکمیل مصوبه کمیسیون، این طرح جهت بررسی به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

کلیات طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه پیش از این در ۱۷ مهر ۱۴۰۱، همزمان با چهارمین هفته خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، به تصویب اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس رسید و اکنون بررسی جزئیات آن در این کمیسیون در حال انجام است.

با تصویب «کلیات طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه»، زمینه تشکیل چهارمین سازمان اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران با ماموریت «مقابله با براندازی» فراهم آمده است.

با روند پرشتاب تصویب جزئیات این طرح و تصویب آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، در عمل تبدیل «مرکز» حفاظت اطلاعات قوه قضائیه به چهارمین «سازمان» اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی، فقط به تائید شورای نگهبان نیاز دارد.

در «بند پ» طرح تشکیل «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه»، به صراحت بر مقابله با «براندازی» و سرکوب «عوامل ایجاد نارضایتی در بین مردم» تاکید شده و آمده است که یکی از ماموریت‌های اصلی این سازمان، «پیشگیری، کشف، شناسایی و مقابله با توطئه‌ها و فعالیت‌های جاسوسی، خرابکاری، براندازی و ایجاد عوامل نارضایتی در بین مردم و اقدامات علیه امنیت ملی در سطح قوه قضاییه و پرونده‌های مورد رسیدگی در این قوه» است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با وجود وزارت اطلاعات، از سال ۱۳۸۸ تاکنون دو «سازمان» اطلاعاتی دیگر تشکیل داده‌اند و «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه»، چهارمین سازمان اطلاعاتی است که یکی از ماموریت‌های اصلی آن مقابله با «براندازی» و سرکوب مخالفان نظام حاکم است.

تشکیل هر یک از این  سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی، رابطه مستقیم و آشکاری با بروز اعتراض‌ها داشته است. پس از اعتراضات گسترده سال ۱۳۸۸، به دستور علی خامنه‌ای، «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» تشکیل شد و به موازات وزارت اطلاعات، مسئولیت مستقیم سرکوب مخالفان را بر عهده گرفت.

پس از اعتراض‌های سراسری سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ نیز علی خامنه‌ای در پاییز سال ۱۳۹۹ با ارتقای ساختار نیروی انتظامی موافقت کرد و به این ترتیب، در اوایل سال ۱۴۰۱، «ناجا» به «فرماندهی کل» تبدیل شد و عنوان «فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» یا «فراجا» را گرفت و در کنار آن هم یک سازمان اطلاعاتی به نام «سازمان اطلاعات انتظامی کل کشور»، مرکب از سازمان اطلاعات نیروی انتظامی و پلیس امنیت عمومی، تشکیل شد.

اکنون نیز با تداوم خیزش سراسری مردم ایران علیه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح تاسیس «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه»، گام دیگری برای تاسیس چهارمین سازمان اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی برداشته‌اند.