تحلیلگران: اهداف جنگی و خط ‌قرمزهای روسیه در اوکراین تغییر می‌کند

کارشناسان از «استیصال» پوتین می‌گوید و عده‌ای از آنها نیز بر این باورند که پیروزی نظامی برای او ناممکن است و پوتین فقط دارد زمان می‌خرد

پوتین ماه گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی تاکید کرد که روسیه قصد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین ندارد و عملا از آن تهدیدها عقب‌نشینی کرد- Anton Novoderezhkin / SPUTNIK / AFP

در پی شکست‌های اخیر روسیه در میدان جنگ اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری این کشور، به تغییر خطوط قرمز و اهداف جنگی خود مشغول است. این، لب‌ کلام گزارشی است که روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در روز یکشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، منتشر کرد. یکی از دانشگاهیانی که با این روزنامه صحبت کرده است، از «استیصال» پوتین می‌گوید. 

پوتین پیش از این، تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای کرده بود و دیپلمات‌های غربی می‌گویند باید حرف او را جدی گرفت. ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، اخیرا در سفری به آنکارا، با همتای روس خود دیدار کرد و در این مورد هشدار داد. 

مایکل کلارک، استاد‌ مهمان دانشکده مطالعات جنگ در دانشگاه «کینگز کالج» لندن، به «وال‌استریت ژورنال» می‌گوید: «رفتار پوتین اکنون درجه‌ای از استیصال با خود دارد. چون حتما می‌داند که اوضاع در صحنه جنگ خوب پیش نمی‌رود و از نظر نظامی، باید آماده بازه طولانی‌مدت شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه در هفته‌های اخیر ده‌ها هزار نیروی تازه به خط مقدم آورده است و به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین، به‌ویژه شبکه برق کشور، حملات مکرری کرده که به قطع برق در کی‌یف و شهرهای متعدد دیگر انجامیده است. تحلیلگران می‌گویند هدف مسکو این است که در سرمای شدید زمستان اوکراین، روحیه مردم را تضعیف کند. 

اما یک خط ‌قرمز که هنوز تغییر نیافته، این است که نه روسیه و نه ناتو، قصد درگیری مستقیم نظامی ندارند. تهدیدهای هسته‌ای پوتین نیز باعث انزوای بیشتر او شده است و حتی شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری چین، نیز در پی این تهدیدها، برای نخستین بار در طول جنگ، از گفتار کرملین انتقاد کرد. پوتین در پی این اوضاع، ماه گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی تاکید کرد که روسیه قصد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین ندارد و عملا از آن تهدیدها عقب‌نشینی کرد. تحلیلگران غربی می‌گویند استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ، فایده‌ای نظامی برای روسیه نخواهد داشت و تنها به انزوای بیشتر مسکو و درگیر شدن مستقیم آمریکا و متحدان آن در جنگ، منجر خواهد شد. 

با این حال، اهداف جنگی و خط‌قرمزهای پوتین در حال تغییر است و هنوز معلوم نیست به کدام سو متمایل شود. مایکل کلارک می‌گوید، تصور پیروزی نظامی برای مسکو اکنون دشوار است و هدف این کشور، «ادامه جنگ به شیوه‌ای است که شکست نخورند، و سپس تنها بازی برای زمان[خریدن] است».

بیشتر از جهان