سفارت افغانستان در پراگ: با طالبان تماس و تعامل داریم

وزارت خارجه طالبان می‌کوشد به کنترل بیشتری بر سفارت‌های افغانستان در کشورهای دیگر دست یابد

هم اکنون شهزاد گل آریوبی، سفیر افغانستان در پراگ است - Embassy of Islamic Republic of Afghanistan - Prague

سفارت افغانستان در پراگ روز شنبه، ۵ آذر (۲۶ نوامبر)، اعلام کرد با حکومت طالبان در تماس و تعامل است.

این سفارت با نشر اطلاعیه‌ای در صفحه‌ فیس‌بوکش، از حکومت طالبان با ‌عنوان «نظام حاکم» بر افغانستان نام برده است.

در اطلاعیه این سفارت آمده است: «سفارت افغانستان در پراگ از کشور خود نمایندگی می‌کند و با نظام حاکم در آنجا در تماس است. بدون هیچ‌گونه تبعیض، به تمام مراجعان محترم اطلاع می‌دهد که این سفارت برای حل مشکلات و ارائه خدمات به هموطنان عزیز، با وزارت امور خارجه در کابل، در تعامل است. برای دریافت خدمات کنسولی، می‌توانید در ساعت‌های رسمی به سفارت رجوع کنید.»

حافظ ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، و برخی دیگر از مقام‌های طالبان، متن اطلاعیه سفارت افغانستان در پراگ را در توییتر بازنشر کرده‌اند.

هم‌اکنون شهزاد گل آریوبی سفیر افغانستان در پراگ است که در حکومت پیشین افغانستان به این مسند گمارده شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۵ ماه پیش، طالبان توانستند حکومت افغانستان را که از حمایت کشورهای غربی، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، برخوردار بود، سرنگون کنند. در این مدت هیچ کشوری در سطح جهان، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و بسیاری از سفارت‌های افغانستان در کشورهای مختلف، از همکاری با حکومت طالبان خودداری کرده‌اند.

اما نمایندگان سیاسی افغانستان در کشورهای خارجی، می‌گویند طالبان آنان را زیر فشار قرار می‌دهند که یا از مسندهای خود کناره‌گیری کنند، یا تحت نظر وزارت خارجه این گروه کار کنند.

حکومت مرکزی طالبان از سفارت‌های افغانستان خواسته‌ است که فعالیت‌های خود را با حکومت آنان هماهنگ کنند.

وزارت خارجه طالبان می‌کوشد به کنترل بیشتری بر سفارت‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در کشورهای دیگر دست یابد. پاکستان، روسیه و چین از جمله کشورهایی به‌شمار می‌روند که به حکومت مرکزی طالبان اجازه داده‌اند برخی از دیپلمات‌های خود را به سفارت‌های افغانستان در این کشورها اعزام کند.

سفارت افغانستان در پراگ، در حالی از تعامل با طالبان خبر می‌دهد که وزارت خارجه جمهوری چک تصمیم گرفته است در ژانویه ۲۰۲۳، سفارت این کشور را در کابل کاملا تعطیل کند. این موضوع را یان لیپاوسکی، وزیر خارجه جمهوری چک، چهارشنبه، دوم نوامبر (۱۱ آبان)، اعلام کرد. او دلیل تعطیل کردن سفارت این کشور را بهبود نیافتن وضعیت امنیتی افغانستان دانست.

چک در سال ۲۰۰۷ سفارتش را در کابل گشود و تا پیش از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، دیپلمات‌های این کشور در افغانستان حضور داشتند.

بیشتر از جهان