جمهوری چک سفارتش را در کابل برای همیشه می‌بندد

طالبان در سپتامبر ۲۰۲۱، با هجوم به سفارت چک در کابل، بخشی از اموال آن را غارت کردند

جمهوری چک، در سال ۲۰۰۷، سفارت خود را در کابل گشود-www.facebook.com/CZEmbassyKabul@

وزارت خارجه جمهوری چک تصمیم گرفته است در ژانویه ۲۰۲۳ سفارتش را در کابل برای همیشه تعطیل کند. یان لیپاوسکی، وزیر خارجه جمهوری چک، روز چهارشنبه ۱۱ آبان، اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد وضعیت امنیتی در افغانستان بهتر شود و به همین دلیل فعالیت سفارت این کشور در کابل برای همیشه متوقف می‌شود.

جمهوری چک در سال ۲۰۰۷، سفارتش را در کابل گشود و دیپلمات‌های این کشور تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان حضور داشتند.

در اواسط ژوئیه ۲۰۲۱ و هم‌زمان با پیشروی طالبان به سمت مراکز شهرها، بسیاری از کشورها، سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌‎هایشان را در افغانستان تعطیل کردند. جمهوری چک نیز اوایل اوت ۲۰۲۱، دیپلمات‌هایش را از کابل خارج کرد و سفارتش را به‌صورت موقت و تا مشخص شدن اوضاع، تعطیل کرد. در آن زمان وزارت خارجه چک، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تعطیلی سفارت این کشور در کابل به‌صورت موقت خواهد بود و از طالبان خواست از اموال و مقر سفارت حفاظت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل سپتامبر و دو هفته پس از سلطه طالبان بر کابل، اعضای این گروه به مقر سفارت جمهوری چک در کابل هجوم بردند و اموال آن را غارت کردند. سعید خوستی و مبین، دو عضو طالبان، ویدیویی از جریان حمله به سفارت جمهوری چک پخش کردند. در ویدیوهای منتشرشده دیده می‌شود که نیروهای طالبان به دنبال انبارهای سفارت‌اند و از یک قفسه مشروب، بطری‌های شراب را درمی‌آورند. آنان در این ویدیو مدعی‌ شدند که در خانه شخصی صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی‌اند و قفسه مشروب نیز در خانه او قرار دارد.

 صلاح‌الدین ربانی در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای گفت خانه شخصی‌اش در وزیر اکبر‌خان را از چند سال پیش به سفارت جمهوری چک اجاره داده است و طالبان به مقر این سفارت حمله کرده‌اند.

فردین برمکی، دبیر دوم سفارت دولت پیشین افغانستان در پراگ، به ایندیپندنت فارسی گفت: «سفارت جمهوری چک در افغانستان به‌ صورت محدود و در خانه اجاره‌ای که مالکش صلاح‌الدین ربانی است، در ناحیه وزیر اکبرخان قرار دارد و تنها در زمینه امور سیاسی فعالیت می‌کرد.» 

برمکی افزود که سفارت چک در جریان ماموریتش در کابل، قرارداد آموزش خلبان‌های نیروی هوایی دولت پیشین افغانستان را که از سوی وزارت دفاع آمریکا حمایت مالی می‌شد به دست آورده بود و سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ خلبان را برای آموزش به چک اعزام می‌کرد.

این دیپلمات پیشین در مورد دلیل تعطیل شدن سفارت جمهوری چک در افغانستان گفت: «پیش از این نیز هیئت دیپلماتیک چک در کابل، چندین بار از وزارت خارجه این کشور تقاضا کرده بود که سفارت را در کابل ببندد، چون هزینه‌هایشان بیشتر از درآمدشان بود.»

جمهوری چک در چارچوب ماموریت ناتو در افغانستان، حدود ۵۰۰ سرباز در این کشور داشت که ماموریت نظامی‌شان در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید. نیروهای نظامی جمهوری چک بیشتر در بخش آموزش و مشاوره به نیروهای امنیتی افغان و محافظت از پایگاه نظامی بگرام مشغول به کار بودند.

جمهوری چک در حالی تصمیم بستن سفارتش را در کابل اعلام کرد که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، دیپلمات‌های این کشور به محل کارشان در کابل بازنگشتند.