عفو بین‌الملل خواستار لغو «اقدام‌های ظالمانه» طالبان شد

طالبان در روزهای اخیر شماری از مردان و زنان را در ملاعام شلاق زدند

طالبان قانون اساسی افغانستان را لغو کرده‌اند و در همه امور فقط از دستورهای شریعت بر مبنای تعریف رهبران این گروه پیروی می‌کنند-MOHD RASFAN / AFP

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به فرمان‌ اخیر رهبر طالبان در مورد عملی شدن «حد و قصاص» در ملاعام، در اعلامیه‌ای که روز پنجشنبه ۳ آذر، منتشر کرد گفت بازگشت اقدام‌های ظالمانه طالبان و برگزاری تجمع با هدف شلاق زدن مردان و زنان باید فورا متوقف شود.

سمیرا حمیدی، فعال حقوق زن و از مدیران عفو بین‌الملل در بخش جنوب آسیای این سازمان، گفت: «شلاق زدن علنی زنان و مردان، بازگشت ظالمانه و تکان‌دهنده اقدام‌های تندروانه طالبان است. این نقض ممنوعیت شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی است و نباید تحت هیچ شرایطی انجام شوند.»

طالبان خواستار به رسمیت شناخته شدن به‌عنوان حکومت رسمی افغانستان‌اند، اما درخواست‌ها و توصیه‌های جامعه جهانی در مورد رعایت حقوق بشر، خودداری از نقض حقوق زنان و متعهد ماندن به ارزش‌های انسانی را نادیده می‌گیرند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در ۲۳ آبان اعلام کرد که ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، به همه قاضی‌ها دستور داده است که «حد و قصاص» را برای افراد متهم اجرا کنند. پس از صدور این دستور، طالبان در استان‌های تخار، بامیان، لوگر و لغمان، شماری از زنان و مردان متهم به برقراری روابط جنسی خارج از ازدواج، سرقت و فرار از منزل را در ملاعام شلاق زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سمیرا حمیدی، در مورد بازگشت این قوانین و نادیده گرفته شدن توصیه‌های بین‌المللی از طرف طالبان گفت: «طالبان همچنان به نادیده گرفتن انتقادهای گسترده ادامه می‌دهند، زیرا آن‌ها به‌طور آشکار اصول اولیه حقوق بشر را نقض می‌کنند» و «در یک لغزش هشداردهنده به سمت عملی ساختن رفتارهای حکومت سه دهه پیش خود» حرکت می‌کنند.

‌حمیدی شلاق زدن زنان و مردان در ملاعام را «بازگشت مجازات‌های ظالمانه» خواند و افزود که این اقدام‌ها تنها گام دیگری در قانونی‌ کردن اعمال غیرانسانی از طرف سیستم قضایی طالبان است و بی‌اعتنایی کامل رهبران طالبان به قوانین بین‌المللی حقوق بشر را آشکار می‌کند.

این فعال حقوق بشر در سازمان عفو بین‌الملل، تصریح کرد که به جای شلاق زدن در ملاعام، باید فورا و بدون قید و شرط، یک ساز و کار رسمی اجرای عدالت با محاکمه بین‌المللی عادلانه و دسترسی به راه‌حل‌های حقوقی ایجاد شود.

این درخواست در حالی مطرح شده است که طالبان قانون اساسی افغانستان را لغو کردند و در همه امور، فقط از دستورهای شریعت بر مبنای تعریف رهبران این گروه پیروی می‌کنند.

سمیرا حمیدی از جامعه جهانی خواست فورا تلاش‌های خود را در زمینه دفاع از حقوق بشر در افغانستان تشدید کنند تا اطمینان حاصل شود که مقام‌های طالبان در افغانستان، «تمام مجازات‌های ظالمانه، غیر انسانی و تحقیرآمیز را لغو می‌کنند».

طالبان با سلطه بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، وعده برقراری حکومت معتدل و متعهد به ارزش‌های پذیرفته‌شده جهانی را دادند، اما این گروه به هیچ یک از وعده‌های داده‌شده در این زمینه عمل نکرده‌اند. ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان که سندی در مورد زنده بودنش تاکنون منتشر نشده است، در ۱۵ ماه گذشته، فرمان‌های متعددی در زمینه وضع محدودیت‌های سختگیرانه علیه مردم و به‌ویژه زنان صادر کرده است.

براساس فرامین صادرشده از طرف رهبر طالبان و وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه، زنان در افغانستان از حق کار در بیرون از خانه و به‌ویژه در ادارات دولتی محروم شدند. همچنین، زنان اجازه ندارند بدون یک مرد به‌عنوان محرم به خارج از شهرها سفر کنند.

در اعتراض به وضع این محدودیت‌ها، شمار زیادی از زنان افغانستان طی بیش از یک‌سال گذشته، تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند، اما طالبان اعتراض‌های زنان را با خشونت و تهدید سرکوب کردند. در این مدت، شماری از زنان معترض بازداشت‌شده به دست طالبان، به شکل‌های مختلف شکنجه و تهدید شدند تا از اعتراض دست بکشند.