از آنجلینا جولی تا شایلین وودلی: چهره‌های سرشناس مخالف جشن شکرگزاری‌

بسیاری از ستاره‌ها علیه این تعطیلات جنجالی آمریکایی صحبت کرده‌اند

آنجلینا جولی سال‌هاست که عید شکرگزاری را جشن نمی‌گیرد- Tolga Akmen / AFP

از آنجا که جشن روز شکرگزاری رسما فرا رسید، خانواده‌های سراسر ایالات متحده آمریکا خود را برای جشن‌های تعطیلاتشان آماده کردند، از جمله تهیه بوقلمون لازم و سایر مواد مورد نیاز.

در کنار غذا، این روز یکی از محبوب‌ترین روزهای سال است که مردم با عزیزانشان گرد هم می‌‌آیند و بیان می‌کنند از چه بابت شکرگزارند.

اما هرچند قدمت این تعطیلات به سال‌های ۱۶۱۹ و ۱۶۲۱ برمی‌گردد، که «نخستین» روز شکرگزاری در آن برگزار شد، همه آمریکایی‌ها الزاما این مناسبت را جشن نمی‌گیرند.

درواقع، بسیاری از افراد سرشناس، نظرشان را درباره روز شکرگزاری به وضوح بیان کرده‌اند، برخی توضیح می‌دهند که چرا این مناسبت را جشن نمی‌گیرند و دیگرانی هم آن را تقبیح کرده‌اند. روز شکرگزاری برای این ۷ فرد سرشناس، از آنجلینا جولی گرفته تا شایلین وودلی اهمیت چندانی ندارد.    

آنجلینا جولی

سال‌ها است که گفته شده آنجلینا جولی که مادر شش فرزند است، با وجود تاریخچه جنجالی روز شکرگزاری طرفدار این جشن نیست. در دهه ۱۶۰۰، مستعمره‌نشینانی که بعدها آن‌ها را زائر نامیدند، به پلیموث ماساچوست آمده بودند تا با قبیله وامپانوآگ که بومی آن سرزمین محسوب می‌شدند، آشنا شوند و با هم غذایی بخورند.

در سال ۲۰۱۶، یکی از دوستان جولی به پاپ ایتر (PopEater) گفته بود که این بازیگر از این تعطیلات آمریکایی «منزجر» است، اما تصمیم گرفته است به آن احترام بگذارد.

این منبع [آگاه] به فاکس نیوز گفت: «جولی از این تعطیلات متنفر است و نمی‌خواهد مثل بسیاری از آمریکایی‌ها دربازنویسی تاریخ نقشی داشته باشد.»

«تجلیل از کاری که مهاجران سفیدپوست با بومیان آمریکا کردند، یعنی تسلط یک فرهنگی بر فرهنگی دیگر با شیوه او همخوانی ندارد. ابدا نمی‌خواهد به خانواده چندفرهنگی خود یاد بدهد داستان یک کشتار را چطور جشن بگیرند.»

لیام همسورث

از آنجا که لیام همسورث استرالیایی‌ است، این تعطیلات آمریکایی را جشن نمی‌گیرد. او در سال ۲۰۱۴ به ئی! نیوز (E! News) گفت: «ما در استرالیا روز شکرگزاری را جشن نمی‌گیریم، اما روزهای مشابهی داریم.»

با این حال، تاکید کرد که هنوز در جشن‌های شکرگزاری شرکت می‌کند و ادامه داد: «شش سال است که در [ایالات متحده آمریکا] بوده‌ام. بنابراین مراسم شکرگزاری زیادی داشته‌ام.»

ماییم بیالیک

بازیگر سریال تئوری بیگ بنگ درباره این جشن و دلایل دوست نداشتن آن به صراحت نظرش را گفته است. او در ویدیویی که در سال ۲۰۱۷ در یوتیوب منتشر شد توضیح داد که گیاهخوار است و با کشتن پرندگانی مثل بوقلمون مخالف است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیالیک در این ویدیو گفت: «از رسم کشتن پرنده‌ای که در بیشتر موارد دستکاری ژنتیکی شده تا اینقدر بزرگ شود که حتی نمی‌تواند روی پایش بایستد و بعد لاشه‌اش را داخل سینی می‌گذارند و می‌برند و می‌خورند خوشم نمی‌آید. از چنین رسمی خوشم نمی‌آید.»

شایلین وودلی

او موضعش درقبال این تعطیلات و اینکه چرا پیش‌تر، ترجیح داده آن را جشن نگیرد را به‌صراحت اعلام کرده است. او که در فیلم سنت‌شکن بازی کرد و در سال ۲۰۱۶ به معترضان خط لوله دسترسی داکوتا پیوست، از «روایت‌های نادرستی» که درباره این تعطیلات به کودکان در آمریکا می‌آموزند انتقاد کرد. او در گفت‌وگویی با تی‌وای‌تی پالیتکس (TYT Politics) گفت: «از وقتی که بچه بودیم عکس‌های مقوایی زائران و اعیاد و بوقلمون بریدیم، اما هیچ‌کدام از بچه‌های ما واقعیت این موضوع را نمی‌دانند، نه می‌دانند زمانی که غربی‌ها تصمیم گرفتند در این کشور ساکن شوند چه اتفاقی برای بومیان آمریکا افتاد، نه از اتفاقی که هنوز برای بومیان آمریکایی می‌افتد چیزی می‌دانند.»

سارا سیلورمن

سارا سیلورمن نیز مثل بالیک با استفاده از رسانه [پلتفرم] خود، از این تعطیلات آمریکایی و بیان این واقعیت که سالانه هزاران بوقلمون برای این جشن کشته می‌شود انتقاد کرده است.

این کمدین در ویژه‌برنامه روز شکرگزاری ۲۰۱۸ به تاریخچه این تعطیلات پرداخت و به شوخی گفت: «این بوقلمونی که می‌کشیم نماد بومیان آمریکایی‌ است که کشتیم.» و به طعنه ادامه داد: «پس برای فناوری‌های کشاورزی‌ که آن‌ها به ما آموختند سپاسگزاریم، چون یاد گرفتیم غذایمان را از زمینی که از آن‌ها گرفتیم برداشت کنیم. شکرگزاریم که آمریکایی هستیم. خدا به آمریکا و میراث حق به جانب پندار حریصش برکت بدهد.»

جان استوارت

جان استوارت بیش از همه در برنامه‌اش، برنامه روزانه با جان استوارت، جشن روز شکرگزاری را به سخره گرفت. او در سال ۲۰۱۴ به شوخی به تاریخچه تعطیلات و شیوه یادآوری‌اش پرداخت.

در آن سال گفت: «روز شکرگزاری را به روش قدیمی جشن گرفتم. همه همسایگانم را به خانه‌ام دعوت کردم، جشن بزرگی گرفتیم و بعد آن‌ها را کشتم و زمین‌هایشان را گرفتم.»

امیلی بلانت

از آنجا که امیلی بلانت اهل لندن است روز شکرگزاری جزو رسوم خانوادگی‌شان نیست. با این حال،‌ پیش‌تر گفت که او و همسرش، جان کرازینسکی، برخی از غذاهای روز شکرگزاری را برای جشن کریسمس در برنامه‌شان گنجانده‌اند.

او در سال ۲۰۱۴  به ئی! نیوز گفت:«ما روز شکرگزاری را جشن نمی‌گیریم. امسال به همسرم گفتم: ما دو تا بوقلمون داریم چون برای دو کریسمس آخر بوقلمون درست نکرده‌ایم و من می‌خواهم این کار را بکنم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی