«تیم ملی» هم خط قرمز نظام شد

مخالفان تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته با بازداشت و برخوردهای امنیتی روبه‌رو شدند

واشنگتن پست با اشاره به بازداشت وریا غفوری به این اشاره کرد که این بازیکن پیش از این در شبکه‌های اجتماعی از مقامات دولتی انتقاد کرده - baharnews

هم‌زمان با گسترده‌تر شدن اعتراضات در شهرهای مختلف ایران و انقلابی‌تر شدن فضای این اعتراضات، جمهوری اسلامی نیز به جای نرمش در برابر مردم برخوردها و فشارها را روزبه‌روز افزایش می‌دهد. علاوه بر بازداشت، سرکوب و کشتار، دایره جرائم در ایران نیز روزبه‌روز وسیع‌تر می‌شود. از خبرهای منتشر شده از داخل ایران این‌گونه به نظر می‌رسد که حمایت نکردن از تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، به یکی از جدیدترین موارد اتهامی برای برخورد با مردم و معترضان تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان روز بعد از بازی ایران و انگلیس اعلام کرد که یک رستوران در تهران به اتهام هواداری از تیم فوتبال انگلیس در مقابل تیم ملی ایران پلمب شده است. این خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه اعلام کرد که یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای واقع در خیابان شریعتی تهران که در صفحه مجازی‌اش در اینستاگرام با درج «مطالب ضد ملی، از تیم فوتبال انگلیس حمایت و آرزوی ناکامی برای تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کرده بود»، دوشنبه ‌شب با دستور قضایی پلمب شد.

از سوی دیگر، وریا غفوری پس از بارها احضار، تهدید و بازداشت موقت، روز پنجشنبه سوم آذر به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری حکومتی تسنیم در مورد این بازداشت عنوان کرد این بازیکن پیشین تیم ملی و استقلال، به اتهام توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران و تبلیغ علیه نظام بازداشت شده است. رسانه‌های مختلف دنیا به بازداشت وریا غفوری، بازیکن کنونی فولاد خوزستان، واکنش نشان دادند.

واشینگتن‌پست با اشاره به بازداشت وریا غفوری، اعلام کرد که این بازیکن پیش از این در شبکه‌های اجتماعی از مقام‌های دولتی انتقاد و اخیرا پیام‌هایی در توییتر منتشر کرده و کشتار کردها در ایران را محکوم کرده بود. او در یک دهه اخیر چندین بار به تیم ملی دعوت شده و برای چندین تیم باشگاهی ایرانی ازجمله فولاد خوزستان، تیم فعلی‌اش، بازی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایسنا، خبرگزاری نیمه‌رسمی، روز پنجشنبه از استعفای حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل تیم فولاد خوزستان خبر داد و گفت هنوز دلیل استعفای او اعلام نشده است. گرشاسبی پیش از این در واکنش به زمزمه‌ها درباره بازداشت غفوری گفت این حرف‌ها شایعه است و «وریا غفوری و خانواده‌اش به خوبی می‌دانند ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.» البته او در همان مصاحبه گفت که «اگر موضوعی امنیتی باشد هیچ‌کس نمی‌تواند از این مسئله جلوگیری کند، چه مدیر باشد چه مربی.»

برخی شایعات حاکی از این است که نیروهای امنیتی پیش از این نیز قصد بازداشت وریا غفوری را در هتل محل اقامت تیم فولاد داشتند. نیروهای امنیتی شب قبل از بازی فولاد با پیکان، با حضور در هتل محل اقامت فولاد قصد دستگیری وریا غفوری را داشتند که جواد نکونام مانع از این‌ کار شد. گرشاسبی پیش از این در دیدار تیم فولاد با استقلال نیز در بین دو نیمه با حضور در رختکن تیم، مچ‌بندهای مشکی بازیکنان را جدا کرده بود و به نکونام نیز گفته بود که از پیراهن مشکی استفاده نکند.

اما واشینگتن‌پست با اشاره به مخالفت مردم داخل ایران با حضور تیم ملی در جام جهانی، نوشت که برخی از ایرانیان به نشانه حمایت از اعتراضات، از فیفا خواستار محرومیت تیم ملی شده بودند. برخی دیگر استدلال کردند که حضور ایران در جام جهانی موهبتی برای این قیام بود؛ رویدادی برجسته که به بازیکنان و تماشاگران فرصتی برای ابراز مخالفت با حضور رسانه‌های بین‌المللی داد.

پژمان راهبر، روزنامه‌نگار ورزشی و سردبیر ورزش سه نیز روز پنجشنبه به علت انتشار ترکیب تیم ملی ایران پیش از بازی با انگلیس، برای ساعاتی بازداشت شد. پیش از این کارلوس کی‌روش وب‌سایت ورزش سه را به «لو دادن ترکیب تیم ملی ایران» پیش از بازی روز دوشنبه با انگلیس متهم کرده و مخالفان تیم ملی را خائن خوانده بود.

اکنون خط قرمز و مقدسات نظام با این اتفاق‌ها به فوتبال هم کشیده شده است. فوتبالی که تا پیش از این، انتقاد از آن برای همه آزاد بود و کارلوس کی‌روش نیز در برنامه‌های تلویزیونی صداوسیما بارها مورد انتقاد علنی قرار گرفته بود، اما اکنون حتی کی‌روش نیز به خط قرمزی تبدیل شده است که نظام به یک اشاره او از قطر، چند ساعت بعد در تهران فردی را بازداشت می‌کند.