بایدن: آمریکا کنار زنان ایرانی قربانی ظلم می‌ایستد

رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، با صدور بیانیه‌ای، همبستگی کشورش با زنان قربانی خشونت در اوکراین و ایران را اعلام کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در آستانه روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است که «ایالات متحده در کنار زنان ایرانی که برای مطالبات حقوق بشری و آزادی‌های اساسی خود با خشونت و ظلم مواجه‌اند، می‌ایستد».

در بیانیه کاخ سفید همچنین بر همبستگی ایالات متحده با زنان اوکراینی «که از جنگ ناعادلانه و بی‌رحمانه با روسیه در رنج‌اند؛ جنگی که در آن از تجاوز جنسی نیز به عنوان یک سلاح استفاده می‌شود»، تاکید شده است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید که کشورش در کنار «هر یک زن از سه زن جهان که در مقطعی از زندگی خود قربانی خشونت فیزیکی، تجاوز جنسی و آزار شده‌اند»، می‌ایستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده یکی از کشورهای سازمان ملل است که پس از اعتراض‌های اخیر و سرکوب گسترده زنان ایرانی در پی تعلیق عضویت ایران در «کمیسیون مقام زن سازمان ملل» برآمد. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۱۱ آبان اعلام کرد که کشورش برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن تلاش می‌کند. او دلیل این اقدام را نقض حقوق زنان در حکومت جمهوری اسلامی و سرکوب وحشیانه معترضان بیان کرد.

دوره چهارساله عضویت ایران در کمیسیون زنان سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ آغاز شد. هدف اصلی این کمیسیون که هر سال در ماه مارس تشکیل جلسه می‌دهد، تقویت برابری جنسیتی و پیشرفت و استقلال زنان در جهان است و عالی‌ترین نهاد نظارتی سازمان ملل در زمینه برابری‌های جنسیتی به شمار می‌رود. ۴۵  کشورهای شناسایی‌شده در سازمان ملل عضو این کمیسیون‌اند.