کانون نویسندگان ایران: ‌مناطق کردنشین عرصه‌ فجیع‌ترین سرکوب‌های حکومتی است

«مردم کرد پرشورترین صحنه‌های مقاومت مردمی را در جنبش آزادیخواهی رقم زده‌اند»

«شهرهای کردنشین ایران با کمبود دارو و لوازم بهداشتی مواجه‌اند»- ۱۵۰۰ تصویر

کانون نویسندگان ایران روز چهارشنبه دوم آذر، با انتشار بیانیه‌ای به «سرکوب خونین و مقاومت مردم کرد» پراخت و مناطق کردنشین ایران را عرصه فجیع‌ترین سرکوب‌های حکومتی توصیف کرد.

این بیانیه با اشاره به اینکه مردم کرد «پرشورترین صحنه‌های مقاومت مردمی را در جنبش آزادیخواهی» رقم زده‌اند، وضعیت شهرهای کرد را یادآور حملات جنگی به شهرهای بی‌دفاع  توصیف کرد  که در جریان آن حاکمیت دست به کشتار مردم در خیابان، هجوم به خانه‌ها، ربودن زخمی‌ها و استفاده از سلاح جنگی زده است.

کانون نویسندگان ایران با اشاره به پیشگامی زنان در این جنبش آزادیخوهانه، تاکید می‌کند که بخشی از پیشروترین صحنه‌های این جنبش را مقاومت مردمی شهرهای کردنشین خلق کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه همچنین تاکید می‌کند که حاکمیت برای سرکوب مردم کرد از «اتهام بی‌اساس و نخ‌نمای تجزیه‌طلبی» استفاده می‌کند همچنانکه در این دو ماه مردم آزادیخواه بلوچستان را نیز با همین حربه سرکوب کرده و به خاک و خون کشیده است.

در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه حاکمیت، معترضان در شهرها و استان‌های مختلف، در حمایت از هم‌میهنانشان در دیگر شهرهای ایران شعار داده‌‌اند.

این بیانیه با تاکید براینکه شدیدترین کشتار در شهرهای جوانرود، مهاباد، سنندج، بوکان، کامیاران، پیرانشهر، پاوه، سقز، دیواندره، بانه، دهگلان، قروه و ... در جریان است، تاکید می‌کند که این شهرها با کمبود دارو و لوازم بهداشتی مواجه‌اند و در برخی از شهرها عملا حکومت نظامی برقرار است.

کانون نویسندگان ایران در پایان بیانیه خود با محکوم کردن «سرکوب سازمان یافته مردم بی‌دفاع شهرهای کردنشین و دیگر شهرهای ایران»، همبستگی خود را با جنبش آزادیخواهی مردم ایران اعلام کرد.
این بیانیه در حالی منتشر شده است که روز چهارشنبه دوم آذرماه، شهرهای بوکان، بانه، سقز صحنه اعتصاب کسبه و اصناف بود. 

به نوشته «هه‌نگاو» در جریان سرکوب شدید شهرهای کردنشین در یک هفته گذشته دست کم ۴۲ شهروند کشته شده‌اند. این رسانه نوشته است که سپاه پاسداران چهارشنبه شب از طریق بلندگوی مساجد در بوکان اعلام کرده است که از ساعت ۹ شب تا ۹ صبح حکومت نظامی برقرار است و اخبار و گزارش‌ها حاکی از دستگیری گسترده مردم در شهرهای کردنشین است.

روز چهارشنبه همچنین دانشجویان و اساتید دانشگاه کردستان در سنندج تجمع اعتراضی برپا کردند و سرکوب مردم کرد را محکوم کردند.

از سوی دیگر، شبکه حقوق بشر کردستان با انتشار ویدیویی در حساب توییتری خود نوشت که روز چهارشنبه، نیروهای سپاه پاسداران در شهرک وحدت سنندج گروهی از دانش‌آموزان را هدف تیراندازی قرار دادند که در اثر آن دست‌کم چهار دانش‌آموز زخمی شدند. شبکه حقوق بشر کردستان نوشته است که وضعیت یکی از این کودکان به نام «بهزاد» وخیم گزارش شده است. 

خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی شصت و ششمین روز خود را پشت سر می‌گذارد. بر اساس فراخوان‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، از مردم سراسر ایران خواسته شده است که روز پنجشنبه ۳ آذر در حمایت از مردم کردستان به خیابان بیایند.