ایستادگی مردم کردستان مقابل سرکوب حکومتی؛ فراخوان احزاب کرد برای اعتصاب سراسری سوم آذر

«۴۰ نفر از افراد کشته شده در این یک هفته، شامل ۹۵ درصد کشته‌شدگان، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شده‌اند که عمدتا  از ناحیه سر و سینه مورد هدف قرار گرفته شده‌‌اند»

با ادامه حمله نیروهای سپاه پاسداران به شهرهای مهاباد، پیرانشهر و جوانرود، روز سه‌شنبه اول اذر ماه بسیاری از شهرهای چهار استان کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی، شاهد اعتصاب مغازه‎داران و کسبه این شهرها و  شامگاه صحنه تجمع‌های اعتراض به سرکوب خونین این سه شهر بود. مرکز همکاری احزاب کردستان ایران نیز در بیانیه‌ای از مردم ایران خواست با پیوستن به اعتصاب سراسری روز سوم آذر ماه از مردم کردستان در مقابل حمله و خشونت نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی حمایت کنند.

روز سه‌شنبه اول آذر ماه شهرهای مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، تکاب، بوکان، سقز، سنندج،‌ مریوان، کامیاران، روانسر و جوانرود شاهد اعتصاب گسترده کسبه و بازاریان بودند.

همچنین با وجود استقرار هزاران نیروی سپاه پاسداران در شهرهای مهاباد، پیرانشهر، بوکان، سقز، سنندج، مریوان، کامیاران، جوانرود،  پاوه و کرمانشاه، مردم در تعدادی از این شهرها تجمع‌ها و تظاهرات ضد حکومتی محله محور برگزار کردند.

در شهر سنندج علاوه بر اعتراضات مردمی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و همچنین دانشگاه کردستان نیز با تجمع و سردادن شعارهای ضد حکومتی به سرکوب و کشتار خونین مردم مهاباد و جوانرود به دست نیروهای سپاه پاسداران، اعتراض کرده و خواهان توقف فوری آن شدند.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که «هم‌زمان با بازداشت‌های گسترده در شهرهای کردستان، بیش از ۷۰۰ خودروی نظامی سپاه پاسداران در مناطق مرزی پیرانشهر، اشنویه و سردشت» مستقر شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری تاکید کرد که با توجه به تراکم نیرو و خودروهای نظامی در مناطق مرزی، «احتمال تجاوز به خاک اقلیم کردستان» به بهانه حمله به مقر احزاب کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی وجود دارد.

پیش از این شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده بود که روز دوشنبه ۳۰ آبان همزمان با اوج گیری سرکوب شدید اعتراضات مردم در شهر جوانرود استان کرمانشاه، هلی‌کوپترهای سپاه پاسداران در مقر سپاه جوانرود فرود آمده‌اند.

این سایت با اشاره ضمنی به انتقال نیرو و تسلیحات از سوی این هلی‌کوپترها به شهر جوانرود ، افزود که از شامگاه دوشنبه تاکنون صدها نیروی سپاه پاسداران در مناطق مختلف و خیابان‌های شهر جوانرود مستقر شده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که از روز سه‌شنبه ۲۴ آبان تا روز دوشنبه ۳۰ آبان و در مدت یک هفته در جریان اعتراضات در شهرهای کردستان دست‌کم ۴۲ نفر از مردم معترض به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر این گزارش «۴۰ نفر از افراد کشته شده در این یک هفته، شامل ۹۵ درصد کشته‌شدگان، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شده‌اند که عمدتا  از ناحیه سر و سینه مورد هدف قرار گرفته شده‌‌اند.»

همچنین یک نفر از معترضان پس از بازداشت به نیروهای سرکوبگر، زیر شکنجه این نیروها کشته شده و یک شهروند نیز در اثر جراحات شدید ناشی از ضربات چاقوی نیروهای جمهوری اسلامی کشته شده است.

در همین حال «مرکز همکاری احزاب کردستان ایران» خواهان حمایت مردم ایران از مردم کردستان در مقابل حمله و خشونت نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با پیوستن به اعتصاب سراسری در روز پنج‌شنبه شد.

این مرکز در بیانیه‌ای خطاب به «مردم مبارز ایران» تاکید کرد که کردستان هم در جریان خیزش سراسری مردم این و همچنین در در همه بُرهه‌ها پیشرو مبارزات ضد رژیم و سنگر مستحکم مردم آزادیخواه سراسر ایران بوده است، و مردم شهرهای کردنشین بخش بزرگی از کشته‌شدگان اعتراضات بوده‌اند.

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران افزود که «روزانه شاهد یورش بی‌رحمانه نیروهای انتظامی و پاسداران تروریست با سلاح‌های جنگی به مردم معترض کوچه و خیابانهای شهرهای کردستان هستیم» و چند روزی است جمهوری اسلامی با تمام قوا «در کردستان حمام خون راه انداختە و قتل عام عمومی» را در پیش گرفته است.

در بیانیه «مرکز همکاری احزاب کردستان ایران» با تاکید بر اینکه «خیزش سراسری در ایران جز با همدلی و اتحاد بیشتر همه اقشار مردم به پیروزی نخواهد رسید»، افزود: «از سازمان‌ھای سیاسی، فعالان مدنی و ھمە اقشار مردم در سراسر ایران درخواست داریم در راستای تقویت این اتحاد و همدلی و پشتیبانی از مردم مبارز کردستان در روز پنجشنبه سوم آذرماه ۱۴۰۱ اعتصاب عمومی برگزار کنند.» 

این مرکز از همه زنان مبارز، کارگران مراکز صنعتی، کسبه و بازاریان، اساتید و معلمان، دانشجویان و دانش آموزان خواست در روز پنج‌شنبه ۳ آذر ماه «این اعتصاب سراسری» بپیوندند.

در بخشی از بیانیه نیز از «رسانەھای دمکراتیک و آزادیخواە» خواسته شده تا با انتشار و پوشش این فراخوان پشتیبانی خود را از خیزش انقلابی مردم ایران اعلام کنند.

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران با تاکید بر اینکه بیش از دو ماه است که خیزش انقلابی مردم ایران علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی در جریان است و اکثر نقاط کشور را در نوردیده است، افزود: «شمار زیادی از معترضان از جمله بیش از ۵۰ کودک به دست نیروهای سرکوب جانشان گرفتە شده و هزاران نفر زخمی و مصدوم و یا بازداشت شده اند.»

این مرکز از مردم ایران خواست روز پنج‌شنبه ۳ آذر ماه با پیوست به اعتصاب سراسری بار دیگر همه با هم خواهان «برچیده شدن این نظام کودک کُش» شوند.