پوتین درباره خطر نفوذ تروریست‌ها از افغانستان هشدار داد

فعالیت گروه‌های تروریستی در دوران حاکمیت طالبان در افغانستان گسترش یافته است

پوتین گفت که همکاری نزدیک به کشف به موقع تهدید تروریسم، افراط‌گرایی و جرایم مواد مخدر منجر می‌شود-Vladimir SMIRNOV / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه، دوم آذر (۲۳ نوامبر) گفت که خطر نفوذ تروریست‌های بین‌المللی به کشورهای آسیای میانه زیاد است.

او در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در ایروان پایتخت ارمنستان گفت که وضعیت افغانستان چالش برانگیز است و احتمال نفوذ شبه نظامیان به کشورهای عضو این سازمان وجود دارد.

او افزود: «من با نگرانی همکارانم که در مورد افغانستان صحبت کرده‌اند، شریک‌ام. خطر نفوذ شبه‌نظامیان سازمان‌های تروریستی بین‌المللی به قلمرو کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هم چنان زیاد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گسترش ایدئولوژی‌های افراطی در میان جمعیت کشورهای آسیای میانه را خطری برای تجدید فعالیت گروه‌های رادیکال مخفی در منطقه می‌داند که همه اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی از آن نگران‌اند.

پوتین بر الزام ادامه هماهنگی نزدیک در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان تاکید کرد و گفت که همکاری نزدیک به کشف به موقع تهدید تروریسم، افراط‌گرایی و جرایم مواد مخدر منجر می‌شود.

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به برگزاری نشست فرمت مسکو گفت که نمایندگان کشورهای چین، پاکستان، ایران، هند و پنج کشور آسیای میانه در این نشست شرکت کردند و اولویت کنونی، تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه نمایندگان اقوام است.  

این در حالی است که چهارشنبه گذشته، ۱۴ نوامبر (۲۵ آبان)، چهارمین دور از نشست‌های «فرمت مسکو» برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این نشست ضمن ابراز نگرانی از گسترش حضور تروریست‌های خارجی در دوران حاکمیت طالبان بر افغانستان، تاکید کردند که نباید افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریسم بین‌المللی تبدیل شود.

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شمار دیگر از گروه‌های تروریستی در افغانستان حضور دارند.

گفته می‌شود که فعالیت این گروه‌ها در ۱۵ ماه حاکمیت طالبان بر افغانستان گسترش یافته است و کشورهای همسایه از تهدیدهای امنیتی در امتداد مرزها نگران‌اند.

طالبان تاکید دارند که به هیچ فرد و یا گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

برخی از کارشناسان نظامی معتقدند که طالبان در دوران حاکمیت شان بر افغانستان اقدامی مبنی بر مبارزه با تهدیدات کشورهای منطقه نکرده‌اند و این باعث افزایش نارضایتی از عملکرد طالبان در میان این کشورها شده است.

بیشتر از جهان