پارلمان اروپا دولت روسیه را «حامی تروریسم» اعلام کرد

اتحادیه اروپا به‌ دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی بی‌سابقه را علیه این کشور اعمال کرده است

زلنسکی:««روسیه باید در تمام سطوح منزوی شود و پاسخگوی سیاست‌های حمایتی طولانی‌ مدت خود از تروریسم در اوکراین باشد» -- FREDERICK FLORIN / AFP

پارلمان اروپا روز چهارشنبه، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲، دولت روسیه را به‌عنوان دولت حامی تروریسم شناسایی کرد و با رای اکثریت اعضای این مجلس، قطعنامه‌ای را در این خصوص صادر کرد.

این نهاد قانونگذار اروپایی در دفاع از تصمیم خود استدلال کرد که حمله‌های نظامی روسیه به اهداف «غیرنظامی» در اوکراین، از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت‌های انرژی، نقض قوانین بین‌المللی به‌حساب می‌آید.

رویترز در مورد ماهیت تصمیم اخیر پارلمان اروپا نوشت که این اقدام پارلمان اروپا تا حد زیادی نمادین است، زیرا اتحادیه اروپا چارچوبی قانونی به‌منظور حمایت از آن ندارد. با این حال اتحادیه اروپا پیش از این به‌ دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی بی‌سابقه را علیه این کشور اعمال کرده است.

از سوی دیگر تصمیم روز چهارشنبه پارلمان اروپا، عصبانیت مسکو را در پی داشت و سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت:«من پیشنهاد می‌کنم تا پارلمان اروپا به‌ عنوان حامی حماقت برگزیده شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر شناسایی دولت روسیه به‌عنوان دولتی حامی تروریسم حمایت کرد و در توییتی نوشت:‌«روسیه باید در تمام سطوح منزوی شود و پاسخگوی سیاست‌های حمایتی طولانی‌ مدت خود از تروریسم در اوکراین باشد.»

رئیس جمهوری اوکراین همچنین از ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها خواست تا دولت روسیه را به‌عنوان حامی تروریسم به‌رسمیت بشناسند؛ تقاضایی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، علی‌رغم موافقت اکثریت اعضای مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده از پذیرفتن آن خودداری کرده است.

در حال حاضر دولت ایالات متحده آمریکا چهار کشورِ جمهوری اسلامی ایران، کوبا، کره شمالی و سوریه را در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار داده است و به‌ همین دلیل نیز تحریم‌های گسترده‌ای بر صنایع دفاعی و شبکه‌های مالی این کشورها اعمال کرده است.

 تاکنون مجالس قانونگذاری چهار کشور اروپایی لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی، اعلام کرده‌اند که دولت روسیه را حامی تروریسم می‌دانند.

بیشتر از جهان