پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را به مردم اوکراین تقدیم کرد

«آنها برای اعتقادشان ایستادگی می‌کنند و برای ارزش‌های ما می‌جنگندند می‌کنند و جانشان را برای ما به خطر می‌اندازند»

پارلمان اروپا هر سال این جایزه  ۵۰ هزار یورویی را به برنده آن اهدا می‌کندـYuriy Dyachyshyn / AFP

پارلمان اروپا  مردم اوکراین را برنده جایزه ساخاروف اعلام کرد.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، روز چهارشنبه ۲۶ مهر (۱۹ اکتبر) با اعلام نام مردم اوکراین و نمایندگان منتخب آنان در بخش رهبری کشور، گفت: «آن‌ها برای اعتقادشان ایستادگی می‌کنند و برای ارزش‌های ما مبارزه می‌کنند و جانشان را برای ما به خطر می‌اندازند.» روبرتا افزود: «هيچ کسی شايسته‌تر از مردم اوکراین برای کسب این جایزه نيست.»

جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه، به نمایندگی از مردم اوکراین، به رئیس جمهوری ولودیمر زلنسکی به دلیل «شجاعت، استقامت و سرسپردگی‌اش به مردمش» و نیز به سازمان‌های جامعه مدنی اوکراین، تحویل داده خواهد شد.

بعید است که ولودیمیر زلنسکی بتواند در ۱۴ دسامبر که تاریخ مراسم رسمی اهدای جایزه ساخاروف است، بتواند به استراسبورگ سفر کند. او از ۲۴ فوريه که ولاديمير پوتين دستور تهاجم به اوکراین را صادر کرد، کشورش را ترک نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جایزه ساخاروف که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شده و به نام آندری ساخاروف، دگراندیش دوران اتحاد شوروی پیشین، نامگذاری شده است و هر ساله به کسانی اعطا می‌شود که برای حقوق بشر یا دموکراسی مبارزه می‌کنند.

پارلمان اروپا هر سال این جایزه  ۵۰ هزار یورویی را به برنده آن اهدا می‌کند.

برنده جایزه ساخاروف از میان سه نامزد نهایی، از جمله جولیان آسانژ، بنیانگذار «ویکی لیکس» و «کمیسیون حقیقت کلمبیا»، انتخاب شد.

«حزب مردم اروپا» هفته گذشته زلنسکی را به عنوان نامزد دریافت جایزه پیشنهاد  کرد. هدف این پیشنهاد، به رسمیت شناختن نقش او در رهبری اوکراین در میانه جنگ روسیه به اوکراین است.

نمایندگان محافظه‌کار پارلمان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند: «این نامزدی برای تمام اوکراینی‌های شجاعی است که در برابر تجاوز روسیه ایستادگی می‌کنند و از ارزش‌های مشترک اروپایی در برابر دیکتاتوری و ظلم دفاع می‌کنند.»

نمایندگان لیبرال نیز گفتند که اوکراینی‌ها نه تنها از آزادی و استقلال کشورشان دفاع می‌کنند «بلکه از ارزش‌های اروپایی و قاره ما در برابر یک رژیم وحشی که به دنبال تضعیف دموکراسی و تضعیف و تقسیم اتحادیه اروپا است، دفاع می کنند.»

بیشتر از جهان