کرملین: با پهپاد به شبه‌جزیره کریمه حمله شده است

پیشتر ناوگان دریای سیاه روسیه مستقر در بندر سواستوپل کریمه هدف حمله قرار گرفته بود

مسکو اعلام کرد که نیروهایش در کریمه «در حالت آماده باش»‌اندـ REUTERS/Alexey Pavlishak

مقام‌های کرملین گفتند که روز سه‌شنبه شبه‌جزیره کریمه که تحت کنترل روسیه اداره می‌شود، هدف یک حمله پهپادی قرار گرفته‌است. مسکو همچنین اعلام کرد که نیروهایش در کریمه «در حالت آماده باش»‌اند. میخائیل رازوژایف، فرماندار منطقه اداری سواستوپل در کریمه، در تلگرام نوشت: «حمله با هواپیماهای بدون سرنشین بود. نیروهای دفاع هوایی ما اکنون روی آن کار می‌کنند.» او افزود که دو پهپاد که در این حمله مورد استفاده قرار گرفتند «سرنگون شده‌اند». رازوژایف همچنین گفت که هیچ زیرساخت غیرنظامی آسیب ندیده است و از ساکنان خواست آرامش خود را حفظ کنند.

پیش از این، ناوگان دریای سیاه روسیه مستقر در بندر سواستوپل کریمه هدف حمله قرار گرفت که مقام‌های روسیه آن را یک حمله پهپادی «عظیم» نامیدند. در آن زمان، وزارت دفاع روسیه از وارد آمدن صدمات اندکی به کشتی مین‌روب ایوان گولوبیتس روسیه و همچنین سد مهار خلیج سواستوپول بر اثر این حمله خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله باعث شد که مسکو برای مدت کوتاهی از قراداد غلات با اوکراین خارج شود، زیرا این حمله به حداقل یکی از کشتی‌های آن‌ها آسیب رساند. روسیه در سال ۲۰۱۴ پس از اعتراض‌های سراسری که به برکناری رئیس‌جمهوری نزدیک به کرملین منجر شد، کریمه را از اوکراین جدا و ضمیمه خاک روسیه کرد. نیروهای روسیه ۲۴ فوریه، از چند جهت به اوکراین حمله کردند و کریمه را تحت اشغال خود درآوردند.

فرماندار منطقه منصوب‌شده از طرف مسکو هفته گذشته گفت که مقام‌ها در حال تقویت مواضع خود در شبه‌جزیره کریمه‌اند، زیرا نیروهای کی‌یف قلمرو خود در منطقه خرسون را پس گرفته‌اند. جنگ روسیه علیه اوکراین مدتی است که به جنگ پهپادها تغییر ماهیت داده است. از یک سو، مسکو با استفاده از پهپادهای انتحاری ساخت ایران زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهد و از سوی دیگر، کی‌یف با استفاده از پهپادهای ساخت ترکیه، مواضع نیروهای روسیه را هدف می‌گیرد. حمله پهپادی روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین باعث شده است که در آستانه فصل سرما، شهروندانی اوکراینی وضعیت بسیار دشواری برای گذراندن زمستان پیش رو داشته باشند.

بیشتر از جهان