بمباران‌های روسیه مناطق غیرنظامی را هدف گرفته است

روسیه می‌گوید فقط به اهداف‌ نظامی مشروع حمله می‌کند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۸ درصد قربانیان حملات هوایی روسیه از مناطق مسکونی غیرنظامی‌اند

بر اساس نتایج این تحلیل، از ۱۵ هزار و ۳۹۱ نفری که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ با سلاح‌های انفجاری روسیه کشته شده‌اند، ۱۲ هزار و ۱۱۴ نفر غیرنظامی بوده‌اند- Dimitar DILKOFF / AFP

یک بررسی جدید نشان می‌دهد بمباران‌های هوایی روسیه در کل دو مناقشه‌ای که [این کشور] در دو دهه اخیر داشته، به میزان قابل ملاحظه‌ای مناطق مسکونی غیرنظامی را هدف گرفته است و اکثر قریب‌به‌اتفاق قربانیان این بمباران‌ها در دسته غیرنظامیان قرار دارند.

بنا بر اعلام موسسه تحقیقاتی خیریه «اقدام علیه خشونت مسلحانه» (Action on Armed Violence) واقع در لندن، در این مطالعه، حملات هوایی، موشکی و بمباران‌های توپخانه‌ای روسیه در هر دو مناقشه سوریه و اوکراین از سال ۲۰۱۲ تاکنون بررسی شدند که «بی‌اعتنایی آشکار» کرملین به «حفاظت از غیرنظامیان» را نشان می‌دهد.

بنا بر تحلیل این نهاد که نتایج آن به دست ایندیپندنت رسیده است، در ۱۰ سال گذشته، ۸۴ درصد اهداف بمباران‌های روسیه شهرهای کوچک و بزرگ پرجمعیت بوده‌اند. ۹۸ درصد قربانیان این حملات در دسته غیرنظامیان قرار داشتند.

بر اساس نتایج این تحلیل، از ۱۵ هزار و ۳۹۱ نفری که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ با سلاح‌های انفجاری روسیه کشته شده‌اند، ۱۲ هزار و ۱۱۴ نفر غیرنظامی بوده‌اند.

طبق این بررسی، بر اثر استفاده روسیه از سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت، وقوع دست‌کم یک هزار و ۴۷۷ حادثه گزارش شده که به کشته شدن ۱۱ هزار و ۱۴ غیرنظامی منجر شده است.

این موسسه خیریه می‌گوید هدف گرفتن مناطق پرجمعیت و زیرساخت‌های عمومی در مناقشات به افزایش قابل‌توجه مشکلات تجدید اسکان و توانبخشی محلی‌ها پس از فروکش کردن جنگ منجر می‌شود.

موسسه اقدام علیه خشونت مسلحانه اعلام کرد: «وقتی بر اثر مناقشه مسلحانه بحران‌های حقوق بشری پدید می‌آیند، استفاده از سلاح‌های انفجاری در شهرهای کوچک و بزرگ پیچیده‌تر و طولانی‌تر شدن این بحران‌ها را در پی دارد.»

این موسسه خیریه می‌گوید داده‌های مربوط به استفاده از سلاح‌های انفجاری را بر اساس اخبار معتبر منابع خبری خوشنام به دست آورده است. این موسسه رسانه‌های انگلیسی‌زبان را برای گرفتن این گزارش‌ها زیر نظر دارد و داده‌های معیارهایی مانند تاریخ، زمان، موقعیت مکانی و نوع سلاح را جمع می‌کند و می‌گوید اگرچه چنین تحلیل‌هایی هرگز نمی‌تواند تک‌تک بمباران‌ها یا حملات هوایی را در بر بگیرد، در مورد انواع و اقسام روندها اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است که تاکتیک‌های روسیه در هر دو کشور احتمالا با راهبرد این کشور در همسویی نیروهایش یا نیروهای نیابتی و مزدوران محلی مرتبط است. نویسندگان این گزارش گفته‌اند دامنه واقعی خشونت و حملات انفجاری موردتایید روسیه احتمالا بسیار وسیع‌تر از آن است که در این تحلیل آمده است.

روسیه در روز ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ رسما به مناقشه سوریه وارد شد و جنگی را آغاز کرد که به قول ولادیمیر پوتین، جنگ علیه «تروریسم بین‌المللی» و به درخواست رئیس‌جمهوری بشار اسد بود. از آن زمان تاکنون، بمباران‌های بی‌رویه در تحرکات هوایی مشترک هواپیماهای جنگی روسیه و سوریه که هم‌ گروه‌های شورشی و هم نظامیان داعشی را هدف قرار می‌داد، به آواره شدن خیل عظیمی از مردم و نابودی بیمارستان‌ها و سایر امکانات عمومی منجر شدند.

موسسه اقدام علیه خشونت مسلحانه تعداد شش هزار و ۸۸۸ مورد تلفات در سوریه بر اثر حملات مسلحانه روسیه را ثبت کرده است که چهار هزار و ۱۷۹ نفر یا ۶۱ درصد آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

در میان شهرهای سوریه، ادلب بیش از همه از حملات روسیه لطمه دید؛ به طوری که در آن، ۵۲ درصد یا تعداد دو هزار و ۱۶۲ مورد تلفات غیرنظامی به ثبت رسید و شمار تلفات غیرنظامیان شهر معره نعمان در استان ادلب ۲۷۵ نفر بود. حلب با ۱۸۲ کشته غیرنظامی در رتبه چهارم این فهرست قرار داشت.

روسیه حمله تمام‌عیار به اوکراین را از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد اما سابقه دخالت کرملین در کشمکش‌های داخلی این کشور همسایه‌ دست‌کم به سال ۲۰۱۴ می‌رسد که کریمه در شرق اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد.

روسیه از آن هنگام با گروه‌های جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک روابط دیرینه‌ای داشته و مسکو از خشونت جدایی‌طلبان در این مناطق حمایت کرده است.

موسسه اقدام علیه خشونت مسلحانه شمار تلفات بمباران روسیه در اوکراین در بازه ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ را هشت هزار و ۵۰۳ نفر ثبت کرده است که هفت هزار و ۹۳۵ نفر یا ۹۳ درصد این کشتگان غیرنظامی بودند. حدود ۳۵ درصد این تلفات به لطمه‌دیده‌ترین منطقه یعنی دونتسک تعلق داشت و خارکیف و ماریوپل در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

طبق یافته‌های ماه پیش کمیسیون سازمان ملل، خشونت‌های ارتکابی نیروهای پوتین در اوکراین از جمله بمباران نواحی غیرنظامی، اعدام‌های متعدد، شکنجه و آزار جنسی حالت جنایات جنگی را داشته‌اند.

اوکراین مدعی است در جاهایی که نیروهای روسیه عقب‌نشینی کرده‌اند، شواهدی از شکنجه‌ و ارتکاب جنایات جنگی گسترده به جا مانده که گورهای گروهی در بوچا، خارکیف و خرسون از جمله آن‌ها است. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است و می‌گوید این کشتارها را کی‌یف انجام داده است.

روسیه هم به نوبه خود از اشغال عراق و افغانستان به رهبری ایالات متحده انتقاد و آمریکا را به تشدید بحران‌هان انسانی و ایجاد بی‌ثباتی منطقه‌ای متهم می‌کند.

در حالی که جهانیان از حمله آشکار و عمدی روسیه به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی هرچه بیشتر خشمگین‌ می‌شوند، در گزارش موسسه اقدام علیه خشونت مسلحانه استدلال می‌شود که «ویرانی‌های به‌جامانده از خشونت‌های عملیات انفجاری برون‌مرزی روسیه با ایالات متحده قابل مقایسه نیستند».

در این گزارش آمده است: «وقتی از گستردگی ویرانگری و آسیب زدن به غیرنظامیان صحبت می‌شود، وضعیت روسیه طوری است که نمی‌تواند از دیگران انتقاد کند.»

ایین آورتن، مدیر اجرایی این خیریه، گفت شواهدی که بررسی کرده‌اند، «قانع‌کننده»‌اند.

آورتن گفت: «حمله به مراکز غیرنظامی از روسیه گرفته تا اوکراین روال ارتش روسیه بوده و حاصل آن هم جز آسیب روانی و غم و اندوه چیزی نبوده است.»

او گفت جامعه بین‌المللی باید از فرصت نشست ۱۸ نوامبر در دوبلین برای امضای تعهدی سیاسی به منظور جلوگیری از به کار بردن سلاح‌های انفجاری در نواحی مسکونی، استفاده کند و به‌شدت به روسیه هشدار دهد.

او گفت در این هشدار باید از روسیه خواست به «راهبرد نفرت‌انگیز خود خاتمه دهد وگرنه با عواقب آن مواجه خواهد شد». او گفت: «به این میزان نقض حقوق بشر باید رسیدگی شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان