طالبان و ساکنان شهرستان دندپتان علیه پاکستان تظاهرات کردند

تنش و درگیری میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در شرق افغانستان از یک هفته پیش شروع شده است

درگیری میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در شهرستان دند پتان استان پکتیا، سه‌شنبه گذشته آغاز شد-Banaras KHAN / AFP

افراد طالبان و ساکنان شهرستان دندپتان در استان پکتیا در شرق افغانستان در اعتراض به حملات پی‌درپی نظامیان پاکستان به خاک افغانستان تظاهرات کردند. طالبان روز دوشنبه، هیئتی را به رهبری ملا فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع این گروه، به دندپتان اعزام کردند تا به تنش‌های مرزی میان جنگجویان این گروه و مرزبانان پاکستانی پایان دهد.

جزئیات گفت‌وگوهای هیئت‌های طالبان و پاکستان به منظور حل تنش پیش‌آمده در دندپتان تاکنون علنی نشده است، اما درگیری‌ها از یکشنبه‌شب به بعد متوقف شده‌اند.

ساکنان دندپتان روز سه‌شنبه، با انتشار ویدیوهایی، از تظاهرات اعضای طالبان و مردم منطقه علیه پاکستان خبر دادند. در این ویدیوها دیده می‌شوند که افراد مسلح طالبان سوار بر خودرو و نیز از یک هلی‌‌کوپتر نظامی، مردمان معترض را که شعار «مرگ بر پاکستان» سر می‌دهند، همراهی می‌کنند.

درگیری میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در شهرستان دندپتان استان پکتیا، سه‌شنبه گذشته آغاز شد.  در این یک هفته، طالبان و مرزبانان پاکستانی سه بار با هم درگیر شدند. آمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌های این درگیری‌ها هنوز روشن نیست اما کشته شدن یک عضو طالبان به نام منصور در این درگیری‌ها تایید شده است.

در همین حال برخی از ساکنان روستاهای اطراف دندپتان که کنار خط مرز دیورند با پاکستان واقع‌اند، می‌گویند که خانه‌ها و روستاهایشان آماج گلوله‌باران نیروهای مرزبانی پاکستان شده و آن‌ها به‌ناچار خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند. وب‌سایت خبری سلام‌ وطندار به نقل از یکی از ساکنان دندپتان نوشت که ساکنان روستاهای سپیری، زازی‌آباد و ساتیا در نتیجه گلوله‌باران نیروهای مرزبانی پاکستان، آواره شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنش مرزی در دندپتان میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در حالی جریان دارد که مرز سپین بولدک-چمن در استان قندهار در جنوب افغانستان، پس از تیراندای یک عضو طالبان به سمت مرزبانان پاکستانی، یک هفته به روی مردم و کالاهای تجاری بسته شد.

در همین حال، اعضای طالبان تصاویری از مرز پاکستان منتشر کردند که نشان می‌دهد افراد مسلح این گروه مانع از سیم‌خاردار کشیدن نیروهای مرزبانی پاکستان در مرز دیورند می‌شوند. طالبان پیش از این نیز تلاش کرده‌ بودند در استان‌های نیمروز، ننگرهار و پکتیا از سیم‌‎‌کشی نیروهای مرزبانی پاکستان در مرز دیورند جلوگیری کنند.

طالبان مدعی‌اند  پاکستان با ایجاد دیوار امنیتی میان مرز افغانستان و ایالت خیبرپختونخواه، پشتون‌های ساکن دو طرف مرز را از هم جدا می‌کنند.

مرز دیورند در سال ۱۸۹۳ در توافق میان عبدالرحمان خان، حاکم وقت افغانستان و مورتیمر دیورند، نماینده هند بریتانیایی کشیده شد. این مرز قرار بود یک قرن رسمیت داشته باشد اما پس از جدا شدن پاکستان از هند و پایان استعمار بریتانیا در هند، این مرز همچنان پابرجا ماند. امان‌الله خان در سال ۱۹۱۹ در معاهده پایان یافتن جنگ سوم افغانستان-انگلستان، خط دیورند را به عنوان مرز رسمی پذیرفت اما سایر دولت‌های افغانستان این مرز را به رسمیت نمی‌شناسند و از آن به عنوان «خط دیورند» یاد می‌کنند که بقایای استعمار در هند و معامله سنگین عبدالرحمان خان است.

بر اساس معامله عبدالرحمان خان، پیشاور و بخش‌هایی از ایالت خیبرپختونخواه که جزئی خاک افغانستان بودند، به هند بریتانیایی واگذار شدند و اکنون جزئی از خاک پاکستان محسوب می‌شوند.

پاکستان مدعی است که با کشیدن سیم خاردار در طول این مرز، از ورود تروریست‌ها و قاچاقچیان از خاک افغانستان به آن کشور جلوگیری می‌کند.

بیشتر از جهان