واکنش رسانه‌های بین‌الملی به همخوانی نکردن تیم ایران با سرود؛ کافی نیست

واشنگتن‌پست نوشت، هر‌چند اعضای تیم ملی در طول نواختن سرود سکوت کردند، اما این برای معترضان کافی نیست

رادیو عمومی ملی آمریکا، ان‌پی‌آر با اشاره به همخوانی نکردن اعضای تیم ملی فوتبال ایران با سرود جمهوری اسلامی قبل از نخستین بازی در جام جهانی قطر نوشت: بازیکنان ایران در قبال اعتراضات ضد حکومتی اظهار‌نظر عمومی محدودی کرده‌اند. احسان حاج صفی کاپیتان تیم ایران در کنفرانس مطبوعاتی پیش از مسابقه و در طول تعطیلات آخر هفته به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفته بود. او گفت: «من می‌خواهم آن‌ها بدانند که ما در کنار آن‌ها هستیم و درد آن‌ها را احساس می‌کنیم.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان  نیز این سکوت را یک مدل اعتراض خواند و گزارش داد که پیش از آغاز مسابقات، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم گفته بود که «بازیکنان در قطر اجازه اعتراض خواهند داشت.» یکی از هواداران تیم ملی ایران به سی‌ان‌ان گفت: «ما می‌دانیم بازیکنان تحت فشار بی‌اندازه‌ای قرار دارند، با این وجود مردم ایران از آن‌ها انتظار بیشتری دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، در تهران معترضان بنرهای تیم ملی را به آتش کشیده‌اند. ایرانیان تصاویر کودکان کشته شده در جریان سه ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده‌ای به اشتراک گذاشتند و نوشتند: «این کودکاند هم فوتبال دوست داشتند، اما جمهوری اسلامی آنها را کشت.» به گزارش رویترز،  پژمان زرجی، مربی ورزش ۳۸ ساله که برای جام جهانی در قطر بود، گفت: تیم ایران به مردم تعلق دارد نه دولت.

یورو اسپورت، سکوت تیم ایران را «لحظه ای فوق‌العاده قدرتمند» خواند و گزارش داد که همزمان با سکوت تیم ملی در حین پخش سرود ملی، طرفداران در زمان پخش سرود هو می‌کردند.

واشنگتن‌پست نیز نوشت، هر‌چند اعضای تیم ملی در طول نواختن سرود سکوت کردند، اما این برای معترضان کافی نیست.

محمود ابراهیم‌زاده، بازیکن سابق تیم ملی ایران که در تبعید در مریلند زندگی می‌کند، با اشاره به امتناع اعضای تیم از خواندن سرود ملی گفت: دیگر برای این کار دیر شده است. او گفت: «اگر می‌خواستند سکوت کنند می‌توانستند در کشور بمانند و به جام جهانی نروند.»

کی‌روش، سرمربی تیم ایران پس از باخت ۶ بر ۲ مقابل انگلستان گفت که بازیکنانش با فشار بیشتری نسبت به آنچه سزاوار آن‌ها است مواجه‌اند. کارلوس کی‌روش گفت: «شما حتی نمی‌توانید تصور ‌کنید، حتی نمی‌دانید در پشت صحنه این بچه‌ها چگونه زندگی می‌کنند»

واشنگتن‌پست هم نوشت، علی کریمی، علی دایی و جواد نکونام، سه کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران، دعوت فیفا برای حضور در جام جهانی را رد کردند.                 

بیشتر از جهان