شمار مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ در چین افزایش یافت

چین روز دوشنبه حدود ۲۷ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا را ثبت کرد

موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در پایتخت چین، روز دوشنبه از ۶۲۱ مورد روز پیش از آن، به ۹۶۲ مورد افزایش یافت- Jade GAO / AFP

چین روز دوشنبه، ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، دو مورد مرگ جدید بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ را گزارش کرد. در هر دو مورد، افراد درگذشته ساکن پکن، و شهروندانی مسن با بیماری زمینه‌ای بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تازه‌ترین قربانیان کرونا در چین، یک زن ۹۱ ساله با سابقه سکته مغزی و بیماری آلزایمر بود، و یک مرد ۸۸ ساله با سابقه سرطان، برونشیت، و سکته. پیش از آن، روز یکشنبه، ۲۰ نوامبر، مقام‌های چین نخستین مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ در این کشور را از ماه مه سال جاری میلادی، اعلام کردند. قربانی این مرگ نیز مرد ۸۷ ساله‌ای با سابقه ابتلا به عفونت باکتریایی بود.

مرگ این افراد در شرایطی رخ می‌دهد که در چندین شهر بزرگ چین، محدودیت‌های سختگیرانه مربوط به دوران همه‌گیری کووید-۱۹ ادامه دارد. برخلاف خواسته بسیاری از شهروندان، مقام‌های دولتی چین همچنان به اعمال قرنطینه‌های طولانی و آزمایش‌های گسترده در واکنش به شیوع کرونا ادامه می‌دهند. با اینکه دولت مرکزی چین در ماه جاری میلادی مهم‌ترین اقدامات خود را در زمینه کاهش محدودیت‌های مربوط به کرونا اعلام کرد، به دلیل افزایش تعداد موارد جدید ابتلا، مسئولان محلی در بسیاری از مناطق به محدودیت‌های سختگیرانه پایبندند.

با تمام سختگیری‌ها، موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در پایتخت چین، روز دوشنبه از ۶۲۱ مورد روز پیش از آن، به ۹۶۲ مورد افزایش یافت. در همین حال، نزدیک به ۶۰۰ منطقه در حال حاضر «پرخطر» نامگذاری شده‌اند؛ عنوانی که معمولا ساکنان آن مناطق را ملزم می‌کند که چند روز در واحدهای مسکونی خود بمانند، یا به مراکز قرنطینه دولتی منتقل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برخی از محله‌ها، به مدارس دستور داده شده است که کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کنند و به کارمندان ادارات نیز گفته شده است که از خانه کار کنند. همچنین، در برخی شهرها، از جمله قطب صنعتی گوانگژو - جایی که ده‌ها هزار مورد جدید ابتلا در هفته گذشته شناسایی شد- به شمار کثیری از ساکنان دستور داده‌ شده است که آزمایش‌های متعددی را انجام دهند.

طبق گزارش کمیسیون ملی بهداشت چین، این کشور روز دوشنبه حدود ۲۷ هزار مورد جدید ابتلا را ثبت کرد. اگرچه این میزان بخش کوچکی از جمعیت گسترده این کشور را شامل می‌شود، برای کشوری که در این اواخر به ارقام ده‌ها یا صدها نفر مبتلا عادت کرده است، افزایش شدیدی به‌شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان، «سیاست صفر کووید» چین در مجموع توانسته است تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا را پایین نگه دارد، اما این رویکرد در عین حال رشد اقتصادی را کاهش داده و پکن را در صحنه بین‌المللی منزوی کرده است، و در کشوری که مخالفان را به سرعت سرکوب می‌کند، به بروز اعتراضاتی انجامیده است.

در اوایل ماه جاری، مقام‌های چین ۲۰ قانون را به منظور بهینه‌سازی سیاست صفر کووید، از جمله کاهش دوره قرنطینه برای مسافران خارج از کشور، تدوین کردند. پس از آن، چندین شهر چین آزمایش‌های انبوه مربوط به کووید-۱۹ را لغو کردند تا امیدها برای بازگشت به روال عادی زندگی در این کشور افزایش یابد. با این حال، مرگ بیمار مبتلا به کرونا در روز یکشنبه، ۲۰ نوامبر، باعث نگرانی مسئولان، و احتمال برقراری مجدد محدودیت‌های سخت در چین شد. در پی افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌های ناشی از کرونا، بازارهای آسیایی روز دوشنبه سقوط کردند، شاخص بورس «هنگ‌ سنگ» (Hang Seng Index) در هنگ‌کنگ نزدیک به دو درصد کاهش یافت، و بورس شانگهای نیز افت کرد.

بیشتر از جهان