شرکت‌های کارآفرین بزرگ از اقامت دائم افغان‌ها در آمریکا حمایت می‌کنند

در حال حاضر برای ۷۸ هزار افغان ویزای بشردوستانه موقت دوساله صادر شده است

ویزای بیشتر افغان‌هایی که بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به آمریکا رفته‌اند، تا هشت ماه دیگر تمام می‌شود- GETTY IMAGES VIA AFP

اتاق بازرگانی آمریکا و نیز تعدادی از شرکت‌های کارآفرین بزرگ در این کشور مانند اوبر (uber)، ایربی‌ان‌بی (AIRBNB)، دوردش (DOOR DASH) و همچنان سازمان‌ها و نهادهای حمایت از مهاجران افغان از مجلس سنا و کنگره آمریکا خواسته‌اند قانون مربوط به اقامت دائم افغان‌ها را تصویب کنند.

این قانون که هر دو حزب آمریکا از آن حمایت می‌کنند، برای آن دسته از افغان‌هایی که در حال حاضر با ویزای بشردوستانه موقت دوساله در ایالات متحده اقامت دارند، این زمینه را مهیا می‌کند که بتوانند برای اقامت دائم در این کشور درخواست دهند. کمیته بین‌المللی نجات آی‌آرسی (IRC) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اتاق بازرگانی آمریکا و این شرکت‌های بزرگ در این خصوص نامه‌ای به کنگره فرستاده‌اند.

در این نامه‌ که گفته می‌شود روز هفدهم نوامبر برای کنگره ارسال شده، کارفرمایان و انجمن‌های تجاری در سراسر ایالات متحده بر کمک‌های افغان‌ها به بافت اجتماعی و اقتصادی ایالات متحده طی یک سال اقامت در این کشور و حمایت از قانون تنظیم افغانستان تاکید کردند. آن‌ها گفته‌اند که تصویب «قانون تنظیم افغانستان» (Afghan Adjustment Act) نه تنها از نظر اخلاقی درست است، بلکه از نظر اقتصادی نیز منطقی است. داده‌های جدید آی‌آرسی نشان می‌دهد که افغان‌ها تنها در سال اول اشتغال خود، ۱.۴ میلیارد دلار درآمد داشته و نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار مالیات پرداخت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاناتان بیلیس، معاون سیاست مهاجرت اتاق بازرگانی آمریکا، در مورد حمایت این اتاق از قانون تنظیم افغان‌ها گفت: «اتاق از قانون تنظیم افغانستان با اشتیاق حمایت می‌کند. این لایحه برای متحدان افغان ما که اینجا در ایالات متحده‌ در حال ساختن زندگی خودند، ثبات و اطمینان موردنیاز را فراهم می‌کند.»

کمیته بین‌المللی نجات نیز حمایت خود را از تصویب قانون تنظیم افغان‌ها اعلام کرده است. جی‌سی هندریکسون، مدیر ارشد سیاست و حمایت کمیته بین‌المللی نجات، خاطرنشان کرد: «سنت دیرینه حمایت دوحزبی از پناهندگان در آمریکا وجود دارد، زیرا آن‌ها ایالات متحده را برای نسل‌های متوالی قوی‌تر و بهتر کرده‌اند. اکنون کارفرمایان و انجمن‌های برجسته به حمایت گسترده از قانون تنظیم افغانستان که در چند ماه گذشته شاهد آن بوده‌ایم، می‌پیوندند. از کسب‌وکارها گرفته تا رهبران منتخب و تا کهنه‌سربازان و شهروندان آمریکا توافق گسترده‌ای وجود دارد که این لایحه نه‌تنها برای ما، بلکه برای همسایگان افغان جدید ما ضروری است. وقت آن است که کنگره این کار را انجام دهد.»

در حال حاضر، روند صدور اجازه اقامت برای افغان‌هایی که با ویزای بشردوستانه موقت به آمریکا آمده‌اند، بسیار طولانی است و شرکت‌های کارآفرین که تعداد زیادی از این افغان‌ها را استخدام کرده‌اند نگران‌اند که به دلیل تصویب نشدن قانون یادشده، تعداد زیادی از افغان‌های که در این شرکت‌ها کار می‌کنند، شغل خود را از دست بدهند؛ زیرا ویزای بیشتر افغان‌هایی که بین سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به آمریکا آمده‌اند، تا هشت ماه دیگر تمام خواهد شد و در اوت ۲۰۲۳ تاریخ ویزای نزدیک به ۷۸ هزار مهاجر افغان در آمریکا منقضی و هم‌زمان با آن، اجازه کار این افراد نیز باطل می‌شود. شرکت‌های کارآفرین بزرگ در تلاش‌اند قانون تنظیم افغان‌ها قبل از پایان این دوره، تصویب شود تا مهاجران در پرتو آن بتوانند دوباره مجوز کار بگیرند.

با سقوط دولت جمهوری در افغانستان، هزاران تن از شهروندان این کشور با استفاده از برنامه تخلیه بزرگ به کشورهای غربی از جمله آمریکا منتقل شدند. به تمامی افرادی که از طریق برنامه تخلیه به آمریکا رسیدند، ویزای بشردوستانه داده شد و همان‌طور که گفته شد، این ویزا دوساله در اوت ۲۰۲۳ تمام می‌شود.

علاوه بر آن‌ها، هزاران افغان دیگر پس از طی مراحل رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی خود در کمپ‌های موقت خارج از آمریکا، به این کشور انتقال پیدا کردند اما برای آنان ویزای بشردوستانه صادر نشده است و آن‌ها به عنوان مهاجران قانونی می‌توانند برای اقامت دائم و گرین کارت درخواست دهند. 

در حال حاضر، نزدیک به پنج هزار مهاجر در کمپ‌های موقت امارات متحده عربی، قطر، آلبانی و چند کشور آفریقایی منتظر تکمیل پرونده‌های مهاجرتی خودند تا پس از آن به آمریکا منتقل شوند.

بیشتر از جهان