لایحه کمک به اقامت دایم افغان‌ها در آمریکا به کنگره رفت

نمایندگان از هر دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات‌ از این لایحه حمایت می‌کنند

بیش از ۷۶هزار افغان در روند تخلیه سال گذشته به آمریکا منتقل شدند-JON CHERRY / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

پس از یک سال از آغاز روند تخلیه افغان‌هایی که با نیرو‌های آمریکایی در افغانستان همکاری داشته‌اند، حالا کنگره آمریکا در حال کار روی لایحه‌ای است که زمینه اقامت دایم را برای افغان‌های انتقال‌یافته به این کشور، میسر فراهم می‌کند. اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا از این لایحه حمایت کرده‌اند و آن را تعهد آمریکا برای افغان‌هایی دانسته‌اند که سال‌ها در کنار نیرو‌های این کشور، با آنان همکاری کرده‌اند.

این لایحه همچنین گستره ارائه ویزای ویژه مهاجرت (SIV) را نیز افزایش داده است و علاوه بر افرادی که در ۲۰ سال گذشته برای نهاد‌های امریکایی کار می‌کردند، نیرو‌های کماندو، پرسنل نیرو‌های هوایی، و زنانی را نیز که در تیم‌های ویژه ضد تروریسم فعالیت کرده‌اند، شامل می‌شود. 

ارل بلومنوئر، نماینده دموکرات و از حامیان این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا، همراه با پیتر میجر، نماینده جمهوری‌خواه مجلس، می‌گویند که این طرح، تعهد آمریکا برای ارائه پناهگاهی امن و قانونی به کسانی است که با میل و جانفشانی خود، از ماموریت آمریکا در افغانستان حمایت کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری «یو‌اس نیوز» (US news) در گزارشی از مجلس آمریکا نوشت که سه عضو اقلیت جمهوری‌خواه مجلس، از جمله لیندزی گراهام، در همراهی با سه عضو اکثریت دموکرات، قانون یکدست و همسانی را به مجلس ارائه می‌کنند تا شانس پیروزی آن افزایش یابد. با این حال، به گفته یکی از دستیاران کنگره آمریکا که نخواست نامش فاش شود، ممکن است جمهوری‌خواهان پیرو قوانین ضد مهاجرت در مقابل این لایحه مقاومت کنند و به آن رای منفی دهند. 

در حال حاضر بیش از ۷۶ هزار افغان که در روند تخلیه سال گذشته به آمریکا انتقال یافتند، از ویزای اسکان بشردوستانه موقت استفاده می‌کنند که به آنان امکان می‌دهد تا دو سال در آمریکا بمانند. این لایحه به افغان‌های دارای ویزای بشردوستانه موقت اجازه می‌دهد که چنانچه درخواست کنند، پس از بررسی‌ها، به اقامت دایم در آمریکا دست یابند. پیش از تصویب این لایحه، آمریکا فقط به کسانی که واجد شرایط دریافت ویزای ویژه مهاجرت (SIV) باشند، امکان دریافت اقامت دایم می‌دهد. 

با سقوط دولت جمهوریت در افغانستان، آمریکا بزرگ‌ترین تخلیه تاریخ این کشور را رقم زد و طی ۱۵ روز، بیش از ۱۲۰ هزار شهروند افغان را که زندگی آنان زیر چتر رژیم طالبان در خطر بود، از کابل تخلیه کرد. بخش عمده‌ای از این افراد تخلیه‌شده به آمریکا انتقال یافتند و تعدادی نیز در کمپ‌های موقت اسکان داده شدند، یا به کشور‌های عضو ‌پیمان ناتو رفتند. با این حال، بروز آشفتگی در روز‌های تخلیه باعث شد تا آمریکا نتواند بسیاری از افرادی را که مستحق خروج از افغانستان بودند، از این کشور خارج کند. به همین دلیل، روند خروج افغان‌ها تا امروز که یک سال از سقوط افغانستان می‌گذرد، ادامه دارد.

بیشتر از جهان