تروریسم هنوز دست از سر آمریکا برنداشته است

دولت آمریکا معتقد است مبارزه با تروریسم تقریبا پایان یافته است

بیش از ۲۰ سازمان تروریستی در حال حاضر در افغانستان فعال‌اند که برای غرب خطری بالقوه‌ خواهند بود‌ـ FARSHAD USYAN / AFP

سرهنگ دوم اسکات مان که کتاب او به نام «عملیات پاین‌اپل اکسپرس» در مورد جنگ در افغانستان با استقبال مواجه شد، به‌تازگی در مطلبی برای فاکس‌نیوز، نوشت که برخلاف تصور آمریکا که فکر می‌کند جنگ با تروریسم پایان یافته، تروریسم هنوز دست از سر آمریکا برنداشته است.

مان در این مطلب اشاره می‌کند که وعده‌های آمریکا برای بعد از خروج از افغانستان تقریبا شکسته خورده و این تعهدات عملی‌نشده‌ نه‌تنها در کشورهای هم‌پیمان با آمریکا در رابطه به وفای به عهد این کشور تردید ایجاد کرده، که برعکس تصور آمریکا، افغانستان را در دامان تروریسم انداخته و در حال حاضر، رشد سازمان‌های تروریستی در داخل خاک افغانستان تسریع شده است.

مان با استناد به مصاحبه چند روز پیش احمد مسعود، رهبر جبهه ملی مقاومت، می‌نویسد که بیش از ۲۰ سازمان تروریستی در حال حاضر در افغانستان فعال‌اند. او به غرب هشدار می‌دهد که این گروه‌های افراطی برای غرب خطری بالقوه‌ خواهند بود و تروریسم را به این کشورها صادر خواهند کرد. به باور مان، این به معنای آن است که «ما درست به جایی که قبلا بودیم، برمی‌گردیم. تصور کنید زمانی که حمله‌ای رخ می‌دهد، ممکن است در اروپا باشد، ممکن است در آمریکا باشد و تصور کنید رد سلاح‌هایی که در افغانستان باقی مانده‌اند، در آن‌ها پیدا شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مان می‌افزاید که افغانستان حالا یک بار دیگر به‌ امنیت ملی آمریکا خیره شده است و می‌نویسد: «افغانستان در حال تنظیم مجدد توانایی‌های قبلی خود است و در داخل مرزهایش، به گروه‌های تروریستی پناهگاه امن می‌دهد. دولت ما این را نادیده می‌گیرد و با دولت طالبان-حقانی که مستقیما درحال نقض توافق دوحه است، مذاکره می‌کند.»

هرچند به باور بیشتر تحلیلگران امنیتی آمریکا، القاعده هنوز با زمان حمله به ایالات متحده فاصله دارد، به‌صورت پیوسته در حال بازسازی خود است. جنگجویان جهادی از سوریه، عراق، شمال آفریقا و حتی جنوب شرق آسیا در حال جمع شدن در افغانستان‌اند و بدون هیچ پرده‌پوشی، در پایگاه‌هایی در قندهار و هلمند که آمریکا برای آموزش نیروهای نظامی افغانستان ساخته بود، آموزش می‌بینند.

اسکات مان معتقد است از خاکستر القاعده سابق یک القاعده جدیدتر و نیرومندتر سر بر خواهد کشید؛ القاعده‌ای که فرزندان تروریست‌های سابق آن را چابک‌تر، هوشیارتر و سریع‌تر مدیریت می‌کنند. به گفته مان، در حال حاضر عبدالله بن لادن، پسر اسامه بن لادن، در حال تردد بین استان‌های غزنی و قندهار دیده شده است. عبدالرحمن المغربی، فرزند ایمن الظواهری، را هم‌ بارها در افغانستان دیده‌اند. این‌ها بیهوده در این مناطق نمی‌چرخند؛ بلکه در حال بسیج نیروی انسانی‌اند.

از سوی دیگر، داعش نیز در حال گسترش فعالیت‌هایش در افغانستان است. اسکات مان می‌گوید که داعش مقر خود را از سوریه به افغانستان انتقال داده است و مسلما همراه با رهبری داعش، جنگجویان این گروه نیز سمت افغانستان هجوم خواهند آورد.

آمریکا برای ضربه زدن به این نیروهای تروریستی به روابط نیاز دارد. رابطه با دوستان و متحدان سابق و رابطه با شرکایش در ناتو؛ اما به باور مان، آمریکا بخش زیادی از این رابطه‌ها را خراب و در حال حاضر به عملیات «افق دور» دلخوش کرده است و هلاکت ایمن الظواهری را نمونه اثرگذاری عملیات افق دور می‌داند. در حالی که این روش برای مبارزه با خیل عظیم جنگجویان القاعده و داعش تاثیری ندارد؛ زیرا آمریکا در اطراف افغانستان پایگاه نظامی ندارد تا از آنجا بتواند وضعیت را در این کشور کنترل کند. نزدیک‌ترین پایگاه نظامی آمریکا به افغانستان چند هزار کیلومتر دورتر است و از این فاصله، امکان نظارت بر وضعیت افغانستان ممکن نیست.

در حال حاضر، اطلاعات کهنه‌سربازان آمریکایی که همچنان با شبکه‌های اطلاعاتی افغانستان، نیروهای ویژه باقی‌مانده در این کشور و جبهه مقاومت ملی در ارتباط‌ند، نسبت به آژانس‌های امنیتی آمریکا، تازه‌تر و مهم‌تر است و آنان‌اند که به دولت آمریکا در مورد احتمال تکرار حادثه ۱۱ سپتامبر هشدار می‌دهند؛ اما به نظر می‌رسد در حال حاضر، آمریکا بیشتر دوست دارد با طالبان مذاکره کند تا اینکه به آن‌ها فشاری بیاورد.

بیشتر از جهان