توافق پایانی اجلاس زیست‌ محیطی کاپ ۲۷؛ عدالت اقلیمی برقرار می‌شود؟

بر اساس بیانیه نهایی، برای کمک به کشورهای فقیر آسیب‌دیده از بحران اقلیمی صندوقی ایجاد می‌شود

این صندوق با هدف کمک به کشورهای آسیب‌پذیر برای مقابله با طوفان، سیل و سایر بلایای ناشی از انتشار کربن کشورهای ثروتمند است‌ـ JOSEPH EID / AFP

کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس زیست‌ محیطی کاپ ۲۷ روز یکشنبه، پس از دو هفته گفت‌وگو درباره مخاطراتی که تغییرات اقلیمی به همراه خواهد داشت، در نهایت، توافقی را امضا کردند. بر اساس این توافق، برای کمک به کشورهای فقیر آسیب‌دیده از بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی صندوقی ایجاد می‌شود؛ اما تلاش‌ها برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش نمی‌یابد.

به گزارش رویترز، پس از مذاکرات پرتنشی که در طول شب به منظور دستیابی به یک توافق همه‌جانبه انجام شد، کشور مصر که ریاست اجلاس کاپ ۲۷ را بر عهده داشت، متن نهایی توافق را منتشر کرد و هم‌زمان، یک جلسه عمومی سریع تشکیل داد.

تصویب شتاب‌زده ایجاد یک صندوق اختصاصی برای جبران ضرر و زیان ناشی از تغییرات اقلیمی، پرسش‌های بسیاری را در مورد روند ایجاد این صندوق تا سال آینده، بی‌پاسخ باقی گذاشت؛ از جمله اینکه چه کسانی باید به آن صندوق پول پرداخت کنند. با این حال، به گفته برخی از حاضران، در مجموع پیشرفت در راه‌اندازی یک صندوق برای عدالت اقلیمی تحسین شد.

این صندوق با هدف کمک به کشورهای آسیب‌پذیر برای مقابله با طوفان، سیل و سایر بلایای ناشی از انتشار کربن حاصل از فعالیت‌های صنعتی کشورهای ثروتمند است.

جنیفر مورگان، وزیر آب‌و‌هوای آلمان، ضمن ابراز نارضایتی از تصمیم‌های ناکافی اتخاذشده در این نشست، گفت: «با اینکه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هیچ توافقی نداریم، با توافقی که انجام شد، هماهنگیم؛ زیرا می‌خواهیم در کنار آسیب‌پذیرترین افراد باشیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کامیلا زپدا، نماینده مکزیک در کاپ ۲۷، نیز حال‌وهوای مذاکره‌کنندگان را خسته از گفت‌وگوهای طولانی توصیف کرد.

این اجلاس دوهفته‌ای آزمونی برای عزم جهانی به منظور مبارزه با تغییرات اقلیمی تلقی می‌شود. اجلاس سران در مصر که به عنوان کاپ آفریقا نیز شناخته می‌شود، وعده داده بود که به وضعیت اسفبار کشورهای فقیر توجه کند؛ کشورهایی که با شدیدترین عواقب ناشی از گرمایش جهانی حاصل فعالیت کشورهای ثروتمند و صنعتی مواجه‌اند.

مذاکره‌کنندگان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها پیش‌تر گفته بودند که از تلاش‌ها برای جلوگیری از تقویت پیمان اقلیمی گلاسگو در سال ۲۰۲۱ نگران‌اند. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برداشتن گام‌های دیرهنگام برای کاهش و حذف تدریجی انرژی‌های فسیلی ناامیدکننده است.»

قرارداد تصویب‌شده مانند بیانیه‌های پایانی نشست‌های محیط‌ زیستی قبلی، به حذف تدریجی استفاده از «همه سوخت‌های فسیلی» اشاره‌ای نکرده؛ در عوض، از کشورها خواسته است در جهت «کاهش تدریجی انرژی زغال‌سنگ و حذف تدریجی یارانه‌های سوخت فسیلی ناکارآمد» گام بردارند؛ همان‌طور که در اجلاس کاپ ۲۶ گلاسگو توافق شد.

فرانس تیمرمنز، مسئول سیاست آب‌وهوای اتحادیه اروپا، در این زمینه گفت: «بسیاری از طرف‌ها امروز برای پیشرفت بیشتر در مبارزه با بحران اقلیمی آماده نیستند.»

عبارت‌های به‌کاررفته در این متن برای برخی هم نگرانی‌هایی به وجود آورد؛ از جمله اینکه استفاده فزاینده از گاز طبیعی‌ــ سوخت فسیلی که به انتشار دی‌اکسید کربن و متان منجر می‌شود‌ــ باب شود.

در اجلاس شرم‌الشیخ، برخی از کشورهای جزیره‌ای کوچک که با افزایش سطح آب‌ها در پی تغییرات اقلیمی مواجه‌اند، از نبود پیشرفت در محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای ابراز تاسف کردند. آمینات شاونا، وزیر آب‌وهوای مالدیو، در جلسه عمومی گفت: «من پیشرفتی را که در کاپ ۲۷ در زمینه تاسیس صندوق مالی داشتیم، تشخیص می‌دهم اما باید بگویم که شکست‌هایی نیز وجود دارد. باید اطمینان حاصل می‌کردیم که سوخت‌های فسیلی به‌تدریج کنار می‌روند و همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۵ کاهش می‌یابد.»

کتی جتنیل-کیجینر، نماینده جزایر مارشال، نیز تاکید کرد که از ایجاد صندوق حمایتی خوشحال است اما «متن فعلی کافی نیست. کاش سوخت‌های فسیلی را به‌تدریج کنار می‌گذاشتیم».

بیشتر از جهان