دبیرکل سازمان ملل متحد: ما در بزرگراهی به سوی جهنم آب‌وهوایی قرار داریم

گوترش: «بشریت یک انتخاب دارد: همکاری، یا از بین رفتن» 

انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و با تاثیرات و عواقب تغییرات آب‌و‌هوایی که همچنان در جریان است، کنار آیند- SHAMMI MEHRA / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، ۷ نوامبر (۱۶ آبان)، در آغاز نشست اقلیمی سران کاپ ۲۷ سازمان ملل متحد در مصر، گفت کشورهای جهان با یک انتخاب آشکار مواجهند. او گفت، اینک یا می‌توانیم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای اقدام کنیم، یا نسل‌های آینده را به فاجعه آب‌وهوایی محکوم ‌کنیم. 

این سخنرانی لحنی هشداردهنده و فوری داشت. این نشست دو هفته‌ای در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین، تورم بالا، و کمبود انرژی برگزار می‌شود و دولت‌های حاضر در آن، در مورد چگونگی جلوگیری از فاجعه تغییرات آب‌وهوایی گفت‌وگو می‌کنند.

گوترش به نمایندگانی که در شهر تفریحی و ساحلی شرم‌الشیخ گرد آمده بودند، گفت: «بشریت یک انتخاب دارد: همکاری، یا از بین رفتن.» 

او خواستار پيمانی بين ثروتمندترين و فقيرترين کشورهای جهان برای تسريع در انتقال از دوره مصرف سوخت‌های فسیلی شد، و همچنین به تامین بودجه مورد نیاز برای کشورهای فقیرتر اشاره کرد تا آن‌ها بتوانند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و با تاثیرات و عواقب تغییرات آب‌و‌هوایی که همچنان در جریان است، کنار آیند.

گوترش افزود: «بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، مانند آمریکا و چین، مسئولیت خاصی دارند که به تلاش‌ها برای تحقق این پیمان بپیوندند.»

دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۷ نوامبر، در توییتی نوشت: «در سراسر جهان، جوامع آسیب‌پذیر هیچ راهی برای پیش‌بینی خطرات آب‌و‌هوایی در دست ندارند.» او به برنامه اجرایی «اقدام برای هشدارهای اولیه برای همه» که در نشست اقلیمی سازمان ملل متحد رونمایی شد، اشاره کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه اجرایی «اقدام برای هشدارهای اولیه برای همه»، ابتکارعملی است که خواستار سرمایه گذاری‌های اولیه جدید و هدفمند برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ است. ارزش  این سرمایه‌گذاری حدود ۳.۱ میلیارد دلار است.

نشست اقلیمی سران کاپ ۲۷ در مصر روز یکشنبه، ۶ نوامبر، درحالی افتتاح شد که سال گذشته، جهان بحران‌های زیادی را در اثر تغییرات اقلیمی از سر گذراند. موضوع درخواست پرداخت غرامت از کشورهای ثروتمند صنعتی به کشورهای فقیرتر، نیز چالش‌برانگیز بوده است.

تنها در چند ماه گذشته، فجایع ناشی از تغییرات آب‌وهوایی هزاران کشته، میلیون‌ها نفر آواره، و میلیاردها دلار خسارت در سراسر جهان به همراه داشته است. سیل‌های عظیم بخش‌هایی از پاکستان و نیجریه را ویران کرده است، خشکسالی در آفریقا و غرب ایالات متحده تشدید شده، طوفان‌ها دریای کارائیب را در نوردیده‌اند، و موج گرمای بی‌سابقه سه قاره را در برگرفته است.

الوک شارما، رئیس بریتانیایی دوره قبل این نشست ( کاپ ۲۶) در مراسم افتتاحیه کاپ ۲۷ گفت: «من درک می‌کنم که رهبران سراسر جهان امسال با اولویت‌های جدید و رقابت‌های زیادی مواجه شده‌اند، اما باید واضح بگوییم همانقدر که لحظه کنونی ما چالش‌برانگیز است، انفعال ما هم کوته‌بینانه است و فقط می‌تواند فاجعه آب‌و‌هوایی را به تعویق اندازد. جهان و رهبران جهان واقعا به هشدارهای «بیدارباش» نیاز دارند.»

جهان باید تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را ۴۵ درصد کاهش دهد تا کره زمین قابل زیست باشد. دانشمندان هشدار می‌دهند که گرمایش فراتر از این آستانه، می‌تواند زمین را به سمت شرایط گرمخانه‌ای غیرقابل زیست سوق دهد.

بیشتر از جهان