از توکیو تا کالیفرنیا: تجمع‌های اعتراضی در همبستگی با خیزش سراسری

ده‌ها هزار نفر از ایرانیان در سراسر جهان برای همبستگی با خیزش شرایری در ایران به میدان آمدند

راهپیمایی همبستگی ایرانیان روز شنبه در سراسر جهان ادامه یافت. این اقدام‌ها در حالی صورت می‌گیرند که ایرانیان در داخل کشور سالگرد کشتار آبان را با ادامه خیزش ملی خود و تجمع‌های اعتراضی در سراسر کشور گرامی داشته‌اند. در ایران شاهد ادامه حمله‌های نیروهای حکومت ایران به مردم معترض و ادامه سیاست سرکوب و کشتار بوده‌ایم.

مطابق معمول، راهپیمایی‌‌های همبستگی صبح شنبه از ژاپن، نیوزلند و استرالیا آغاز شدند. تجمع‌های اعتراضی ایرانیان در توکیو، سیدنی، اوکلند، کانبرا، ولینگتون، ملبورن، پرت و بریزبن در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی شهر برگزار شدند. در ادامه، در شهرهای نزدیک به ایران همچون تفلیس، پایتخت گرجستان و استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه نیز تجمع‌های اعتراضی با شعارهایی در حمایت از آبان و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای برگزار شد. عکس توماج صالحی، خواننده مبارز، در تجمع اعتراضی تفلیس بالا برده شد. به گفته یکی از شاهدان محلی به‌ ایندیپندنت فارسی، این یکی از بزرگ‌ترین تجمع‌های ایرانیان در این شهر بوده است.

سپس نوبت به اروپا رسید و راهپیمایی‌هایی در ده‌ها شهر در سراسر اروپا از جمله وین، برلین، هامبورگ، مونیخ، مونستر، بروکسل، پاریس، لندن، اسلو، بوداپست، فرانکفورت، استکهلم،‌ گوتنبورگ، مالمو و دوبلین برگزار شد. در زمان نوشته شدن این مطلب (نزدیک چهار بعدازظهر به وقت نیویورک و شامگاه به وقت اروپا)، تجمع‌های اعتراضی در بسیاری از شهرهای اروپایی همچنان ادامه دارند. در برلین،‌ پایتخت آلمان، اعتراض‌کنندگان علی‌رغم بارش برف مقابل دفتر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، تجمع کردند و خواستار «همبستگی جهانی» علیه جمهوری اسلامی شدند. با فرا رسیدن شب نیز، تجمع اعتراضی در این شهر همچنان ادامه دارد.

در کلن، گروهی از برگزارکنندگان تجمع اعتراضی پارچه سفید بزرگی را در دست گرفتند که نام کشته‌شدگان روی آن نوشته شده بود. در این تجمع اعتراضی ترانه‌هایی از توماج صالحی نیز پخش شد. در فرانکفورت، نگین اسکندری-گرونبرگ، شهردار ایرانی‌تبار از حزب سبز که چند روز پیش به قدرت رسید، در تجمع اعتراضی شرکت کرد و نقشی محوری در آن داشت. یکی از منابع محلی در این شهر به ایندیپندنت فارسی گفت تجمع‌های اعتراضی در فرانکفورت به‌طور مستمر ادامه دارند و باعث مطرح شدن گسترده موضوع در سطح شهر و در بین مردم غیرایرانی شده‌اند. برخی دانشجویان لبنانی نیز در همبستگی با ایرانیان در این تجمع اعتراضی شرکت کردند. در تورین ایتالیا به گفته مقام‌های محلی بیش از ۱۱۰۰ نفر در راهپیمایی اعتراضی شرکت کردند. در لاهه، پایتخت هلند، برگزارکنندگان تجمع اعتراضی توپ‌های قرمزی برای انتقاد از حضور تیم ملی ایران در جام جهانی قطر بلند کردند.

پس از اروپا،‌ نوبت تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف آمریکای شمالی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هالیفکس کانادا، هم‌زمان با حضور حامد اسماعیلیون و مسیح علی‌نژاد در یک نشست بین‌المللی، تجمع اعتراضی گسترده‌ای برگزار شد که این دو نیز در آن سخنرانی کردند. در مونترال، دومین شهر بزرگ این کشور، هزاران نفر در یکی از خیابان‌های اصلی گرد آمدند. بسیاری مردم، پرچم ملی ایران با نشان شیر و خورشید را به همراه داشتند.

در تورنتو، بزرگ‌ترین شهر کانادا، علی‌‌رغم سرمای شدید هوا و بارش برف، هزاران نفر از مردم در تجمع اعتراضی شرکت کردند. این در حالی است که دمای هوا به منفی ۱۰ درجه نیز رسید. مردم شعارهایی در حمایت از مهسا امینی سر دادند و بسیاری پرچم شیر و خورشید و در ضمن پرچم‌های کانادا را به همراه داشتند. برخی معترضان پلاکاردهایی با عکس کودکان کشته‌شده را نشان می‌دادند و از یونیسف به‌دلیل بی‌عملی در این زمینه انتقاد می‌کردند.

در ایالت آلبرتای کانادا هم شاهد همبستگی با ایران بودیم. دانشجویان دانشگاه کلگری روز جمعه تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند که تحت پوشش تلویزیون «سی تی وی» در این کشور قرار گرفت.

در نیویورک، بزرگ‌ترین شهر آمریکا، از صبح شاهد گرد آمدن معترضان بودیم. مردم در ساعات بعدی در خیابان برادوی در این شهر راهپیمایی کردند و به سمت مقر سازمان ملل رفتند و خواستار اقدام این سازمان علیه جمهوری اسلامی پیش از جمعه هفته آینده شدند که به‌عنوان روز حذف خشونت علیه زنان، جایگاه مهمی در تقویم سازمان ملل دارد. یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی در نیویورک به ایندیپندنت فارسی گفت حضور بسیاری از چهره‌های ایرانی مقیم نیویورک را مشاهده می‌کنیم و این باعث شده است موضوع تحولات ایران به اطلاع قشرهای بیشتری در این شهر مهم برسد.

در سوی دیگر آمریکا،‌ در سان فرانسیسکو واقع در ایالت کالیفرنیا، نیز تجمع‌های اعتراضی گسترده ایرانیان برگزار شد. در شهرهای کوچک‌تر این کشور همچون ممفیس در ایالت تنسی و آن آربور در ایالت میشیگان نیز تجمع‌های اعتراضی بیش‌تر با حمایت دانشجویان ایرانی برگزار شد.