چرا رژیم جمهوری اسلامی ایران از خبرنگاران و رسانه‌ها می‌ترسد؟

در نخستین روزهای شروع خیزش مردمی، رژیم جمهوری اسلامی دست‌به هر گزینه و اقدامی زد تا همه تحولات و رخدادها پنهان بماند و خشم ملت برای سرنگونی رژیم، در رسانه‌ها بازتاب داده نشود

حمله شدید رژیم جمهوری اسلامی ایران به رسانه‌های عربی، به‌ویژه رسانه‌های عربستان سعودی و روزنامه‌نگاران ایرانی، عرب و خارجی، باعث تعجب و شگفتی هیچ‌کسی نمی‌شود. البته بهتر است رژیم ایران پیش‌از متهم‌کردن رسانه‌ها به دخالت در امورش، پاسخی برای این پرسش پیدا کند که چرا همه کشورهای منطقه به آنچه هم‌اکنون در ایران رخ می‌دهد و به اینکه مردم ایران قصد سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی را دارند، علاقه‌مندی نشان می‌دهند. 

آیا رژیم تهران گاهی این پرسش را مطرح کرده است که چرا مردم عراق، سوریه، لبنان، یمن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به آنچه در ایران جریان دارد، اهمیت می‌دهند؟! آیا رهبران رژیم نمی‌خواهند بدانند که چرا مردم این کشورها احساس می‌کنند خیزش مردمی علیه رژیم جمهوری اسلامی دل‌های آن‌ها را خنک کرده است!؟

البته مدت‌هاست که مردم لبنان، سوریه، یمن و عراق برای سقوط رژیم جمهوری اسلامی روزشماری می‌کنند، زیرا همین رژیم بود که شبه‌نظامیان فرقه‌ای را بر سرنوشت مردم کشورهای یادشده مسلط کرد و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم تهران، همه چیز را در عراق، سوریه، لبنان و یمن به ویرانی کشاندند و دولت‌ها را به‌سمت شکست و ناکامی سوق دادند. آری! سازمان حزب‌الله، لبنان را با چه چالش‌ها و بحران‌هایی روبه‌رو کرد . 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن، در همراهی با بشار اسد، سوریه را به ویرانی کشاندند و مردم آن را در عمق فاجعه فروبردند. شبه‌نظامیان حوثی در یمن و گروه حشدالشعبی در عراق مرتکب جنایت‌های بی‌شماری در حق مردم شدند و صدها تن از روزنامه‌نگاران، کنشگران و کارشناسان را به‌قتل رساندند. رژیم جمهوری اسلامی تلاش‌های بسیاری برای تضعیف و براندازی دولت بحرین انجام داد و در کویت، هسته‌های تروریستی ایجاد کرد. این درحالی است که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت تهران، ریاض و ابوظبی را هدف حمله قرار می‌دهند. آیا فعالیت‌های یادشده، دخالت و دست‌اندازی در امور منطقه در بدترین و خشن‌ترین شکل آن نیست؟!

در واقع، رهایی از شر رژیم جمهوی اسلامی، هدف مشترک مردم ایران و همه ملت‌های کشورهای منطقه است، بنابراین، اکنون که مردم ایران علیه این رژیم به‌پاخاسته‌اند، تنها کاری که رسانه‌های کشورهای مختلف انجام می‌دهند، بازتاب واقعیت‌هایی است که در ایران رخ می‌دهد و البته کسانی‌ که در انتقال این تصویر و ارائه آن به رسانه‌ها کمک می‌کنند، روزنامه‌نگاران، کنشگران و شهروندان عادی ایران‌اند. مردم ایران در جریان شرکت در اعتراضات ضد رژیم با استفاده از تلفن‌هایشان عکس و فیلم می‌گیرند تا به جهان نشان دهند که دیگر رژیم خامنه‌ای و نظامی را که خمینی تاسیس کرده است، نمی‌خواهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نخستین روزهای شروع خیزش مردمی، رژیم جمهوری اسلامی دست‌به هر گزینه و اقدامی زد تا همه تحولات و رخدادها پنهان بماند و خشم ملت برای سرنگونی رژیم، در رسانه‌ها بازتاب داده نشود. به همین دلیل، درحالی‌که دست به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان زد، اینترنت را نیز قطع کرد. با این حال، مردم ایران تسلیم ظلم، بازداشت و کشتار نشدند و به اعتراضات مسالمت‌آمیز ادامه دادند و می‌کوشند برخلاف میل رژیم، تصویری از واقعیت اوضاع و تحولاتی که در کشور رخ می‌دهد را به جهان ارائه دهند. در همین حال، ایرانیان مقیم خارج نیز به‌منظور ابراز همسویی با خیزش مردمی در ایران، در کشورهای مختلف دست به تظاهرات زدند و دولت‌ها را تحت فشار قرار دادند؛ در نتیجه، کشورهای اروپایی و ایالات متحده نتوانستند در برابر آنچه در ایران می‌گذرد، سکوت اختیار کنند، به‌ویژه اینکه ایالات متحده و کشورهای اروپایی براساس اصول و قوانین خود، همواره از «آزادی مردم برای تعیین سرنوشت، آزادی‌های فردی و اجتماعی و حقوق بشر» دفاع می‌کنند. به همین دلیل، بازتاب جریان اعتراضات مردمی در ایران، همه کشورها را وادار کرد تا در قبال خیزش ملی ایران موضع مشخصی اتخاذ کنند و درصدد مجازات رژیم تهران برآیند، هرچند اقدام‌هایی که تاکنون انجام شده، در مقایسه با حجم فاجعه بسیار ناچیز است.

با این حال، نقش رسانه‌ها در انتقال تصویری از رخدادهای اخیر ایران، به جهان غرب، یک ضرورت مبرم و اساسی بود و همین امر باعث شد کشورهای غربی نتوانند به‌دلیل برخی منافع اقتصادی دربرابر درخواست‌های شهروندان خود سکوت اختیار کنند. همچنین واشنگتن نیز نتوانست بیش‌از این، به بهانه مذاکرات هسته‌ای و به‌دلیل فشارهای لابی ایران در حزب دموکرات، به سکوتش درقبال سرکوب خشونت‌آمیز خیزش مردمی ایران ادامه دهد.

از اینجا به‌وضوح مشخص می‌شود که چرا رژیم ایران از خبرنگاران و رسانه‌ها می‌ترسد. 

به گفته گزارشگران بدون مرز، شمار خبرنگارانی که تاکنون بازداشت شده‌اند، بی‌سابقه است، علاوه‌بر آنکه آن‌ها در خارج از کشور نیز پیوسته تهدید می‌شوند. از سوی دیگر، رژیم ایران می‌کوشد با استفاده از هر مناسبت و فرصتی، به‌ویژه ازطریق رهبری سپاه پاسداران، رسانه‌های عربستان سعودی را مورد حمله قرار ‌دهد و آن‌ها را به پوشش تظاهرات و توطئه علیه ایران متهم کند، درحالی‌که رژیم جمهوری اسلامی نه‌تنها علیه کشورهای خارجی، بلکه علیه ملت خود نیز دست به نیرنگ‌بازی و توطئه می‌زند. 

تنها کاری که رسانه‌های عربی، به‌ویژه رسانه‌های عربستان سعودی انجام می‌دهند، منعکس‌کردن حقایق و تحولاتی است که در ایران به‌وقوع می‌پیوندد و مردم ایران گوشه‌ای از واقعیت این ماجرا را در رسانه‌های مختلف اجتماعی بازتاب می‌دهند. 

البته رژیم جمهوری اسلامی ایران با همین ادعاهای باطل و بی‌اساس، رسانه‌های غربی را نیز به توطئه علیه ایران متهم می‌کند. این درحالی است که رژیم ایران همواره در تلاش برای دخالت در امور کشورهای دیگر است و علیه همه دولت‌ها و نظام‌ها توطئه‌چینی می‌کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه