هشدار پلیس به صدها ایرانی مقیم بریتانیا: جانتان در خطر است

پلیس بریتانیا نگران حملات جمهوری اسلامی در خاک خود به روزنامه‌نگاران و کنشگران ایرانی است 

نماینده‌‌های مجلس بریتانیا در پی این ماجرا ابراز نگرانی کردند و خواهان وارد کردن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی شدند- PA Images via Reuters

روزنامه «ساندی تایمز» لندن صبح یکشنبه، ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان)، گزارش داد که صدها نفر از روزنامه‌نگاران و کنشگران سیاسی در بریتانیا در چند ماه اخیر نامه‌هایی از پلیس ضدتروریسم بریتانیا دریافت کرده‌اند که به آنان هشدار می‌دهد به دلیل مواضعشان در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران، ممکن است هدف حمله این حکومت قرار بگیرند. 

در یکی از این نامه‌ها که به یک روزنامه‌نگار مقیم لندن فرستاده شده است، هشدار داده می‌شود که تلاش حکومت ایران بر این است تا ایرانیان را به کشورهای نزدیک ایران ببرد و از آنجا آنان را به دست عوامل حکومت ایران برباید و سپس به مرگ محکوم کند؛ همان کاری که با روح‌الله زم انجام شد. این نامه هشدار می‌دهد که حکومت جمهوری اسلامی ایران سابقه «حملات فیزیکی علیه مخالفان در اروپا» را دارد. پلیس در این نامه از دریافت‌کننده می‌خواهد که هرگونه نگرانی در مورد ایمنی خود و هر گونه برخورد مشکوک را اطلاع دهد.

سخنگوی پلیس ضدتروریسم بریتانیا به «تایمز» گفت که این نامه‌ها به برخی از ایرانیان در سراسر این کشور ارسال شده‌ است. او گفت که علت این اقدام، «نگرانی‌های جدی در پیوند با گزارش‌های رسانه‌ای در مورد شهروندان ایرانی بوده که ربوده شده‌ و به دست مقام‌های ایران به این کشور بازگردانده شده‌اند و در آنجا دستگیر، و با اتهامات مختلف مواجه شده‌اند.»

علی اصغر رمضان‌پور، دبیر خبر در تلویزیون «ایران اینترنشنال»، به این روزنامه گفت: «ماموران سپاه تا زمانی که ببینند تهدیدهایشان اثر دارد، به کارشان ادامه می‌دهند. ما سعی می‌کنیم هنگام انجام شغلمان توجهی به این تهدیدها نکنیم. اما البته وقتی در خانه‌ایم یا در راه، سعی می‌کنیم آن‌ها را خیلی جدی بگیریم.»

رمضان‌پور که معاون سابق وزارت ارشاد در ایران است، در شش ماه گذشته چهار بار با ماموران پلیس بریتانیا ملاقات داشته است و اکنون تحت حفاظت این پلیس است. او به «تایمز» می‌گوید: «البته نیازهای امنیتی خود را در نظر دارم، اما به نظرم فقط ما نیستیم که در خطریم. تمام روزنامه‌نگارها در ایران هم در خطرند. چون ما داریم در مورد دولت ایران کار می‌کنیم؛ این بخشی از شغل ما است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه «تلگراف» لندن هفته پیش گزارش داده بود که یک گروه قاتل ایرانی در لندن فعال است و به این شهر فرستاده شده‌اند تا دو روزنامه‌نگار بریتانیایی را که برای یک شبکه فارسی‌زبان کار می‌کنند، به قتل برسانند. بنا به این گزارش، حساسیت‌های اخیر پلیس بریتانیا به این دلیل است که «یک تیم متخاصم جاسوسی ایرانی» نزدیک خانه‌ها و دفاتر برخی از روزنامه‌نگاران ارشد این شبکه که اسمی از آنها برده نشده است، دیده شده بودند.

پلیس بریتانیا با پتکین آذرمهر، دیگر روزنامه‌نگار ایرانی مقیم لندن، نیز در مورد تهدیدهایی علیه جانش، تماس گرفته است. او نیز به «تایمز» گفت که ماموران به او اطلاع دادند که حکومت ایران شیوه کارش را عوض کرده و احتمال دارد مجرمانی را در خارج از کشور اجیر کند تا حملاتی علیه اهداف آن صورت دهند. 

آذرمهر که سابقه همکاری با تلویزیون «من و تو» را در لندن دارد، گفت: «این‌ها لزوما ماموران تعلیم‌دیده نیستند و قاتلان حرفه‌ای‌اند که شاید در ازای دریافت پول دست به ترور بزنند. به من گفته شد که شاید حتی به این سادگی باشد که در ایستگاه مترو کسی را جلو قطار هل دهند.  یا جوری جلوه دهند که انگار تصادف رانندگی بوده است. دولت ایران می‌تواند به این افراد پول دهد که چنین کارهایی کنند.»

در ترکیه نیز استفاده حکومت ایران از مجرمان برای انجام عملیات، سابقه دارد. روزنامه «ینی شفق» ترکیه روز چهارشنبه، ۹ نوامبر، گزارش داده بود که یک دار‌و‌دسته مواد مخدر به سرکردگی مردی که در ایران حکم اعدام داشته، چند ماه پیش مامور شده بود گردشگران اسرائیلی را در ترکیه ترور کند. به گزارش این روزنامه، مقام‌های حکومت ایران به این مرد وعده داده بودند که اگر ترورهای لازم را انجام دهد، حکم اعدام او را لغو می‌کنند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته به بریتانیا هشدار داده بود که [بریتانیا] «سردسته تبلیغات علیه ایران» است. خطیب همچنین به آمریکا، اسرائيل و عربستان سعودی حمله کرده بود که درگیر «نبرد هیبریدی»‌ یا «جنگ ترکیبی‌»اند. 

خطیب در این مورد چنین گفت: «بی‌تردید ما هرگز مثل انگلیس، پشتیبان اقدامات تروریستی و ناامن‌سازی سایر کشورها نخواهیم بود، ولی تعهدی برای ممانعت از بروز ناامنی در این کشورها هم نخواهیم داشت، لذا کشور انگلیس هزینه اقدامات خود را برای ناامن‌ ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت.»

وزیر اطلاعات ایران همچنین «ایران اینترنشنال» را متهم کرده بود که سازمانی تروریستی است و گفته بود ماموران این وزارتخانه دنبال عوامل آن خواهند رفت.

از سوی دیگر وب‌سایت‌های نزدیک به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در روزهای اخیر پوسترهایی با هشدار «مرگ» در مورد چند تن از روزنامه‌نگاران «ایران اینترنشنال» منتشر کرده‌‌اند. خطیب گفته بود: «همینجا می‌گویم که شبکه ماهواره‌ای اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل و دست‌اندرکاران این سازمان تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌بعد، هر نوع فعالیت و ارتباط با این سازمان تروریستی به ‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تلقی خواهد شد.»

الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، کشتی‌گیر قهرمانی ایرانی که به دست جمهوری اسلامی اعدام شد، هفته گذشته به اتهام همکاری با «ایران اینترنشنال» دستگیر شده است. 

شرکت «ولانت مدیا» که «ایران اینترنشنال» را مدیریت می‌کند، روز دوشنبه خبر داد که سپاه تهدیدهایی جدی علیه روزنامه‌نگاران این شبکه مطرح کرده است. این شرکت گفت که پلیس بریتانیا به دو روزنامه‌نگار بریتانیایی-ایرانی شاغل در این شبکه اطلاع داده است که خطر جدی متوجه جان آنان و خانواده‌هایشان است. در بیانیه این شرکت رسانه‌ای چنین آمده است: «این تهدیدهای مرگبار علیه شهروندان بریتانیایی در خاک بریتانیا، چند هفته پس از هشدارهای سپاه و دولت ایران راجع به اقدامات یک رسانه آزاد و بی‌سانسور فارسی‌زبان است که در لندن فعالیت می‌کند.»

نماینده‌‌های مجلس بریتانیا در پی این ماجرا ابراز نگرانی کردند و خواهان وارد کردن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی شدند. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه، ۱۱ نوامبر، کاردار ایران در لندن را فرا خواند. کلورلی گفت: «بریتانیا همیشه در مقابل تهدیدهای کشورهای خارجی خواهد ایستاد. من امروز نماینده ایران را فراخواندم و به روشنی گفتم که تهدید علیه جان و هرگونه ارعاب علیه روزنامه‌نگاران و سایر افراد مقیم بریتانیا را تحمل نخواهیم کرد.»

این وزیر یادآوری کرد: «حکومت ایران در پاسخ به اعتراضات وسیع داخلی، دست به سرکوب آزادی بیان و حمله به شبکه‌های رسانه‌ای در ایران زده است. بیش از ۴۰ روزنامه‌نگار دستگیر و زندانی شده‌اند.»

حکومت ایران سابقه کشتن ده‌ها تن از مخالفان و منتقدان خود را در خاک کشورهای غربی  و از جمله اروپایی دارد، و در سال‌های اخیر این کار را در خاک کشورهایی همچون هلند انجام داده است.