تسلط طالبان موجب شده است اجرای پروژه‌های هند در افغانستان کند شود

هند در پروژه کریدورهای حمل‌ونقل هوایی و بندر چابهار برای تقویت ارتباط منطقه‌ای با افغانستان تلاش کرده است

 دهلی‌نو امیدوار بود که با بهره‌گیری از جغرافیای افغانستان، به کشورهای آسیایی میانه دسترسی پیدا کند-IndianEmbKabul/Twitter@

نماینده دولت هند در سازمان ملل متحد گفت که دهلی‌نو قبل از تسلط طالبان بر افغانستان، پروژه‌هایی با تعهد بیش از سه میلیارد دلار با هدف توسعه، بازسازی و ظرفیت‌سازی در این کشور اجرا می‌کرد، اما اکنون اجرای این پروژه‌ها کند شده است.

مادو سودان، نماینده هند در سازمان ملل متحد، در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل گفت: این پروژه‌ها در ۳۴ استان و با هدف تبدیل افغانستان به کشوری با ثبات اقتصادی اجرا می‌شد.

او افزود که هند در پروژه کریدورهای حمل‌ونقل هوایی و بندر چابهار برای تقویت ارتباط منطقه‌ای با افغانستان تلاش کرده است. در حکومت پیشین بیشتر فرآورده‌های کشاورزی افغانستان از طریق کریدورهای حمل‌ونقل هوایی به هند صادر می‌شد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، با امضای یک موافقت‌نامه مواصلاتی سه‌جانبه میان هند، ایران و افغانستان در ماه مه ۲۰۱۶ متعهد شده بود که ۵۰۰ میلیون دلار برای تکمیل و گسترش بندر چابهار سرمایه‌گذاری کند. بندر چابهار در استان سيستان و بلوچستان در جنوب شرقی ايران قرار دارد.

 دهلی‌نو امیدوار بود که با بهره‌گیری از جغرافیای افغانستان، به کشورهای آسیایی میانه دسترسی پیدا کند. کشورهای آسیای میانه بازار بسیار خوبی برای فروش فناوری هند محسوب می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت افغانستان نیز امیدوار بود که با استفاده از بندر چابهار به یک چهارراه ترانزیتی در منطقه تبدیل شود.

تا پیش از حاکمیت طالبان، نقش دهلی‌نو در افغانستان پررنگ بود و این کشور از حامیان اقتصادی حکومت پیشین بود، اما با تسلط طالبان‌، نقش دولت هند در تامین مالی پروژه‌های اقتصادی افغانستان کم‌رنگ شده است.

هند از رقیبان دیرینه پاکستان در منطقه است. این دو کشور با یکدیگر رقابت شدیدی دارند و در زمان حکومت پیشین افغانستان، اسلام‌آباد بارها هند را متهم کرده بود که از خاک افغانستان علیه این کشور استفاده می‌کند، اما دهلی‌نو این اتهام‌ها را بی‌اساس می‌خواند.

مقام‌های طالبان نیز در برقراری ارتباط با هند، محتاط‌اند. ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان، خرداد سال جاری در مصاحبه با رسانه هندی نیوز ۱۸ گفته بود که پس از برقراری روابط صمیمانه سیاسی و دیپلماتیک با کشور هند، حکومت طالبان آماده است با این کشور روابط دفاعی نیز برقرار کند.

او همچنین از کمک‌های بشردوستانه هند پس از روی کار آمدن طالبان قدردانی کرده بود و از مقام‌های هندی خواسته بود که سفارتشان را در افغانستان دوباره فعال کنند.

از سوی دیگر، نماینده هند در سازمان ملل متحد هشدار داده بود که افغانستان نباید به پناهگاه امن تروریستان تبدیل شود. او گفت: «رویکرد جمعی جامعه بین‌المللی همان‌گونه که گفتم در قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد بیان شده و خواهان آن است که از خاک افغانستان برای پالایش، برنامه‌ریزی، آموزش و تامین مالی حمله‌های هراس‌افگنانه استفاده نشود.»

اما حکومت طالبان تاکید دارد که هیچ کشور و گروهی از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده نمی‌کند.