بازیکنان تیم ملی در حباب

بی‌تفاوتی ملی‌پوشان به اتفاق‌های ایران با خشم عمومی همراه شده است

طفره رفتن کی‌روش از پاسخ به سوال خبرنگار انگلیسی درباره محدودیت‌های حقوق زنان در ایران شاید از منظر حرفه‌ای قابل توجیه بود، چرا که او یک مربی خارجی در استخدام فدراسیون ایران است، ولی تصور نمی‌شد که ملی‌پوشان هم در نشست‌های خبری موضع مشابهی درباره وقایع تلخ میهن خود بگیرند- REUTERS/Suhaib Salem

بی‌تفاوتی بازیکنان تیم ملی به اتفاق‌های این روزهای ایران با ناراحتی و خشم کاربران رسانه‌های اجتماعی روبرو شده است. انتظار می‌رفت که ملی‌پوشان در نشست‌های خبری که در حاشیه جام جهانی در قطر برگزار می‌شود از اعتراض‌های سراسری حمایت یا حداقل با مردم همدردی کنند، ولی آن‌ها فعلا همه چیز را انکار می‌کنند.

تصاویری که از فتوشوت (عکاسی گزینشی) رسمی تیم ملی منتشر شد این خشم عمومی را به اوج رساند. در این عکس‌ها، بازیکنان تیم ملی مشغول قهقهه زدن‌اند یا شوخی می‌کنند، انگار هیچ اطلاعی از اتفاق‌های این روزهای ایران ندارند و در حباب زندگی می‌کنند. این عکس‌ها خیلی زود با عکس چشمان اشکبار زینچنکو، مدافع اوکراینی آرسنال، بعد از شروع جنگ کشورش مقایسه شد و کاربران از بی‌خیالی ملی‌پوشان به‌شدت انتقاد کردند.

طفره رفتن کی‌روش از پاسخ به سوال خبرنگار انگلیسی درباره محدودیت‌های حقوق زنان در ایران شاید از منظر حرفه‌ای قابل توجیه بود، چرا که او یک مربی خارجی در استخدام فدراسیون ایران است، ولی تصور نمی‌شد که ملی‌پوشان هم در نشست‌های خبری موضع مشابهی درباره وقایع تلخ میهن خود بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا جهانبخش در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره اعتراض‌های این روزهای ایران پرسیده بود، گفت: «من فکر می‌کنم شما که سوال پرسیدید از رسانه‌های انگلیسی هستید و شاید چون هم‌گروه هستیم این سوال را پرسیدید وگرنه این سوال پرسیده نمی‌شد. تمام تمرکز من و هم‌تیمی‌های من این است که موفق باشیم.»

او درباره خواندن سرود ملی و شادی گل هم گفت: «شادی گل و خواندن سرود ملی یک مسئله شخصی است و ما قصد نداریم این مسئله را بزرگ کنیم.»

کریم انصاری‌فرد هم در نشست خبری جمعه از مواضع جهانبخش حمایت کرد و مثل هم‌تیمی‌اش حاضر نشد جمله‌ای در حمایت از اعتراض‌های مردمی به زبان آورد. انصاری‌فرد گفت: «اینکه شما هر روز یک سوال تکراری می‌پرسید با آن مشکلی نداریم و احترام می‌گذاریم. همان‌طور که وظیفه دارم بازی کنم، وظیفه شما هم سوال کردن است، اما همه باید کارمان را در حرفه‌ خودمان درست انجام بدهیم. من از علیرضا جهانبخش دفاع می‌کنم‌ به خاطر اینکه سوالی از او پرسیده‌ شد که همین بود و نمی‌دانم‌ شما بودید یا فرد دیگری. جوابی که ما می‌دهیم‌ چیزی نیست که شما بعدا آن را نوشته‌ و تحلیل می‌کنید.»

به نظر می‌رسد این سیاستی است که از طرف مدیران فدراسیون فوتبال و کی‌روش به بازیکنان دیکته شده است و آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی هم فعالیتی ندارند. مربی پرتغالی در تورنمنت‌های قبلی هم اصرار داشت که بازیکنانش روی مسابقات تمرکز کنند، ولی این روزها حداقل برای مردم ایران فوتبال و نتایج آن کمترین اهمیت را دارد.

بیشتر از فوتبال