اصغر فرهادی: خون این کودکان پاک، دامان آلوده‌تان را خواهد گرفت

فرهادی: مردم ایران می‌کوشند سرنوشت خود را به‌دست گیرند

رادیو بین‌المللی فرانسه در روز جمعه، ۲۷ آبان ۱۴۰۱، گفتگویی با اصغر فرهادی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایرانی، منتشر کرده است و در آن نظر این چهره بین‌المللی سینمای ایران را در ارتباط با موج اخیر خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی جویا شده است.

اصغر فرهادی در این گفتگو می‌گوید «وقایع ایران» را از نزدیک دنبال می‌کند و خطاب به «نسل جدید و زنان و مردان» ایران که «می‌کوشند سرنوشت خود را به‌دست گیرند» درود می‌فرستد.

فرهادی در ادامه این بخش از سخنانش تاکید می‌کند ایران با «لحظه‌ای بسیار تعیین‌کننده» روبرو است و به‌باورش تاثیر جنبش فعلی مردم ایران به نحوی است که شرایط ایران دیگر نمی‌تواند به پیش از جنبش مردم بازگردد.

اصغر فرهادی همچنین با انتشار تصویری از کیان پیر فلک، کودک ۹ ساله‌‌ای که در اعتراضات ایذه به دست نیروهای امنیتی کشته شد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خون این کودکان پاک، دامان آلوده‌تان را خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اصغر فرهادی پیش از این، و همزمان با آغاز مبارزه سراسری اخیر مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، با انتشار ویدئویی در حساب اینستاگرام خود حمایتش از جنبش «زن، زندگی، آزادی» را اعلام کرده بود و از «هنرمندها، فیلمسازان، روشنفکران، فعالان مدنیِ سراسر جهان و کشورها و همچنین از تمام افرادی که به آزادی و کرامت انسانی باور دارند» دعوت کرد تا «با انتشار ویدئو یا به‌صورت مکتوب یا هر طریق دیگری، با زنان و مردان شجاع و قدرتمند ایران اعلام همبستگی کنند.»؛ در خواستی که به‌سهم خود باعث شد تا توجه جامعه مدنی کشورهای جهان آزاد به جنبش مردم ایران جلب شود.

فرهادی در بخشی از پیام ویدئویی مورد نظر چنین گفت:«آنها [معترضان] به‌دنبال حقوق اساسی‌شان هستند، حقوقی که برای سال‌ها از سوی حکومت نقض شده است. این جامعه، خاصه این گروه از زنان، برای رسیدن به این نقطه مسیر ناملایم و دردناکی را طی کرده‌اند و در حال حاضر به‌وضوح به یک نقطه تحول تاریخی رسیده‌اند.»

او در انتهای آن پیام ویدئویی خطاب به جامعه جهانی این عبارت‌ را به زبان آورد:«[حمایت شما از این جنبش] یک مسئولیت انسانی به‌حساب می‌آید و می‌تواند امید ایرانیان برای دست یافتن به هدف زیبا و ماندگاری که به دنبالش هستند را تقویت کند؛ کشوری که من شکی ندارم زنان [آن] پیشگامان مهمترین تحولات خواهند بود.»