فرمانده جنجالی طالبان در پنجشیر از مقامش برکنار شد

برکناری حمید خراسانی اختلاف‌های درونی طالبان را برجسته‌تر می‌کند

ٖعبدالحمید خراسانی، آمر امنیت پلیس طالبان در پنجشیر- عبدالحمید/ توییتر

عبدالحمید خراسانی، آمر امنیت پلیس طالبان در پنجشیر، که اخیرا ادعاهایی را علیه استاندار و فرمانده نیروهای انتظامی این گروه در آن استان مطرح کرده بود، روز شنبه ۲۸ اسفند از مقامش برکنار شد. اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در پنجشیر با انتشار خبرنامه‌ای از منصوب شدن عتیق‌‎الله صدیقی به‌جای عبدالحمید خراسانی در مقام آمر امنیت پلیس طالبان در پنجشیر خبر داد.

عبدالحمید خراسانی در صحبت با ایندیپندنت فارسی، برکناری‌‎اش را از فرماندهی پلیس طالبان در پنجشیر رد کرد. او ادعا کرد که همچنان این مقام را دارد. خراسانی افزود: «ممکن است مولوی قدرت‌الله [استاندار طالبان در پنجشیر] نامه برکناری مرا صادر کرده باشد، اما من تابع امر او نیستم و مستقیم از خلیفه [سراج‌الدین حقانی] دستور می‌گیرم.»

خراسانی تصریح کرد که با افراد تحت امرش در پنجشیر حضور دارد و منتظر دستور سراج‌الدین حقانی است.

یک منبع آگاه در پنجشیر برکناری خراسانی را تایید کرد و گفت که او روز جمعه به کابل احضار شده بود و در پی آن، از مقامش برکنار شد. خراسانی چند روز قبل با پخش ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده بود که مولوی قدرت‌الله، استاندار طالبان در پنجشیر، در همدستی با فرمانده پلیس این گروه، از مردم اخاذی می‌کنند و ساکنان این استان را به بهانه‌های مختلف شکنجه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خراسانی در این ویدئو گفت: «مردم پنجشیر از ظلم، ستم، خیانت به بیت‌المال، و تحقیر و سرکوب زنان و ریش‌سفیدان به دست مولوی قدرت‌الله و نزدیکان او به ستوه آمده‌اند.»

خراسانی در این ویدئو از رهبران طالبان از جمله از ملا هیبت‌الله آخوندزاده خواست که مولوی قدرت‌الله را از سمت استانداری پنجشیر برکنار کند و فرد دیگری را به جای او بگمارد. یک ‌روز پس از مطرح شدن این درخواست خراسانی، خود او از مقامش برکنار شد.

در همین حال، مولوی دادمحمد بتار، فرمانده پلیس طالبان در پنجشیر، با پخش ویدئویی، عبدالحمید خراسانی را «منافق» خواند و گفت: «عبدالحمید خراسانی حدود دو ماه قبل از وظیفه‌‎اش برکنار شده بود، اما در این مدت ادعا می‌کرد که همچنان به کارش ادامه می‌دهد. او دیگر هیچ مسئولیتی در پنجشیر ندارد.»

فرمانده پلیس طالبان در پنجشیر افزود که خراسانی سابقه فعالیت در صفوف طالبان ندارد و «ادعاهای او مبنی بر خدمت به امارت اسلامی مضحک و خنده‌دار است.»

مولوی بتار تصریح کرد که پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، خراسانی این گروه را دشنام می‌داد و اکنون نیز به دلیل این که ثبات فکری ندارد، هر روز یک ادعا علیه مسئولان طالبان مطرح می‌کند.

عبدالحمید خراسانی از سردسته‌های یک باند تبهکار در شمال کابل بود که از دست‌کم پنج سال گذشته، تحت تعقیب نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان قرار داشت. او یک بار در سال ۲۰۱۹ به دستور امرالله صالح، معاون نخست دولت پیشین افغانستان، بازداشت و زندانی شد، اما پس از مدتی آزاد شد و از کرده‌هایش ابراز ندامت کرد. در آن زمان، او به اخاذی از مغازه‌داران، سرقت، و آزار و اذیت مردم متهم بود. تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت، خراسانی خودش را وفادار به حزب جمعیت اسلامی می‌دانست، اما پس از سقوط طالبان به این گروه پیوست و در جنگ با جبهه مقاومت ملی شرکت کرد.

در هفت ماه گذشته، عبدالحمید خراسانی همواره ادعا کرده است که از صلاحیت و اعتبار زیادی در صفوف طالبان در پنجشیر برخوردار است. او بارها در عملیات در برابر نیروهای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود شرکت کرده است، اما در هیچ موردی موفق به ضربه زدن به نیروهای مقاومت نشده است.

برکناری حمید خراسانی اختلاف‌های درونی طالبان را برجسته‌تر می‌کند. منابع محلی در پنجشیر، هم‌زمان با برکناری او، از اخراج یک فرمانده محلی این گروه به نام ملک نیز خبر دادند. بر اساس گفته‌های یک منبع آگاه در پنجشیر، حاجی ملک خان، فرمانده نظامی طالبان در پنجشیر و متحد عبدالحمید خراسانی، روز شنبه از کار اخراج شد و افراد تحت امرش نیز خلع سلاح شدند.

عبدالحمید خراسانی و حاجی ملک خان، از قوم تاجیک و از ساکنان پنجشیرند و در هفت ماه گذشته در راهنمایی طالبان در جست‌وجوی پناهگاه‌های نیروهای مقاومت ملی، بازرسی خانه‌های سیاستمداران پنجشیری، و تعقیب نیروهای دولت پیشین در آن استان نقشی اساسی داشتند. این دو نفر، به دلیل آشنایی با جغرافیا و مردم منطقه پنجشیر، نقش پیشمرگه‌های طالبان را در رویارویی با نیروهای مقاومت ملی ایفا کرده‌اند. مشخص نیست که این دو نفر پس از برکناری از مسئولیت‌های نظامی‌شان چه تصمیمی خواهند گرفت.

پیش از این، مولوی مهدی مجاهد، تنها فرمانده هزاره در صفوف طالبان که رئیس اداره اطلاعات طالبان در بامیان بود، از کار بیکار شده بود که اکنون در انزوا به سر می‌برد.