ادامه اعتصاب در بازار آهن تهران؛ یورش نیروهای سرکوب به کسبه

کسبه بازار آهن تهران در ویدئوهایی که از درگیری‌ روز چهارشنبه منتشر کرده‌اند تاکید دارند نیروهای سرکوب به مغازه‌ها، خودروها و موتورسیکلت‌های متعلق به کسبه حمله کرده‌ و به تخریب آنها پرداخته‌اند

یک روز پس از تظاهرات خیابانی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و همچنین اعتصاب‌های گسترده بازاریان و کسبه در روز ۲۴ آبان ۱۴۰۱، خیابان‌های مختلف شهرهای ایران همچنان صحنه درگیری میان معترضان و نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی است و اخبار منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از ادامه اعتصابات حکایت دارد.

بر پایه ویدئوها و تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، یکی از مهمترین وقایع روز چهارشنبه، ۲۵ آبان ۱۴۰۱، به حمله نیروهای سرکوب به بازار آهنِ تهران، واقع در محله شادآباد که در جنوب‌غربی این شهر قرار دارد، مربوط می‌شود.

همزمان با برگزاری دومین روز اعتصاب کسبه بازار آهن، حضور نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی در این مکان موجب درگیری میان آنها و مردم معترض شد؛ درگیری‌هایی که، بر اساس اطلاعات منتشر شده تا این لحظه، تیراندازی به معترضان و ضرب‌وشتم آنها را نیز در پی داشته است.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده در توییتر، فردی از کسبه بازار آهن دیده می‌شود که بر اثر شلیک گلوله ساچمه‌ای از سوی نیروهای سرکوب مجروح شده است و زخم‌هایش به شدت خونریزی دارد.

در ویدئویی دیگر، نیروهای سرکوب، سوار بر موتور و خودروی زرهی، در برابر درب ورودی بازار آهن تجمع کرده‌اند و با استفاده از بلندگو بازاریان را تهدید می‌کنند که باید به اعتصاب‌شان پایان دهند. در بخشی از این ویدئو صدای فرمانده رسته سرکوب مقابل بازار آهن شنیده می‌شود که خطاب به کسبه چنین می‌گوید:«جای نفس کشیدن به شما نمی‌دهیم، هیچ غلطی هم نمی‌توانید بکنید.»

این تصاویر در حالی منتشر شده است که کسبه بازار آهن در ویدئوهایی که از درگیری‌ روز چهارشنبه منتشر کرده‌اند تاکید دارند نیروهای سرکوب به مغازه‌ها، خودروها و موتورسیکلت‌های متعلق به کسبه حمله کرده‌ و به تخریب آنها پرداخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، مقام‌ها و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی نیز نسبت به اعتصاب کسبه بازار آهن و درگیری‌های روز چهارشنبه واکنش نشان دادند.

خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی از وقایع روز چهارشنبه بازار آهن تهران مدعی شد گروهی ۱۰۰ نفره حوالی ساعت ۱۱ صبح به این بازار آمده‌ و کوشیده‌اند تا، با توسل به تهدید و ارعاب، بازاریان را وادار به بستن مغازه‌ها و همراهی با اعتصاب کنند؛ اقدامی، که به ادعای این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کسبه بازار آهن با آن همراهی نکردند.

در عین‌حال مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، اعلام کرد ماموران پلیس ۲۰ تن از افرادی که، به ادعای این مرکز، در زمره «اراذل و اوباش» بودند و با کسبه بازار آهن درگیر شدند را بازداشت کرده‌اند.

پلیس تهران همچنین مدعی شده است تیراندازی‌های روز چهارشنبه در بازار آهن تهران به‌وسیله این گروه از افراد صورت گرفته که در نتیجه آن ۵ تن از شهروندان ایرانی زخمی شده‌اند؛ ادعایی که نه تنها سندی برای آن ارائه نمی‌کنند بلکه اسناد موجود خلاف آن را نشان داده و، همانطور که در ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی قابل مشاهده است، این نیروهای سرکوب بودند که به‌سوی افراد حاضر در بازار آهن تیراندازی کرده‌اند.

همزمان با این واکنش‌ها محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در مذاکرات مربوط به احیای برجام، نیز با انتشار توییتی وقایع روز چهارشنبه در بازار آهن تهران را به «اراذل و اوباشی» نسبت داد که از سوی سازمان مجاهدین خلق سازماندهی شده‌اند. او همچنین در ادامه این توییت مدعی شد کشورهای غربی از این سازمان و اقداماتش پشتیبانی می‌کنند.

مرندی در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که نه تنها در اعتصاب دو روز گذشته بازار آهن تهران هیچ نشانه‌ای از حضور نیروهای سازمان مجاهدین خلق دیده نمی‌شود، بلکه مقام‌های دولت آمریکا نیز در آخرین موضع‌گیری رسمی خود اعلام کردند این سازمان را نماینده خواسته‌های مردم ایران ندانسته و نسبت به ماهیت فعالیت‌های مجاهدین «نگرانی‌هایی جدی» دارند.