مورالس از قدرت کناره‌گیری کرد

مقامات بولیوی به دنبال دریافت پناهندگی از مکزیک

اوو مورالس، ‌رئیس‌جمهور بولیوی پس از افزایش فشارها از سوی ارتش و افکار عمومی از سمت خود کناره‌گیری کرد.

پیروزی دوباره او در انتخابات، موجی از اعتراض‌های گسترده را در بولیوی به دنبال داشت. مورالس ۶۰ ساله و سوسیالیست مدت کوتاهی پس از انتخابات ۲۰ اکتبر، ‌قبل از اینکه نتیجه‌ها علام شود،‌ خود را پیروز انتخابات اعلام کرده بود. تاخیر در انتشار نتایج انتخابات نیز به تردید‌ها در مورد تقلب در انتخابات دامن زد.

مورالس یک روز قبل از اعلام خبر استعفای خود گزینه برگزاری انتخابات جدید را روی میز گذاشته بود. اما در نهایت فرمانده ارتش از تریبون تلویزیون ملی از او خواست استعفا بدهد.

پیروزی مورالس چپ‌گرا در انتخابات ماه گذشته برای چهارمین دوره متوالی در واقع به بزرگترین چالش او در ۱۴ سالی تبدیل شد که در راس قدرت قرار داشت. در جریان ناآرامی‌ها ۳ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

به گزارش تایم،‌ در چند ساعت منتهی به کناره‌گیری مورالس از قدرت در روز یکشنبه، بحران رهبری در بولیوی عمیق‌تر شد و شماری از وزرای او استعفا دادند. برخی مقامات عالی دولت مورالس نیز از تهدید‌هایی سخن گفتند که از جانب مخالفان متوجه آنها و خانواده‌های‌شان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال انتشار خبر استعفای مورالس، آسوشیتدپرس به نقل از وزیر امور خارجه مکزیک گزارش داد که ۲۰ مقام دولتی بولیوی با ورود به اقامتگاه رسمی سفیر مکزیک در پایتخت بولیوی خواستار دریافت پناهندگی از مکزیک شده‌اند.

مارسلو ابرارد در توییتر نوشته در صورتی که مورالس از مکزیک پناهندگی بخواهد،‌ به او اعطا خواهد شد. رئیس‌جمهور مکزیک نیز در پیامی توییتری از همتای سابق خود در بولیوی حمایت کرده و از اینکه او به جای سرکوب معترضان،‌ گزینه استعفا را انتخاب کرده، تقدیر کرده است.

نیکلاس مادورو،‌ یکی دیگر از رهبران چپ‌گرا در آمریکای جنوبی و رئیس‌جمهور ونزوئلا که خود نیز با اعتراض‌های گسترده مردمی مواجه است،‌ از مورالس حمایت کرده و شنبه آینده تظاهراتی را برای پشتیبانی از او ترتیب داده است. در مقابل خوان گوایدو،‌رهبر معترضان در ونزوئلا از طرفداران خود خواسته شنبه آینده علیه مادورو به خیابان بیایند.

وزارت امور خارجه آمریکا می گوید، ‌پس از استعفای مورالس، تحولات بولیوی را زیر نظر دارد.