معترضان مخالف دولت در بولیوی موی شهردار را چیدند

تظاهرکنندگان، شهردار را مجبور به استعفا و سپس ساختمان شهرداری را به آتش کشیدند

معترضان مخالف دولت در بولیوی، به شهردار یک شهر کوچک حمله برده، به رویش رنگ قرمز پاشیده و موهایش را چیده‌اند.

تظاهرکنندگان پیش از دخالت پلیس و انتقال شهردار از محل، پاتریشیا آرسه، عضو حزب حاکمه «ماس» را با پای برهنه در خیابان‌ها گرداندند.  بنا به گزارش بی بی سی، تظاهرکنندگان شهردار شهر کوچک «وینتو» را مجبور به امضای استعفا نامه کرده و سپس ساختمان شهرداری را به آتش کشیدند.

معترضان پل نزدیک به شهر وینتو را که بخشی از «کوچابامبا» (توضیح: شهری در مرکز بولیوی که بخاطر مجسمه عظیم مسیح در نزدیکی‌اش برای گردشگری مشهور است) است، مسدود کردند. کوچابامبا، از هنگام اعلام نتایج انتخابات مورد اختلاف ۲۰ اکتبر، صحنه تظاهرات مخالف دولت بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه محلی «لُس تیِمپوس» گزارش داده که توده‌هایی از مردم با شنیدن شایعه کشته شدن دو معترض مخالف دولت در نزدیکی وینتو بسوی ساختمان شهرداری حرکت کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان، شهردار را از دفترش بیرون کشیده و در حالی که فریاد  «قاتل» سر داده بوده‌اند، او را در خیابان‌های شهر می‌کشیدند. بی بی سی می‌گوید، قتل یکی از معترضان تایید شده است.

«لیمبرت گوزمان» دانشجوی ۲۰ ساله، سومین فردی است که به دنبال برخوردهای خیابانی میان هواداران پرزیدنت «اووُ مورالس» و مخالفان او کشته می‌شود.

آقای مورالس این مرد جوان را «قربانی بی گناه خشونت‌هایی» توصیف کرده که «به تحریک گروه‌های نژادپرست در میان برادران بولیویایی ما» به راه افتاده است. 

اعتراض‌ها همچنان پس از سه هفته که از انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، ادامه دارد. در این انتخابات آقای مورالس که از سال ۲۰۰۶ در این سمت قرار داشته، به پیروزی مجدد دست یافت. 

اما این پیروزی به دنبال ۲۴ ساعت وقفه در شمارش آراء اعلام شد که آغاز مجدد آن حاکی از افزایش چشم‌گیر حمایت از آقای مورالس بود.  دولت‌های جهان خواهان حفظ آرامش شده و از بازبینی نتیجه نهایی انتخابات توسط نهاد موسوم به «سازمان کشورهای آمریکایی» (اُ اِی اِس) که توصیه کرده انتخابات تجدید شود، حمایت کرده‌اند. آقای مورالس موافقت کرده که نتیجه بازبینی مجدد آراء انتخابات الزام آور است.

سازمان کشورهای آمریکایی خواستار حفظ آرامش در جریان بازبینی نتیجه انتخابات شده است. از اعلام نتیجه انتخابات تاکنون، شهرهای بولیوی با تظاهرات مردم و موانع خیابانی فلج شده‌اند. 

لوئیس فرناندو کاماچوُ، رهبر معترضان بولیوی که به‌صورت نماد مخالفت با پرزیدنت مورالس درآمده است، وارد لاپاز، پایتخت بولیوی شده و رسما از رهبر چپ‌گرای این کشور خواسته تا پس از انتخابات بحث انگیز ماه گذشته، کناره‌گیری کند. آقای کاماچو که یک رهبر مدنی از شهر سانتا کروز است، قصد دارد با یک استعفانامه برای امضای آقای مورالس به‌سوی کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کند.

خبرگزاری رویترز در تدوین این گزارش شرکت داشته است.

© The Independent

بیشتر از جهان