پلیس بولیوی به معترضان ضد دولتی پیوست

اوو مورالس ادعا کرده که کودتایی خشونت‌آمیز علیه او در جریان است

ورودی تلویزیون دولتی بولیوی و شعارهایی علیه اوو مورالس رئیس جمهور این کشور

JORGE BERNAL / AFP

بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری مناقشه‌برانگیز ماه گذشته بولیوی، از قرار معلوم ماموران پلیس در چندین شهر به تظاهرات رو به افزایش مردم علیه رییس‌جمهور اوو مورالس پیوستند.

بعضی از نیروهای محلی آشکارا به تظاهرات جاری در خیابان‌ها پیوسته‌اند و برخی دیگر از افسران پلیس صرفا با سرپیچی از دستورات، از رفتن به سر کار خود در ایستگاه‌های پلیس خودداری می‌کنند.

گرچه رییس پلیس تاکید کرده است سرپیچی از دستورات در میان ماموران گسترده نیست، به گزارش شاهدان و ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی ماموران پلیس به جمع اعتراضات ضد دولتی پیوسته‌اند.

در شهر کوچابامبا، صحن برخوردهای خشونت‌آمیز در نخستین روزهای تظاهرات، افسران پلیس به پشت‌بام مقر خویش رفته و در سرپیچی آشکار از دستورات مافوق، پرچم بولیوی را به اهتزاز درآوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی، دیده می‌شود که در مناطق دیگر کشور نیز افسران پلیس در لباس یونیفرم خویش به جمع تظاهرکنندگان پیوسته و شعارهای رایج در میان معترضان علیه دولت را فریاد می‌زنند.

آقای مورالس که در انتخاباتی جنجالی برای بار چهارم ریاست‌جمهوری کشور را بر عهده گرفته است ادعا کرده است کودتایی خشونت‌آمیز علیه او در جریان است.

رییس‌جمهوری در ساعات آغازین روز شنبه توییت کرد: «خواهران و برادران، دموکراسی ما به خاطر کودتایی که گروه‌های خشونت‌آمیز به راه‌انداخته تا نظم قانون اساسی ما را بر هم زنند، به خطر افتاده است. ما این تلاش‌ها علیه حکومت قانون را در برابر جامعه بین‌المللی محکوم می‌کنیم.»

اعتراضات وقتی شروع شد که آقای مورالس خود را برنده انتخابات ۲۰ اکتبر اعلام کرد. شک و شبهه درباره این نتیجه، وقتی بیشتر شد که شمارش آرا بدون ارائه هیچ گونه توضیحی برای یک روز متوقف شد و بعد که دوباره از سر گرفته شد تعداد آرای آقای مورالز به شدت افزایش یافته بود.

در نهایت، مورالس به  رای کافی برای پیروزی، با ۱۰ درصد رای بیشتر از رقیب خود دست یافت که او را از رفتن به دور دوم انتخابات بی‌نیاز می‌کرد.

منوئل گونزالس، رییس یکی از کمیته‌های محلی نظارت بر انتخابات گفت: «تغییر ناگهانی و شدید در روند شمارش آرا به راحتی قابل درک نبود.»

اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای آمریکایی هر دو خواستار این شده‌اند که به هر صورت دور دوم انتخابات میان آقای مورالس و رهبر مخالفان، کارلوس مزا، رییس‌جمهوری سابق برگزار شود.

گرچه سازمان کشورهای آمریکایی در حال حاضر نیز در حال بررسی آراست، زنجیره‌ای از تظاهرات، اعتصاب و برخوردهای خشونت‌آمیز در روز‌های گذشته اتفاق افتاده که اکنون  بیش از دو هفته است که ادامه دارد.

لوییس فرناندو کاماچو، یکی دیگر از چهره‌های مخالف دولت، خواستار استعفای فوری آقای مورالس شده است و خود شخصا نامه استعفای وی را نوشته که توسط رییس‌جمهوری امضا شود.

پلیس شهر سانتا کروز، بزرگ‌ترین شهر بولیوی و کانون مخالفت با دولت، اعلام کرد آنها هم از دستورات سرپیچی خواهند کرد تا به همکاران خویش در شهر کوچابامبا بپیوندند. در طرف دیگر، برخی از افسران در لاپاز، پایتخت کشور، نیز خود را در ایستگاه مرکزی پلیس محصور کرده‌اند.

آقای کاماچو طی توییتی از افسران پلیسی که به تظاهرات پیوسته‌اند تشکر و آنها را به خاطر «پشتیبانی از مردم» ستایش کرد. 

از زمان آغاز تظاهرات در ماه گذشته میلادی تا کنون حداقل سه نفر کشته و صدها نفر دیگر مجروح شده‌اند.

به‌رغم افزایش فشار، دولت آقای مورالس تاکید کرده است «در این مقطع» ارتش را فرا نخواهد خواند و رییس‌جمهوری به چالش کشیده شده سوگند یاد کرده است در مقابل تقاضای معترضان مبنی بر کناره‌گیری از قدرت مقاومت خواهد کرد.

آقای مورالس در مراسمی علنی به هوادارانش گفت: «دست راستی‌ها می‌گویند مورالس باید استعفا دهد. می‌خواهم به شما خواهران و برادران و همه بولیوی و جهان بگویم که من استعفا نخواهم داد. ما توسط مردم انتخاب شده‌ایم و به قانون اساسی احترام می‌گذاریم.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از جهان