سازمان ملل اعمال مجازات‌های شدید علیه معترضان ایرانی را محکوم کرد

سازمان ملل همچنین خواستار آزادی فوری هزاران بازداشتی اعتراض‌های اخیر در ایران شد

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه و هم‌زمان با آغاز اعتراض‌های سومین سالگرد قیام آبان ۹۸، خواستار آزادی فوری هزاران بازداشتی اعتراض‌های اخیر در ایران شد که در تجمع‌های اعتراضی مسالمت‌آمیز شرکت‌ کرده‌اند.

این سازمان همچنین صدور احکام و مجازات‌های شدید علیه معترضان ایرانی را محکوم کرد.

جرمی لارنس، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه، در نشستی در ژنو به مقام‌های ایرانی که با شدت رو به افزایشی با این اعتراض‌های بی‌سابقه برخورد می‌کنند، اعتراض و این اعمال رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

روز یکشنبه گذشته، دادگاه انقلاب اسلامی در تهران یک معترض را که نامش اعلام نشد به اعدام محکوم کرد. این معترض به «محاربه» و «فساد فی‌الارض» متهم و بر همین اساس، برای او حکم اعدام صادر شد. سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به جمهوری اسلامی یادآور شد که طبق قوانین نظام جمهوری اسلامی، حکم اعدام برای جرائم شدیدی صادر می‌شود که اراده قبلی برای کشتن در آن وجود داشته است. 

جرمی لارنس همچنین گفت که برای دست‌کم ۹ معترض دیگر هم اتهام‌هایی مطرح شده است که حکم آن‌ها می‌تواند اعدام باشد. 

سازمان حقوق بشر ایران در اسلو گفت دست‌کم ۳۲۶ نفر از معترضان در جریان دو ماه اعتراض‌های سراسری در ایران، کشته‌ شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خیزش سراسری ایرانیان علیه رژیم اسلامی از ۱۶ سپتامبر و در پی قتل مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کرد ایرانی آغاز شد. جنبشی که در ابتدا برای مخالفت با حجاب اجباری آغاز شد، به‌سرعت به جنبشی سراسری علیه حکومت مذهبی روحانیون شیعه در ایران تبدیل شد. 

بر اساس اطلاعات منتشرشده از قوه قضائیه ایران، تاکنون برای بیش از ۲ هزار نفر از معترضان پرونده قضایی تشکیل شده‌ است. سازمان‌های حقوق بشری در خارج از ایران گفتند که حدود ۱۵ هزار نفر از معترضان تاکنون در ایران دستگیر و زندانی شده‌اند. 

جرمی لارنس، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که فورا تمامی کسانی را که در ارتباط با اعتراض‌های مسالمت‌‌آمیز دو ماه اخیر دستگیر شده‌اند، آزاد و تعقیب قضایی آن‌ها را متوقف کنند. 

در شصتمین روز اعتراض‌های سراسری ایرانیان به نظام جمهوری اسلامی که مصادف با آغاز سومین سالگرد کشتار خونین آبان ۹۸ است، معترضان ایرانی روز سه‌شنبه در سراسر ایران به خیابان آمدند و در ده‌ها شهر، بازاریان به اعتصاب‌های سراسری پیوستند.