موشک‌پرانی کره‌ شمالی در واکنش به رزمایش مشترک آمریکا و کره‌ جنوبی

شلیک پرتابه‌های کره شمالی شامل یک موشک بالستیک قاره‌پیما و همچنین موشکی بود که در نزدیکی آب‌های سرزمینی جنوب فرود آمد

رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی این عملیات را «تهاجم سرزمینی» خواند‌ـ JUNG YEON-JE / AFP

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی در هفته جاری چهار موشک بالستیک شلیک کرده که آخرین مورد آن امروز شنبه ۵ نوامبر، و بعد از آن بود که واشنگتن و سئول بزرگترین رزمایش‌ مشترک نیروی هوایی خود را به پایان رساندند.

شلیک پرتابه‌های کره شمالی شامل یک موشک بالستیک قاره‌پیما و همچنین موشکی بود که در نزدیکی آب‌های سرزمینی جنوب فرود آمد. یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، گفت این «عملیات یک تهاجم سرزمینی» است.

این آزمایش موشکی در حالی انجام شد که صدها هواپیمای جنگی آمریکا و کره جنوبی‌‌ــ از جمله بمب‌افکن‌های سنگین B-1B‌ در «رزمایش طوفان هوشیار» شرکت کردند و پیونگ‌یانگ آن را «تهاجمی و تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JCS) گفت: «ارتش کره جنوبی چهار موشک بالستیک کوتاه‌برد را که کره شمالی از تونگریم در استان پیونگان شمالی به سمت دریای غرب شلیک شده بود، شناسایی کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «برد این موشک‌ها در حدود ۱۳۰ کیلومتر، ارتفاع آن‌ها حدود ۲۰ کیلومتر و سرعت‌شان حدود پنج ماخ شناسایی شد.» پنج ماخ معادل پنج برابر سرعت صوت است.

ایالات متحده و کره جنوبی هشدار داده‌اند که شلیک این موشک‌ها می‌تواند با آزمایش هسته‌ای کره شمالی به اوج خود برسد و در پاسخ به آن، رزمایش‌های نیروی هوایی خود را که تا روز جمعه بود، یک روز تمدید کردند.

پیونگ‌یانگ در پاسخ به این رزمایش، پرتاب موشک‌های خود را افزایش داد. چنین رزمایش‌هایی مدت‌هاست که واکنش‌های شدید کره شمالی را برانگیخته است و کره شمالی آن را تمرینی برای حمله به این کشور می‌داند.

رزمایش «طوفان هوشیار»، روز شنبه، ۱۴ آبان، به پایان رسید و نیروی هوایی ایالات متحده دو بمب افکن سنگین دوربرد B-1B را در روز پایانی در یک نمایش قدرت به کار گرفت. این اولین باری است که B-1B از دسامبر ۲۰۱۷ در شبه جزیره کره پرواز می‌کند.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد: «ما توانایی و آمادگی برای پاسخ قاطعانه به هر گونه تحریکات از سوی کره شمالی را نشان داده‌ایم.»

پیونگ‌یانگ به ویژه استقرار تسلیحات استراتژیک ایالات متحده مانند B-1B و ناوهای تهاجمی هواپیمابر را، در زمان تشدید تنش‌ها با کره‌ جنوبی محکوم کرده است.

در حالی که هواپیمای مافوق صوت « B-1B لنسر» دیگر سلاح هسته‌ای حمل نمی‌کند، نیروی هوایی ایالات متحده آن را به عنوان «ستون ستون فقرات نیروی بمب‌افکن دوربرد آمریکا»، توصیف می‌کند.

آن چان ایل، محقق مطالعات کره شمالی، به خبرگزاری فرانسه گفت که با توجه به وضعیت B-1B به عنوان یک دارایی استراتژیک ایالات متحده، کره‌ شمالی استقرار آن را به عنوان یک «تهدید مهم» تلقی خواهد کرد.

کارشناسان می گویند پیونگ‌یانگ به ویژه در مورد این رزمایش‌های هوایی حساس است زیرا نیروی هوایی این کشور یکی از ضعیف‌ترین حلقه‌ها در ارتش این کشور است و کره شمالی فاقد جت‌هایی با فناوری پیشرفته و خلبانان آموزش‌دیده است.

در مقایسه با ناوگان قدیمی کره شمالی، «طوفان هوشیار» برخی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی آمریکا و کره جنوبی از جمله جنگنده‌های رادارگریز F-35 را به نمایش گذاشت.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه انتقاد از رزمایش «طوفان هوشیار» را «تبلیغات کره شمالی» عنوان کرد و گفت که این رزمایش هیچ تهدیدی برای سایر کشورها نیست. او چین و روسیه را در جلسه اضطراری شورای امنیت مورد حمله قرار داد و آن‌ها را متهم کرد که کره شمالی را «تحریک کرده‌اند».

مسکو و پکن نیز واشنگتن را مسئول تشدید تنش‌ها دانسته‌اند. این نشست بدون بیانیه مشترک شورای امنیت به پایان رسید.

بیشتر از جهان