ساکن ایرانی مشهور فرودگاه پاریس درگذشت

مهران کریمی ناصری ۱۸ سال را در فرودگاه پاریس گذراند و موضوع فیلم مشهوری از اسپیلبرگ شد

ناصری داستان زندگی خودش را به همراه آندرو دانکین، نویسنده بریتانیایی، نوشت. این کتاب در سال ۲۰۰۴ منتشر شد- STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

مهران کریمی ناصری، شهروند ایرانی که ۱۸ سال در فرودگاه شارل دو گل پاریس زندگی کرد و الهام‌بخش فیلم معروفی از استیون اسپیلبرگ شد، روز شنبه در سن ۷۷ سالگی در همین فرودگاه درگذشت. یکی از سخنگوهای فرودگاه شارل دوگل این خبر را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرد. مرگ ناصری به دلایل طبیعی بود.

ناصری متولد مسجد سلیمان در سال ۱۹۴۵ بود. او مدعی بود که در سال ۱۹۷۷ از ایران اخراج شد و در بلژیک به پناهندگی پذیرفته شد، اما دولت ایران هرگز این ادعا را نپذیرفت. ناصری در نوامبر ۱۹۸۸ برای پیدا کردن مادرش قصد سفر به بریتانیا، آلمان و هلند را داشت، اما به‌دلیل نداشتن اوراق مهاجرت اجازه ورود نیافت. او وقتی به فرانسه بازگشت، دستگیر شد و سپس اجازه ورود به ساختمان ترمینال یک فرودگاه را پیدا کرد. اما او اجازه ورود به خاک فرانسه را نداشت و مجبور شد در فرودگاه با آن‌چه در چمدانش داشت و غذا و دارویی که مامورین فرودگاه به او می‌دادند زندگی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصری که به خودش می‌گفت «سِر آلفرد» در سراسر جهان شناخته شد و گوشه‌ای از ترمینال یک به حضور او معروف شد. در سال ۱۹۹۲ دادگاهی در فرانسه حکم صادر کرد که او را نمی‌توان از فرودگاه اخراج کرد، اما اجازه ورود به کشور را نیز ندارد. فرانسه و بلژیک بعدها هر دو به او پیشنهاد اقامت قانونی دادند اما او نپذیرفت.

در سال ۲۰۰۳، ناصری ۲۵۰ هزار دلار از شرکت «دریم‌ورکز» اسپیلبرگ دریافت کرد. اسپیلبرگ فیلم «ترمینال» را با بازی تام هنکس و کاترین زتاجونز با الهام از داستان او ساخت. شخصیت این فیلم البته اهل کشوری خیالی از اروپای شرقی بود و در فرودگاهی در آمریکا گیر افتاده بود و به‌دلیل کودتا قادر به بازگشت به کشورش نبود. اما همه می‌دانستند که ناصری الهام‌بخش این داستان بود.

ناصری داستان زندگی خودش را به همراه آندرو دانکین، نویسنده بریتانیایی، نوشت. این کتاب در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. ناصری در سال ۲۰۰۶ در بیمارستان بستری شد و بالاخره مجبور شد از فرودگاه خارج شود. او چند سالی را در پناهگاهی در پاریس زندگی کرد. ناصری بیشتر پولی را که به‌دلیل فیلم «ترمینال» دریافت کرده بود، خرج کرده بود و همین چند هفته پیش، به فرودگاه بازگشت. در هنگام درگذشت، چند هزار یورو پول نقد همراهش بود.