سازمان حقوق بشر ایران: شمار کشته‌شدگان خیزش سراسری به دست‌کم ۳۲۶ نفر رسید

بنابر گزارش سازمان حقوق بشر ایران، از آغاز خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی تاکنون، دست‌کم ۳۲۶ تن از مردم معترض از جمله ۴۳ کودک و ۲۵ زن به دست نیروهای سرکوبگر در مناطق مختلف ایران کشته شده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد که از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی تا روز بیست‌ویکم آبان‌ماه، دست‌کم ۳۲۶ تن از مردم معترض، ازجمله ۴۳ کودک و ۲۵ زن، به‌دست نیروهای سرکوبگر در شهرها و مناطق مختلف ایران کشته شده‌اند.

این سازمان اعلام کرد که دست‌کم ۴۳ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌ و کودک بوده‌اند و از میان این کودکان، ۹ تن دختر و سه تن نیز تبعه کشور افغانستان بوده‌اند.

در این گزارش آمده است که تا روز ۲۱ آبان ماه، کشته‌شدگان از ۲۲ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به‌دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، به‌ترتیب در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، تهران، مازندران، کردستان و گیلان ثبت شده‌اند.

استان سیستان‌وبلوچستان که یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران است، با ۱۲۳ کشته، تاکنون بیشترین شمار کشته‌شدگان خیزش سراسری را در میان استان‌های ایران داشته است.

این تعداد کشته در تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم سیستان‌وبلوچستان، گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره استفاده بی‌درنگ نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از مهمات و سلاح جنگی علیه مردم معترض در این استان را تایید می‌کند.

پس از سیستان‌وبلوچستان، بیشترین کشته‌شدگان خیزش سراسری در تهران ثبت شده است و نیروهای سرکوبگر در استان تهران، دست‌کم ۳۷ نفر را کشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش سازمان حقوق بشر ایران آمده است که پس از سیستان‌وبلوچستان و تهران، «مازندران با ۳۳ نفر، کردستان با ۲۷ نفر، گیلان با ۲۲ نفر و آذربایجان غربی با ۲۲ نفر» بیشترین کشته‌شدگان در میان استان‌های ایران در خیزش سراسری را دارند.

همچنین در استان‌های «کرمانشاه ۱۳ نفر، البرز ۱۲ نفر، خوزستان ۵ نفر، خراسان رضوی ۴ نفر، اصفهان ۴ نفر، زنجان ۴ نفر، لرستان ۳ نفر، مرکزی ۳ نفر، قزوین ۲ نفر، کهگیلویه‌وبویراحمد ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۲ نفر، ایلام ۲ نفر، اردبیل ۲ نفر، همدان ۲ نفر، سمنان ۱ نفر و بوشهر ۱ نفر» از آغاز خیزش سراسری به‌دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود افزود که خونین‌ترین روزها از هنگام آغاز خیزش سراسری نیز براساس «بیشترین کشته‌ها» به ترتیب روزهای ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر (۳۰ سپتامبر، جمعه خونین زاهدان) بوده است.

در ماه جاری یعنی آبان‌ماه ۱۴۰۱ که دومین ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی است، بنابر اعلام سازمان حقوق بشر ایران، خونین‌ترین روز در جمعه ۱۳ آبان (۴ نوامبر) با ثبت دست‌کم ۱۶ کشته بوده است.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش جدید خود تاکید کرد د حالی آمار ۳۲۶ کشته تا روز بیست‌و‌یکم آبان‌ماه را اعلام می‌کند که همچنان دریافت و بررسی گزارش کشته‌شدگان روزهای پیشین را ادامه می‌دهد و تعداد گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده و هنوز موفق به تایید آنها نشده، بسیار بیشتر است.

این سازمان افزود که آمار واقعی کشته‌شدگان خیزش سراسری بیش از آمار ذکرشده برآورد می‌شود و سازمان حقوق بشر ایران به تحقیقات خود در این‌باره ادامه خواهد داد.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین درباره «خطر صدور احکام سنگین» و صدور حکم «اعدام» برای بازداشت‌شدگان خیزش سراسری هشدار داد.

در گزارش این سازمان به استناد اخبار منتشرشده در رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی ایران، آمده است که تاکنون برای چندین تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، کیفرخواست «محاربه» و «فساد فی الارض» صادر شده که می‌تواند منجربه صدور حکم اعدام شود.

سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به «سابقه جمهوری اسلامی در استفاده از مجازات غیرانسانی اعدام جهت ارعاب جامعه»، درمورد احتمال اجرای «اعدام‌های شتابزده و بدون پیش‌آگهی» نیز هشدار داد.

این سازمان بر لزوم «ایجاد یک سازوکار بین‌المللی برای پاسخگوکردن جمهوری اسلامی به‌دلیل کشتار مردم ایران» تاکید کرد و از جامعه جهانی خواست با واکنش قاطع و به‌موقع، مانع کشتار بیشتر مردم ایران به‌دست جمهوری اسلامی شوند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، این باره گفت: «تشکیل یک سازوکار تحقیق و پاسخگویی بین‌المللی توسط سازمان ملل متحد، هم روند پاسخگوکردن آمران و عاملان جنایات در آینده را تسهیل می‌کند و هم می‌تواند هزینه ادامه سرکوب‌ها را برای جمهوری اسلامی بالا ببرد.»