۹ ایالت هند می‌توانند به غیرمسلمانان افغانستان، پاکستان، و بنگلادش تابعیت دهند

از آوریل تا دسامبر ۲۰۲۱ بیش از ۱۴۰۰ نفر از غیرمسلمان‌های افغانستان تابعیت هند را دریافت کرده‌اند

سیک‌های پاکستان و افغانستان در حال تجلیل از بدست آوردن شهروندی هندوستان - NARINDER NANU / AFP

بر اساس قانون شهروندی ۱۹۵۵ هندوستان، برخی از ایالت‌های این کشور صلاحیت دارند که به اتباع غیرمسلمان افغانستان، پاکستان و بنگلادش، سند تابعیت اعطا کنند. رسانه‌های هندی روز چهارشنبه، ۹ نوامبر (۱۸ آبان)، اعلام کردند که دولت هندوستان می‌کوشد روند اعطای شهروندی به اتباع غیرمسلمان این سه کشور را تسریع کند.

در قانون شهروندی هند مصوب سال ۱۹۵۵، قضات هفت ایالت این کشور و شماری از شهرستان‌ها، صلاحیت دارند که به اتباع مسیحی، هندو، سیک، یهودی و بودایی از کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش، سند شهروندی اعطا کنند. این موضوع در قانون جدید شهروندی هند که در سال ۲۰۱۹ ارائه شد، نیز گنجانده شده است. اما هنوز مناقشه‌ها و بحث‌هایی در مورد قانون جدید در میان است.

با این حال، گزارش سالانه وزارت امور داخلی (Ministry of Home Affairs) هند نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱، به ۱۳ شهرستان و دو ایالت دیگر نیز صلاحیت اعطای شهروندی به غیرمسلمانان افغان، پاکستانی و بنگلادشی داده شده است. طبق این گزارش، از اول آوریل تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، مراجع مختلفی، از جمله این وزارتخانه، در مجموع ۱۴۱۴ گواهی شهروندی اعطا کرده‌اند.

طبق قانون شهروندی ۱۹۵۵، ایالتی‌هایی که می‌توانند به اقلیت‌های غیرمسلمان از پاکستان، بنگلادش و افغانستان تابعیت هند اعطا کنند، عبارتند از گجرات، راجستان، چاتیسگر، هاریانا، پنجاب، مادهیا‌ پرادش، اوتار پرادش، دهلی و ماهاراشترا.

در گزارش وزارت امور داخلی هندوستان آمده است که تفویض اختیارات به کارگزاران محلی در ایالت‌ها، روند اعطای شهروندی هند به گروه مذکور از مهاجران را تسریع خواهد کرد، زیرا این تصمیم در سطح محلی اتخاذ خواهد شد.

این در حالی است که در سال‌های اخیر، ناامنی روزافزون در افغانستان و حملات هدفمند داعش و طالبان بر اماکن مقدس سیک‌ها در کابل، ننگرهار و برخی از شهرهای دیگر، سبب شد تا ده‌ها خانواده هندو و سیک، خانه‌ها و دارایی‌های خود را در افغانستان ترک کنند و راه مهاجرت به هندوستان را در پیش گیرند.

در یک سال گذشته، پس از بازگشت طالبان به قدرت، نیز حملات متعددی بر اماکن مقدس سیک‌ها صورت گرفت که در پی آن، هندوستان برای کمک به خروج سیک‌ها از افغانستان اقدام کرد. ژوئن ۲۰۲۲، پس از مهاجرت شمار زیادی از سیک‌ها به هند در پی حمله خونین به عبادتگاهشان در کابل، انجمن‌ گوردواره‌های سیک‌ها در هندوستان از دولت این کشور خواست که جایگاه سیک‌های افغانستان را در قانون اساسی هندوستان مشخص کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته انارکلی هنریار، نماینده سیک‌های افغانستان در سنای دولت پیشین، در ژوئن ۲۰۲۲، پس از حملات متعدد تروریستی به اماکن سیک‌ها در افغانستان، از صدها خانواده سیک، تنها ۷۰ تن در افغانستان مانده بودند که آن‌ها نیز منتظر دریافت ویزای هندوستان بودند.

طالبان با بازگشت به قدرت در افغانستان، محدودیت‌های زیادی برای اقلیت‌های مذهبی و دینی در این کشور ایجاد کردند. آخرین شهروند یهودی افغانستان که در ۲۰ سال گذشته در این کشور بود، با آمدن طالبان سرانجام کشور را ترک کرد؛ سیک‌ها و هندوها نیز به همین منوال. حتی شیعیان که فقط به لحاظ مذهبی جزو اقلیت‌ها در افغانستان به شمار می‌روند، در یک سال گذشته با محدودیت‌ها و فشارهای شدیدی از سوی طالبان مواجه بوده‌اند.

بیشتر از جهان