چهلم قربانیان مرکز آموزشی کاج؛ دانش‌آموزان زخمی به دانشگاه می‌روند

دانش آموزان زخمی مرکز آموزشی کاج با زخم‌های تازه در آزمون کنکور شرکت کردند و شمار زیادی از آنان کامیاب شدند

نتایج آزمون سراسری کنکور ۱۴۰۱ افغانستان، در آستانه چهلم قربانیان حمله به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، اعلام شد. دانش‌آموزانی که در حال آمادگی برای شرکت در آزمون کنکور بودند و در این مرکز هدف حمله تروریستی قرار گرفتند، با زخم‌های تازه‌شان در آزمون سراسری شرکت کردند، و شماری از آن‌ها با معدل‌های عالی در رشته‌های تحصیلی دلخواه خود پذیرفته شدند.

آموزشگاه کاج در منطقه هزاره‌نشین غرب کابل، روز هشتم مهر، هدف حمله مرگبار انتحاری قرار گرفت. در این حادثه حدود ۶۰ دانش‌آموز، اغلب دختر، کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند. به گفته دانش‌آموزان این آموزشگاه، این مرکز یک کلاس ویژه دانش‌آموزان نخبه داشت. فاطمه امیری، یکی از اعضای آن کلاس بود. او که اکنون با جراحت شدید در صورت، زنده مانده اما یک چشم و یک گوشش را از دست داده است، به ایندیپندنت فارسی گفت: «در کلاس نخبگان، باهم دوستان صمیمی بودیم، اما از آن کلاس فقط من و یک نفر دیگر زنده مانده‌ایم.»

فاطمه مدت کوتاهی پس از حادثه، با شرایط شوار جسمی و در حالیکه هنوز بهبود نیافته بود، با اصرار در آزمون کنکور سراسری افغانستان شرکت کرد. شمار دیگری از دانش‌آموزان کاج نیز، اعم از دختران و پسران، با وجود جراحت‌ها و شرایط نامناسب روحی و جسمی خود، در آزمون شرکت کردند و بیشتر آنان هم موفق شدند.

فاطمه امیری خبر پذیرفته شدن خود را در رشته تحصیلی دلخواهش، «علوم کامپیوتر»، در آستانه چهلم دوستانش شنید. خانواده فاطمه از موفقیت دخترشان خوشحال شدند، اما شادی آنان در سایه اندوه زخمی شدن و از دست رفتن چشم و گوش دخترشان قرار گرفته است.

سید حسین آغا، پدر فاطمه امیری، که از شنیدن خبر موفق شدن دخترش بسیار خوشحال به نظر می‌رسید، گفت: «فاطمه نتوانست در روز اصلی آزمون در کابل شرکت کند. او تمام روز گریه کرد، اما من قول دادم که او را برای شرکت در آزمون می‌برم، و در دوره بعدی آزمون او را بردم.»

پدر فاطمه گفت که او و خانواده‌اش با شور و علاقه منتظر خبر موفقیت فرزندشان بودند، اما زخمی شدن او و از دست رفتن دو عضو بدنش، «اجازه نداد خوشی ما  آنطور که باید، به ما داده شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آزمون کنکور سراسری امسال که یک سال پس از ممنوعیت ادامه تحصیل دوره متوسطه و دبیرستانی دختران برگزار شد، در قیاس با سال‌های گذشته، شمار کمتری از دختران شرکت کردند. در فهرست ۱۰ نفر برتر کنکور امسال نیز، برخلاف سال‌های پیش، نام هیچ دختری وجود نداشت. با این حال، دست‌کم چهار پسر از دانش‌‌آموزان مرکز آموزشی کاج، در فهرست ۱۰ نفر برتر کنکور بودند.

حمله به مرکز آموزشی کاج، در ادامه حملات هدفمند به اماکن ویژه هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان رخ داد. به گفته دانش‌آموزانی که از این حادثه زنده برآمدند، یک مهاجم انتحاری اول با شلیک به سمت نگهبان آموزشگاه و افراد دیگر حاضر در آن مکان، وارد این مرکز شد و سپس مستقیم به سمت کلاس دختران رفت. مرد مهاجم جلیقه انتحاری‌اش را دقیقا در وسط کلاس دختران منفجر کرد. مسئولیت این حمله را هیچ گروهی بر عهده نگرفت. این در حالی است که پیش از این، مسئولیت حملات به مراکز هزاره‌ها و شیعیان را اغلب گروه «داعش خراسان» به عهده می‌گرفت.

پس از این حمله، شهروندان افغان در داخل و خارج از کشور علیه کشتار هدفمند هزاره‌ها اعتراضاتی به راه انداختند. اعتراضات داخل افغانستان را که بیشتر با تلاش دختران دانشجو در شهرهای کابل، هرات، بلخ، بامیان و برخی شهرهای دیگر برگزار شده بود، طالبان به شدت سرکوب کردند.

در همین حال، شهروندان افغان در خارج از کشور، در ۴۰ روز گذشته، با راه انداختن کارزار «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی می‌خواهند که کشتار هدفمند هزاره‌ها را در چند دهه اخیر در افغانستان، در حکم «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسند و انجام اقداماتی اساسی را برای توقف این حملات، در پیش گیرند.

در چهلمین روز کشته شدن بیش از ۶۰ تن از دانش‌آموزان مرکز آموزشی کاج، برگزارکنندگان کارزار توقف نسل‌کشی هزاره‌ها، طوفان توییتری به راه انداخته‌اند تا بار دیگر از جهان بخواهند که در کنار مردم افغانستان و به ویژه اقلیت‌های قومی و مذهبی در این کشور بایستند و زمینه پایان دادن به کشتارهای هدفمند را فراهم سازند.