همه ایران درد دارد، بیماران خاص درد بیشتر

مقام‌های جمهوری اسلامی از مشکلات مبتلایان به بیماری‌های خاص برای مظلوم‌نمایی در جهان سوء‌استفاده می‌کنند

برخی بیمارستان‌ها در ایران حاضر نیستند بیماران مبتلا به تالاسمی را پذیرش کنند و به آن‌ها خدمات ارائه دهند_ AFP

رنج بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و تحت دیالیز در ایران روزبه‌روز بیشتر می‌شود و دولت هم برای حمایت از آن‌ها، نه پولی در بساط دارد و نه اعتنای چندانی به آنان می‌کند.

مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و افراد تحت دیالیز در ایران در دسته «بیماران خاص» طبقه‌بندی شده‌اند که وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ تنها ۲۰ میلیارد تومان برای آن‌ها اعتبار تخصیص داد. مجلس هم برای حمایت از این دسته بیماران تشکیل صندوقی با اعتبار پنج هزار میلیارد تومان را مصوب کرد که از تخصیص اعتبار برای آن هم مدت‌ها است که خبری در دست نیست.

یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران، با انتقاد از این بی‌اعتنایی‌ها و بی‌توجهی‌ها و تبعیض‌ها، به خبرگزاری ایسنا گفت: «متاسفانه پوشش بیمه‌ای در برخی از خدمات مربوط به تالاسمی کاهش یافته و بیماران را دچار مشکل کرده است.»

عرب افزود که این بیماران در تامین دارو‌های خود به مشکل بر خورده‌اند و ۱۰ تا ۳۵ درصد از بیماران مبتلا به تالاسمی با توجه به نوع داروی مصرفی خود، امکان مصرف داروهایی تولید داخل را ندارند. وزارت بهداشت هم استاندارد تعرفه خدمات به بیماران مبتلا به تالاسمی در بیمارستان‌ها را بسیار پایین تعیین کرده است و به همین دلیل، بیمارستان‌ها به درمان مراجعان مبتلا به  تالاسمی تمایلی ندارند.

به گفته این مقام، در حال حاضر، «بیمارستان‌های بزرگ تهران به دلیل پایین‌بودن استاندارد تعرفه خدمات تالاسمی از زیر بار درمان و تزریق خون به بیماران مبتلا به تالاسمی شانه خالی می‌کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عرب همچنین از تغییر برخی قوانین مربوط به سقط جنین در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت تنها امیدوار است که پس از اجرای این قانون، در سال‌های آینده رشد جمعیت بیماران خاص را شاهد نباشد.

تشدید برخوردها برای جلوگیری از سقط جنین در ایران برای تحقق خواسته علی خامنه‌ای به منظور افزایش جمعیت ایران با نگرانی‌های گسترده‌ فعالان حوزه درمان و بهداشت همراه شده است. آن‌ها بارها هشدار داده‌اند که اجرای چنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای در حوزه غربالگری و سقط جنین، می‌تواند به افزایش نرخ تولد کودکان مبتلا به انواع ناهنجاری‌ها منجر شود. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به این هشدار‌ها، اسب خود را زین کرده‌اند تا با هدف مظلوم‌نمایی و محکومیت تحریم‌‌ها در عرصه بین‌المللی، از این بیماران بهره‌برداری کنند.

در دوران تحریم‌ها، نگاه نهاد‌ها و مقام‌های مسئول به این دسته از بیماران تنها بهره‌برداری تبلیغاتی از مشکلات آنان بوده است و پیگیری واقعی روند درمان آن‌ها در حاشیه قرار دارد. علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، در تازه‌ترین این بهره‌برداری‌ها مدعی شد که از سال ۱۳۹۷ تاکنون، ۶۳۳ بیمار مبتلا به تالاسمی به دلیل «تحریم‌ها» جان باخته‌اند.

باقری ادعا کرد: «تحریم‌کنندگان حاضر نیستند به جنایت‌های ناشی از تحریم اعتراف کنند؛ چه برسد به اینکه بخواهند برای آن فضاسازی سیاسی و رسانه‌ای کنند.»

با این حال مجتبی بوربور، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ایران، به‌تازگی اعلام کرد که آمریکا دارو را تحریم نکرده، اما سازوکار مالی خرید داروی خارجی «محدود» شده است. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شوند که دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی با نمایش درد و رنج بیماران خاص، همچنان در پی مظلوم‌نمایی در جهان است.