وزیر خارجه هند: افغانستان و تهدید تروریسم را فراموش نکنید

«باید اطمینان حاصل شود که هیچ تهدیدی از سمت افغانستان وجود ندارد»

قرار است روسیه تا یک هفته دیگر، نشستی مشورتی در مورد افغانستان برگزار کند-MAXIM SHIPENKOV / POOL / AFP

سوبر امانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند، که روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان (۸ نوامبر)، به مسکو سفر کرده است، در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بر موضوع افغانستان و فراموش نکردن تهدید تروریسم از سمت آن کشور تاکید کرد.

جایشانکار خاطرنشان کرد که جامعه جهانی و به‌ویژه کشورهای همسایه افغانستان باید با هم همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود دیگر از سمت افغانستان تهدید تروریستی وجود ندارد.

هندوستان تایمز در گزارشی نوشت که بحران انسانی و تروریسم در افغانستان و گفت‌وگوها برای احیای توافق هسته‌ای ایران از مهم‌ترین مسائلی بودند که در دیدار وزرای خارجه هند و روسیه مطرح شدند.

جایشانکار عصر سه‌شنبه در نشستی خبری با همتای روسی خود، با اشاره به فروپاشی دولت در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت گفت: «این مهم است که جهان فراموش نکند وضعیت در افغانستان چگونه است؛ زیرا امروز فکر می‌کنم توجهی که شایسته آن است، به آن نمی‌شود.»

جایشانکار خطاب به کشورهای جهان و به‌ویژه همسایه‌های افغانستان تاکید کرد که تلاش‌ها برای مقابله با تهدید‌های تروریستی موجود در افغانستان باید ادامه یابد تا اطمینان حاصل شود دیگر هیچ تهدیدی متوجه همسایه‌های افغانستان و دیگر کشورها نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جایشانکار افزود: «هند با تهیه غذا، دارو و واکسن‌های کووید-۱۹ و تلاش برای یافتن راه‌هایی برای حمایت از مردم افغانستان گام‌هایی برداشته است.» وزیر خارجه هند همچنین اعلام کرد که هیئتی از طرف دولت هند در نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان که قرار است به‌زودی برگزار شود، شرکت می‌کند.

نشست مشورتی مسکو درباره افغانستان هفته آینده با حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان و پنج کشور آسیای میانه در روسیه برگزار شود. ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، پنجشنبه، ۱۲ آبان، در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه، گفت که از طالبان برای حضور در این نشست دعوت نشده است. نشست قبلی فرمت مسکو اکتبر ۲۰۲۱ و با شرکت هیئتی از طرف طالبان، برگزار شد.

وزارت خارجه طالبان و اعضای این گروه در واکنش به دعوت نشدن طالبان به فرمت مسکو که موضوع آن، بحث در مورد افغانستان و شرکت‌کنندگانش کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه‌اند، گفت که این نشست بدون حضور طالبان «ناقص» خواهد بود. عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، اکتبر ۲۰۲۱ در نشست فرمت مسکو از جهان خواسته بود حاکمیت این گروه را به رسمیت بشناسند؛ اما با گذشت بیش از یک‌ سال از سلطه طالبان و تشکیل کابینه این گروه، هنوز هیچ دولتی حاضر نشده است رژیم طالبان را به عنوان حکومت رسمی افغانستان به رسمیت بشناسد.

دعوت نشدن طالبان به نشست فرمت مسکو که از مهم‌ترین نشست‌های کشورهای منطقه در مورد افغانستان است، پس از آن صورت می‌گیرد که در مورد مذاکرات مخفی میان هیئت‌های بلندپایه طالبان و آمریکا در دوحه گزارش‌هایی منتشر شد. بر اساس این گزارش‌ها، از مدتی پیش، هیئت‌هایی از نهادهای امنیتی طالبان و ایالات متحده، در دوحه در حال مذاکره‌اند و درباره توافق‌های جدیدی بحث می‌کنند. گفته می‌شود تداوم و افزایش کمک‌های نقدی آمریکا به افغانستان تحت سلطه طالبان از نتایج گفت‌وگوها میان هیئت‌های طالبان و آمریکا در دوحه است.

بیشتر از جهان