پاکستان به محموله‌های کمکی هند به افغانستان، اجازه عبور نمی‌دهد

باگذشت چهار ماه از اعلام ارسال کمک‌های بشردوستانه دولت هند به مردم افغانستان، دولت پاکستان هنوز به آن محموله‌ها اجازه عبور از خاک آن کشور نداده است

شهروندان افغانستانی مقیم هند، مخالف رویکرد پاکستان در قبال کشور خود هستند- 

SAJJAD HUSSAIN / AFP

دولت پاکستان برخلاف وعده‌‎ای که به دولت هند و رهبران طالبان سپرده بود، اکنون به محموله‌های کمکی هند به افغانستان اجازه عبور نمی‌دهد.

خبر منع انتقال حموله‌های کمکی هند به مردم افغانستان از سوی پاکستان، در رسانه‌های هندی انتشار یافته است. 

سه‌شنبه ۲۸ دسامبر (هفتم دی)، نشریه هندوستان تایمز گزارش داد که پاکستان هنوز به محموله‌های کمکی هند به مردم افغانستان اجازه عبور از خاک خود نداده است. 

این رسانه‌ هندی نوشت که پاکستان پیش‌تر اجازه داده بود کمک‌های بشر دوستانه هند به مردم افغانستان از خاک آن کشور عبور کند، اما اکنون جلو آن‌ها را گرفته است و مدتی است هیچ محموله کمکی از سوی هند به افغانستان نرسیده است.

به گزارش هندوستان تایمز، محموله کمک‌های بشردوستانه اخیر هند به مردم افغانستان، شامل پنجاه هزار تُن گندم و دارو است که از ماه‌ها پیش در پاکستان مانده است اجازه انتقال نهایی آن به افغانستان صادر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر نخست‌وزیر پاکستان اوایل دسامبر جاری اعلام کرد که بنا به تایید دولت آن کشور، هندوستان می‌تواند از مسیر زمینی پاکستان برای ارسال محموله‌های کمکی خود به افغانستان استفاده کند.

فوآد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان، نیز گفت:«ما باید به هر طریقی در زمینه‌های بشردوستانه به مردم افغانستان کمک کنیم و به همین دلیل به هند اجازه دادیم که ۵۰ هزار تن گندم کمکی‌ خود را از مسیر خاک پاکستان به افغانستان انتقال دهد.»

دولت پاکستان تا کنون در زمینه این ادعای رسانه‌های هندی واکنشی از خود نشان نداده است، اما وزارت خارجه آن کشور دو هفته قبل، از هند خواسته بود که یا هزینه انتقال محموله‌های کمکی‌اش به افغانستان را از آن طریق، به دولت پاکستان بپردازد، یا اجازه دهد که آن کمک‌ها را نهادهای پاکستانی به افغانستان انتقال دهند. 

پس از سقوط دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در پانزدهم اوت، پاکستان از معدود کشورهایی است که برای مشروعیت جهانی دولت اعلام شده طالبان، لابی می‌کند.

در حالی که سازمان ملل به گسترش فقر و بیکاری، افزایش شمار گرسنگان و افراد نیازمند به کمک‌های فوری در افغانستان هشدار می‌دهد، دولت پاکستان به دلیل تنش‌های سیاسی با دولت هند، مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان شده است.