چرا جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های آلبانی حمله سایبری کرد؟

تقویت همکاری‌های امنیتی، به‌ويژه در حوزه امنیت سایبری، از محورهای اصلی گفت‌وگوهای نخست‌وزیر آلبانی با مقام‌های اسرائیلی عنوان شده است

شدت حملات سایبری حکومت ایران به زیرساخت‌های دولتی و خدماتی این کشور به حدی بود که مقام‌های دولتی این کشور در ابتدا تصمیم داشتند اقدام حکومت ایران را برابر ماده پنج اساسنامه «ناتو» در نظر بگیرند- Gent SHKULLAKU / AFP

دو ماه پس از آنکه دولت آلبانی، در واکنش به حملات گسترده سایبری حکومت ایران به زیرساخت‌های این کشور، تمامی دیپلمات‌ها و نمایندگان جمهوری اسلامی را از تیرانا اخراج و روابطش با تهران را قطع کرد، نشریه فارن‌پالسی در گزارشی ضمن اشاره به سیاست‌های کنونی دولت آلبانی در قبال حکومت ایران، به نقش اسرائیل و آمریکا در جریان این تحولات و نقش سازمان مجاهدین خلق اشاره کرده است.

فارن‌پالسی در ابتدای گزارشی که روز سه‌شنبه هشتم نوامبر (۱۷آبان‌ماه) منتشر شد نوشت: «اواخر ماه گذشته میلادی، ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، در جریان یک سفر سه روز به اسرائيل، با شماری از مقام‌های ارشد اسرائیلی دیدار کرد.»

نخست‌وزیر آلبانی در این سفر، علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، ایزاک هرتزوگ، رئیس جمهوری، میکی لوی، رئیس کنست (پارلمان اسرائیل)، با گابی پورتنو، رئيس اداره امنیت سایبری اسرائیل هم دیدار کرد.

تقویت همکاری‌های امنیتی، به‌ويژه در حوزه امنیت سایبری، از محورهای اصلی گفت‌وگوهای نخست‌وزیر آلبانی با مقام‌های اسرائیلی عنوان شده است.

سفر نخست‌وزیر آلبانی به اسرائيل پس از آن انجام شد که دولت این کشور به طور رسمی حکومت ایران را به دست داشتن در شماری از حملات سایبری گسترده و سازماندهی شده به زیرساخت‌های خدماتی، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های دولتی آلبانی، در ماه‌های ژوییه و سپتامبر متهم کرد و به دنبال آن نمایندگان جمهوری اسلامی را از خاک خود اخراج کرد.

ادی راما، ماه گذشته در گفت‌وگو با وب‌سایت پلتیکو برای نخستین بار اعلام کرد شدت حملات سایبری حکومت ایران به زیرساخت‌های دولتی و خدماتی این کشور به حدی بود که مقام‌های دولتی آلبانی در ابتدا تصمیم داشتند اقدام حکومت ایران را برابر ماده پنج اساسنامه «ناتو» در نظر بگیرند و از کشورهای عضو این پیمان نظامی بخواهند که در برابر حکومت ایران اقدام کنند.

برابر اساسنامه ناتو، حمله به هریک از کشورهای عضو این پیمان نظامی، به‌مثالبه حمله به سایر اعضا به‌حساب می‌‌آید و سایر کشورها باید اقدام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فارن‌پالسی در ادامه گزارش روز سه‌شنبه خود به‌نقل از نخست‌وزیر آلبانی نوشت: «تحقیقات مقام‌های دولتی این کشور، در همکاری با پلیس فدرال آمریکا و شرکت فناوری مایکروسافت، نشان داد حملات سایری ماه‌های پیش به این کشور، توسط افراد یا گروه‌های «مستقل» صورت نگرفته است، بلکه حملاتی سازماندهی‌شده و «دولتی» بودند که حکومت ایران پشت آن قرار داشته است.»

اسرائیل از اخراج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی از این کشور استقبال کرد. نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار اخیرش با ادی راما به صراحت گفت: «تل‌‌آویو از هرگونه تلاش برای مقابله با حکومت ایران حمایت می‌کند.»

آمریکا هم موضع مشابه‌ای در قبال واکنش دولت آلبانی داشت و از قطع روابط دیپلماتیک این کشور با حکومت ایران پشتیبانی کرد.

زمینه اختلاف‌های تهران و تیرانا

نشریه فارن‌پالسی در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود، از حضور اعضای «سازمان مجاهدین خلق ایران» در آلبانی، به عنوان علت محوری اختلاف‌های جمهوری اسلامی با دولت آلبانی و مواضع آلبانی در قبال حکومت ایران یاد کرده است.

به‌نوشته فارن‌پالسی، در حال حاضر، برآورد می‌شود حدود سه‌هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق، در «کمپ اشرف-۳» در نزدیکی تیرانا حضور دارند. یک مجتمع محافظت‌ شده که امنیت آن بر عهده نیروهای امنیتی بخش خصوصی آلبانی است.

از سال ۲۰۱۳ آلبانی، به‌طور مرتب میزبان برخی از رویدادها و نشست‌های سازمان مجاهدین خلق بوده است. نشست‌ها و برنامه‌هایی که برخی از جمهوری‌خواهان محافظه‌کار آمریکا، از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا و مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در آنها شرکت و سخنرانی داشته‌اند.

فارن‌پالسی در ادامه گزارش خود سعی کرده است به این پرسش پاسخ دهد که چرا آلبانی میزبان سازمان مجاهدین خلق شده است و در حال حاضر چنین رویکردی را در قبال جمهوری اسلامی دارد؟

فارن‌پالسی به‌نقل از شماری از ناظران و تحلیل‌گران سیاسی این کشور نوشت: قرار گرفتن در چنین جایگاهی، انتخاب خود دولت نبوده است. بلکه برآمده از توافقی میان آمریکا و اسرائیل است. البته خود دولت آلبانی قصد دارد، از طریق همراهی با سیاست‌های آمریکا، اعتبار و جایگاهی بین‌المللی در منطقه بالکان به دست آورد. سیاست اسرائیل در منطقه بالکان، برای حضور و تاثیر‌گذاری بیشتر در میان کشورهای این منطقه، نیز به عنوان عامل دیگری برای مواضع تند آلبانی در قبال حکومت ایران عمل می‌کند.

در پیوند با این موضوع می‌توان به آخرین رویارویی سیاسی دولت آلبانی با جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد: دولت آلبانی به همراه ایالات متحده آمریکا تقاضای تشکیل جلسه‌ غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را دادند تا در آن به وضعیت نقض حقوق بشر در ایران، خاصه حقوق زنان، رسیدگی شود. 
این جلسه، پس از درخواست دولت‌های آمریکا و آلبانی، در روز ۱۱ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد و بخشی از آن به سخنان سفیر آلبانی در سازمان ملل متحد علیه جنایت‌های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی اختصاص داشت. فریت هوجا، ضمن اشاره به اینکه بخشی از جوانی‌اش تحت حکمرانی یکی از حکومت‌های بی‌رحم کمونیستی گذشته است، به مردم ایران گفت: «حکومت‌های دیکتاتوری از ترس مردم تغذیه می‌کنند، به آنها خوراک ندهید.»