ایران سفیر آلمان را احضار و برلین را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرد

وزیر خارجه آلمان، اعتراض‌های سراسری مردم ایران را «شجاعانه» توصیف کرده است

جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه، ۵ آبان، سفير آلمان را در تهران به وزارت امور خارجه احضار و برلين را به مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: «برخی کشورهای اروپایی بر خلاف تعهدات بین‌المللی خود در مبارزه با تروریسم به حامی گروه‌های تروریستی تبدیل شده‌اند.»

به گزارش رویترز، سرکوب خشونت‌آمیز مردم معترض، دستگیری شهروندان کشورهای اروپایی و بحرانی شدن وضعیت حقوق بشر در ایران واکنش‌های مقام‌های کشورهای اروپایی را در پی داشته است. حالا پس از اعلام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، وزارت خارجه آلمان هم خبر داد که علاوه بر آن تحریم‌ها، آلمان هم به طور جداگانه‌ محدودیت‌هایی را علیه ایران در نظر خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز چهارشنبه ۴ آبان (۲۶ اکتبر) در واکنش به وضعیت حقوق بشر در ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد کشورش محدودیت‌های ورود از ایران را تشدید می‌کند و این محدودیت‌ها فراتر از بسته تحریمی اتحادیه اروپا است که قبلا اعلام شده بود.

بر اساس این بیانیه، روادید برای دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک تنها در صورت ضرورت صادر می‌شود. همچنین برای ورود اعضای سازمان‌های ایرانی ذکرشده در فهرست اتحادیه اروپا، محدودیت‌های بیشتری اعمال خواهد شد.  

وزیر خارجه آلمان، در توییتی دیگر، اعتراض‌های سراسری مردم ایران را «شجاعانه» توصیف کرد و با اشاره به «رفتار وحشیانه» حکومت با معترضان نوشت: «روابط ما از قبل با دولت ایران محدود شده بود؛ اما با دولتی که چنین غیرانسانی عمل می‌کند، نمی‌توان ارتباط عادی داشت. ما روابط خود را با شرایط موجود وفق می‌دهیم.»

آنالنا بربوک ادامه داد: «ما در اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی تحریم‌های بیشتر علیه حکومت ایران‌ هستیم و فهرست بستگان مسئولان را برای افزودن اسامی آنان به تحریم‌ها بررسی می‌کنیم و ورود آنان را به اتحادیه اروپا دشوارتر خواهیم کرد.»

بربوک همچنین خبر داد که برنامه‌های آلمان برای حمایت و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر در حوزه‌های فرهنگ، دانش، رسانه و جامعه مدنی گسترش خواهد یافت. به گفته او گفت‌وگوهای دوجانبه و روابط تجاری و مالی آلمان با ایران نیز تعلیق می‌شوند و حضور فعالان فرهنگی آلمان در ایران هم کاهش خواهد یافت.