وزیر خارجه آلمان: سرکوب معترضان برای جمهوری اسلامی عواقب خواهد داشت

آنالنا بربوک در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه هفت در مورد اعتراض‌های ایران موضع‌گیری کرد

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز جمعه ۱۳ آبان، در پایان نشست دو روزه وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در شهر مونستر آلمان اعلام کرد که رفتارهای رژیم ایران با معترضان، چهره واقعی خود را در داخل و خارج از کشور نشان داده است و این کار عواقبی در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی که در توییتر وزارت خارجه آلمان نیز بازنشر شد گفت: «هر کسی که شهروندان را تا سر حد مرگ کتک بزند، آن‌ها را زندانی کند و از تجاوز جنسی به‌عنوان سلاح استفاده کند، چهره واقعی خود را نشان داده است.»

او با اشاره به ارسال سلاح از طرف جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، در ادامه سخنانش گفت: «چنین رفتاری عواقبی خواهد داشت؛ نه تنها به‌دلیل وحشتی که ایران در داخل کشور راه انداخته است، بلکه همچنین در خارج از کشور و از جمله به دلیل تحویل سلاح به روسیه.»

به نظر می‌رسد که آنالنا بربوک، علی‌رغم ماه‌ها بن‌بست دیپلماتیک و عملکرد وحشیانه جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان  نمی‌خواهد شکست قطعی مذاکرات احیای برجام را اعلام کند. او در پایان نشست دو روزه وزیران خارجه هفت کشور صنعتی گفت: «در واقع برخی هستند که معتقدند ما باید بگوییم که همه چیز شکست خورده است. اما گفتن این در دیپلماسی به این معنی است که اکنون می‌پذیرید که غنی‌سازی اورانیوم بیشتری وجود خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، کشورهای عضو گروه هفت در بیانیه‌ای سرکوب خشن اعتراض‌های مردم ایران را محکوم کرده بودند. وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان، در بخش دیگری از بیانیه مشترک روز جمعه چهارم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه)، به شلیک موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیما اوکراینی اشاره کردند و گفتند که کشورهای عضو این گروه، از تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخ‌گو کردن مقام‌های جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی حمایت می‌کند.

کشورهای گروه هفت (جی ۷)، متشکل از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و کانادا، حکومت ایران را متهم کردند که از طریق انتقال موشک‌های بالستیک، کروز و هواپیماهای بدون‌سرنشین به متحدان خود، اعم از دولتی و غیردولتی، موجب بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن شده است.

بازداشت شهروندان خارجی و افراد دوتابعیتی در ایران، از دیگر موضوع‌هایی بود که در بیانیه مشترک روز جمعه «گروه هفت» به آن اشاره شد. در این بیانیه، حکومت ایران متهم شد که بازداشت شهروندان خارجی و دوتابعیتی را به یک «رویه غیرمنصفانه» تبدیل کرده است و قصد دارد از آن در راستای «منافع سیاسی» خود استفاده کند.