دخالت دولت در بازار ارز؛ سیاست شکست‌خورده‌ای که ادامه دارد

نرخ ارز و طلا در ایران از حدود دو هفته‌ پیش روندی رو به رشد گرفته است

ناملایمات سیاسی و خروج سرمایه از بازار بورس، منجر به ملتهب شدن بازار ارز در دو هفته گذشته شده است- AFP

قیمت دلار در بازار آزاد که روز یکشنبه، ۱۵ آبان (۶ نوامبر)، به محدوده ۳۵ هزار و ۴۵۰ تومان رسیده بود، روز دوشنبه با ۷۵۰ تومان افزایش، به رقم ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

سکه «امامی» هم با ۱۰۷ هزار تومان افزایش در قیاس با روز قبل، به رقم ۱۶ میلیون و ۴۰۴ هزار تومان رسید.

ربع سکه که روز گذشته به قیمت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد، امروز، دوشنبه ۱۶ آبان، بهای آن با ۶۰ هزار تومان افزایش، به پنج میلیون و ۸۶۰ هزار تومان رسید.

طلای ۱۸عیار هم امروز با ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش، در محدوده یک میلیون و ۴۸۵ هزار و ۲۰۰ تومان خرید و فروش شد.

نرخ ارز و طلا در ایران از حدود دو هفته‌ پیش روندی رو به رشد گرفته است و در پی آن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته با صدور دستوری، دستگاه‌های مربوطه را موظف به حفظ ثبات در بازار ارز کرد.

ناملایمات سیاسی و خروج سرمایه از بازار بورس، به التهاب بازار ارز و سکه در دو هفته گذشته انجامیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری مهر به نقل از تحلیلگران بازار، دلایل سه‌گانه اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک را از عوامل این التهاب نام برده است و آن را «ضلع تازه‌ای از اضلاع مهندسی‌شده جنگ ترکیبی» علیه جمهوری اسلامی دانسته است.

روز شنبه هفته جاری هم بانک مرکزی ایران با دخالت در بازار و تزریق ارز، کوشید مانع این افزایش شود که مدت کوتاهی هم موفق بود.

نگاهی به تجربه گذشته بانک مرکزی در دولت‌های گذشته در زمینه تزریق ارز و نتایج این سیاست، نشان می‌دهد که در سال ۹۰ خورشیدی، بانک مرکزی ۴۷ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق کرد، اما قیمت ارز بالاتر رفت و از حدود هزار تومان به هزار و ۴۰۰  تومان رسید.

سال ۱۳۹۶ هم بانک مرکزی ۱۸ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرد، اما قیمت ارز افزایش یافت. 

سال ۱۳۹۷ نیز دولت تصمیم به عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفت و میلیاردها دلار ارز به بازار ریخت، اما باز هم قیمت ارز در بازار صعودی شد. 

بانک مرکزی دولت ابراهیم رئیسی نیز همین سیاست را در قالب عرضه ارز در سامانه برخط بازار متشکل ارزی، انتشار گواهی سکه، و تولید سکه از طلای آب‌شده دنبال می‌کند، و مجموع این سیاست‌ها مانع افزایش قیمت ارز و سکه نشده است.

بانک مرکزی این هفته نیز بخشنامه‌ای برای تامین تقاضای ارز افراد حقیقی صادر کرد که بر اساس آن، صرافی‌های بانکی هم به جمع مراکز دیگر عرضه ارز سهمیه‌ای اضافه شدند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که این سیاست نیز مانند سایر اقدامات دولت نتواند بازار ارز و سکه را به آرامش برساند.

بیشتر از اقتصاد