ادامه مجازات علیه سپاه پاسداران منجر به بروز تنش میان واشنگتن و بغداد شده است

اعلام جنگ سفارت آمریکا در بغداد علیه ایران

رویترز

گزارش‌هایی که در دسترس اندیپندنت‌ عربی قرار گرفته نشان می‌دهد، دیدار برنامه‌ریزی شده عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق با مقامات واشنگتن ممکن است به دلیل موضع‌گیری‌های اخیر بغداد در مورد تحریم‌های ایران، لغو و یا به تأخیر انداخته شود. منبعی از وزارت امور خارجه عراق گفته است بغداد هنوز از واشنگتن پاسخی در مورد تاریخ سفر عادل عبدالمهدی به ایالات متحده دریافت نکرده است.

آقای جوی هود، کاردار سفارت ایالات متحده در بغداد گفته است، کاخ سفید برای بحث در باره مسائل مربوط به منافع مشترک، در انتظار دیدار با نخست وزیر عراق است، اما او تاریخ این سفر را ذکر نکرد.

تنش در روابط میان بغداد و واشنگتن

منبع یاد شده گفت: " پس از اعلام قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی ایالات متحده، روابط عراق و آمریکا با نوعی تنش روبرو شده است، واشنگتن دولت عراق را زیر فشار قرار می‌دهد تا بغداد، موضعگیری واضح خود در قبال تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند."

این منبع افزود:" وارد کردن برق ایران به عراق، یک استثنای موقت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که ایالات متحده برای حکومت عراق در نظر گرفته است. این استثناء که تنها در ماه‌های گرم تابستان قابل اجرا است، به دلیل کمبود انرژی محلی، که توان پاسخی‌گویی به نیازمندی‌های جامعه را ندارد، به حکومت عراق داده شده است.

این منبع خبی اضافه کرده است: " احتمال می‌رود ایالات متحده دیدار عادل عبدالمهدی را به تأخیر اندازد تا موضع‌گیری عراق در برابر تحریم‌های ایران روشن شود که آیا عراق به حمایت این تحریم‌ها می پردازد و یا این‌که در کنار ایران قرار می‌گیرد. وی همچنین اشاره کرد دولت آمریکا توجهی به مسئله حساسیت رابطه میان ایران و عراق و یا این که مخالفت میان بغداد و تهران منجر به چه بحرانی می‌شود، ندارد.

کاردار سفارت ایالات متحده در بغداد گفت: اگر دولت عراق متعهد به رعایت تحریم‌ها  علیه ایران نشود، ایالات متحده اقدامات لازم را علیه عراق اتخاذ خواهد کرد. وی گفت: جناح‌های مسلح مرتبط با ایران به حاکمیت عراق آسیب می‌رسانند. وی از دولت عبدالمهدی خواست تا مانع دخالت این گروه‌ها در امور امنیت کشور شود.

اظهارات این مقام آمریکایی در مورد موضعگیری عراق، بحث ‌برانگیز شده است. آگاهان سیاسی بر این عقیده‌اند که هر‌گونه تنش میان عراق و ایالات متحده، دولت شکننده عراق را با چالش‌های سختی روبرو می‌کند که فرجام آن به نفع ایران تمام می‌شود.

ناظران سیاسی می‌گویند ممکن است در این مرحله، سفارت آمریکا در بغداد نقش بزرگ‌تری در مسائل فرامرزی عراق داشته باشد. در همین‌حال، سفارت آمریکا در بغداد در صفحه فیس بوک خود نوشته است که ثروت علی خامنه ای، رهبر ایران به ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، مسئله‌ای که خشم طرفداران ایران در عراق را بر انگیخته است.

سفارت آمریکا در بغداد اضافه کرد: "فساد در تمام بخش‌های نظام سیاسی و ساختار دولتی ایران نفوذ کرده است. سرمایه علی خامنه‌ای که در رأس هرم قدرت قرار دارد حدود ۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این در حالی است که اغلب مردم ایران در ۴۰ سال حکومت روحانیون در عمق فقر و دشواری زندگی می‌کنند. ائتلاف "فتح" عراق که روابط نزدیک با ایران دارد، خواهان احضار کاردار سفارت آمریکا در بغداد بابت اظهارات اخیر آن سفارت در مورد ایران شد.

متحدان ایران پاسخ می‌دهند

ائتلاف "فتح" با اشاره به این موضوع گفت: "نمایندگی‌های دیپلماتیک در خاک عراق نباید به کشورهای دیگر و رهبران مذهبی که مردم عراق در قبال آن‌ها حساس هستند، تجاوز و یا بی احترامی کنند."

فتح افزود: "این اقدام در مغایرت با تمام معیارهای دیپلماتیک و قوانین آن است. اظهاراتی که در وبسایت رسمی سفارت ایالات متحده در مورد یکی از مراجع معتبر مذهبی در میان مردم عراق منتشر شده است تجاوز صریح و نقض آشکار کلیه‌ی قوانین بین‌المللی است. این اظهارات غیر قابل پذیرش باید به سرعت حذف شود و  لازم است کاردار سفارت آمریکا در عراق احضار شود و یادداشت اعتراضی شدید به او داده شود."

ائتلاف "فتح" با اشاره به سفیر آمریکا در بغداد گفت: این شخص که به نام "جویی هود" یاد می‌شود تا دیروز در امور داخلی عراق دخالت می‌کرد و بدون هیچ محدودیتی به هر کسی اتهام می‌زد و اوامر صادر می‌کرد، امروز به بدگویی در وبسایت رسمی سفارت آمریکا پرداخته است. این شخص که مورد حمایت صهیونیسم است اصرار به نقض قانون و هنجارهای دیپلماتیک دارد و تلاش می‌کند با تحریک احساسات عراقی‌ها، روابط عراق با آمریکا را متشنج کند. ما می‌خواهم وزارت امور خارجه عراق، این شخص را به عنوان یک فرد نامطلوب قلمداد کند."

اعلان جنگ

به باور بسیاری از آگاهان، سفارت ایالات متحده در بغداد جنگ علیه ایران را آغاز کرده است و این حرکت‌های آمریکا نشان می‌دهد که سرزمین عراق، میدان اصلی رقابت میان تهران و واشنگتن است.

هشام الهاشمی تحلیلگر سیاسی و امنیتی عراق گفت: " اهداف عمده ایالات متحده آمریکا در بغداد، نظارت بر فعالیت‌های ایران و در محدودیت قرار دادن طرفداران ایران در عراق است، مسئله‌ای که تنش لفظی میان مقامات آمریکایی و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق را شدت بیشتری می‌بخشد.

هاشمی افزود هرچند دولت عراق در قبال درگیری‌های لفظی میان واشنگتن و تهران، سکوت اختیار کرده است اما ائتلاف "فتح" که از هواخواهان ایران است، بیشتر به این مسئله پرداخته و اظهارات سفارت آمریکا در بغداد را محکوم کرده است.

آگاهان سیاسی در بغداد می گویند افزایش تنش میان عراق و ایالات متحده ممکن است متحدان ایران را به احیای تلاش برای تصویب قانونی تحریک کند که بر اساس آن، نیروهای آمریکایی مجبور به ترک خاک این کشور شوند.