هفته هشتم خیزش سراسری: اعتراضات در جوادیه، کشته شدن ۹ معترض در خاش

محله جوادیه تهران به صحنه تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی تبدیل شد و نیروهای سرکوبگر در خاش به معترضان شلیک کردند

در آستانه هشتمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، جمعه شب محله جوادیه تهران، از محله‌های قدیمی واقع در جنوب تهران، به صحنه تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی تبدیل شد. هم‌زمان، نیروهای سرکوبگر روز جمعه، ۱۳ آبان، با تیراندازی مستقیم، مردم شهر خاش را به خاک و خون کشیدند و بنابر اعلام کمپین فعالین بلوچ، تاکنون دست‌کم ۹ نفر در تیراندازی مستقیم سرکوبگران در این شهر استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند.

محله جوادیه تهران شامگاه جمعه ۱۳ آبان ماه صحنه تجمع‌های اعتراضی گسترده ضدحکومتی شد. مردم معترض با حضور پرتعداد در تجمع‌های اعتراضی جمعه شب به سرعت خیابان بیست متری جوادیه و خیابان‌های اطراف آن را تسخیر کردند و به سردادن شعارهایی علیه  جمهوری اسلامی پرداختند.

نیروهای سرکوبگر از جمله نیروهای موتوری یگان ویژه و گردان‌های امنیتی امام علی ساعتی پس از آغاز تجمع‌های اعتراضی شبانه در جوادیه به مردم معترض هجوم برده و به شلیک گاز اشک‌آور، شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن و همچنین ضرب و جرح مردم  پرداختند.

با این حال، مقاومت مردم در خیابان بیست متری جوادیه به عقب‌نشینی نیروهای سرکوبگر منجر شد و مردم این بار شعارهایی چون «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، و «آزادی، آزادی، آزادی» سردادند.

شعار علیه سپاه پاسداران و اعضای آن، شعار علیه «بیت رهبری» و همچنین «مرگ بر بسیجی» بخش دیگری از شعارهای مردم جوادیه در تجمع‌های اعتراضی جمعه شب را به خود اختصاص داده بود.

محله جوادیه در کنار محله نازی‌آباد از جمله محله‌های قدیمی، پرجمعیت و تاثیرگذار جنوب تهران است. محله نازی‌آباد در روزهای گذشته شاهد تجمع‌های اعتراضی گسترده مردمی بود و با پیوستن محله جوادیه به خیزش سراسری مردم ایران، اکنون دو محله بزرگ و تاثیرگذار جنوب تهران به صحنه تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی تبدیل شده است.

خیابان ستارخان، آریاشهر و بلوار فردوس در غرب تهران نیز جمعه شب شاهد تجمع‌ها و راه‌بندان‌های اعتراضی بود. مردم در این مناطق نیز با شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» به اعتراض‌های شبانه خود ادامه دادند.

در میان شعارنویسی‌های غرب تهران، مردم معترض در یکی از شعارها در بلوار فردوس تهران با رنگ قرمز خطاب به علی خامنه‌ای نوشتند: «به گورت سلام کن سیدعلی.»

شهرک اکباتان نیز جمعه شب باردیگر صحنه تجمع اعتراضی و شعارهای ضدحکومتی مردم بود. اکباتان در یک هفته گذشته، هدف شدیدترین سرکوب‌ها قرار گرفته است. با این حال، در سه شب گذشته بار دیگر مردم این شهرک در غرب تهران با تجمع‌های اعتراضی و روشن کردن آتش و سردادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» به اعتراض خود ادامه داده‌اند.

در اعتراض‌های جمعه شب، مردم اکباتان شعار «این نهضت آبانه، دیکتاتوری تمامه» و «مهسای ما، نیکای ما، ندای آزادی ما» و «جونمون دستمونه، ظلم و ستم بسمونه» را نیز در کنار شعارهای خود علیه علی خامنه‌ای سردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم تهرانپارس نیز جمعه شب در تجمع‌های پراکنده شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر بسیجی» سردادند.

شهر خاش در استان سیستان و بلوچستان روز و شامگاه جمعه صحنه یکی از گسترده‌ترین تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی مردم سیستان و بلوچستان در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی بود.

هزاران نفر از مردم معترض این شهر پس از نماز جمعه اهل سنت به خیابان آمده و شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» سردادند. نیروهای سرکوبگر از بالای ساختمان فرمانداری خاش اقدام به شلیک مستقیم گلوله جنگی به سوی مردم معترض کردند.

بنابر اعلام کمپین فعالان بلوچ، در اثر تیراندازی نیروهای سرکوبگر، دست‌کم ۹ نفر از مردم معترض خاش کشته و ۳۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

فرماندار خاش نیز اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های روز جمعه در این شهرستان اداره جهاد کشاورزی خاش به‌صورت کامل در آتش سوخته است.

پیش از این در جمعه خونین زاهدان، ۸ مهر ۱۴۰۱، در اثر شلیک نیروهای سرکوبگر، دست‌کم ۹۴ نفر از مردم معترض کشته شدند. این کشتار روز جمعه ۶ آبان ماه در سراوان و زاهدان تکرار شد و دست‌کم ۸ نفر از جمله یک کودک با تیراندازی نیروهای سرکوبگر از پا درآمدند.

در همین حال، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خواستار برگزاری رفراندوم تحت نظارت ناظران بین‌المللی شد.

از سوی دیگر، در شهر رباط کریم، نیروهای سرکوبگر به هنگام حضور گوهر عشقی مادر ستار بهشتی، بر سرمزار فرزندش، به او حمله کردند.

صفحه اینستاگرام بنیاد ستار بهشتی مهاجمان را «ماموران وزارت اطلاعات و نیروهای لباس شخصی» معرفی کرد و افزود که حمله به گوهر عشقی در سالگرد کشته‌شدن فرزندش ستار بهشتی انجام شده است.

ستار بهشتی کارگر وبلاگ‌نویس ۱۳ آبان سال ۱۳۹۲ حین بازداشت به دست نیروی انتظامی بر اثر شکنجه کشته شده بود.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، در سالگرد کشته شدن فرزندش، طی پیامی گفت: «من از بسیج، سپاه و ارتش می‌خواهم که اسلحه‌های خود را زمین بگذارند و به مردم بپیوندند. رژیم ماندنی نیست؛ آن وقت شما می‌مانید و مردم.»

در کرمان، مردم معترض یک بیلبورد را که روی آن با سرقت مضمون ترانه «برای...» شروین حاجی‌پور، یک متن تبلیغاتی حکومتی نوشته شده بود، به آتش کشیدند.

در شاهین‌شهر اصفهان مردم در جریان برگزاری مراسم چهلم محمد حسین ترکمان شعارهای ضدحکومتی و همچنین شعار «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده» و «حکومت جوان‌کش نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سردادند.

نیروهای سرکوبگر با حمله به مراسم چهلم محمد حسین ترکمان، مردم را مورد ضرب و جرح قرار دادند و به سوی حاضران در این مراسم تیراندازی کردند.

در اصفهان نیز در جریان برگزاری مراسم چهلم شیرین علیزاده، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به این مراسم حمله کرده و به سوی مردم حاضر در آن با سلاح‌های ساچمه‌زن شلیک کردند.

شماری از مردم حاضر در چهلم شیرین علیزاده از جمله عموی همسر او در اثر تیراندازی نیروهای سرکوبگر زخمی شدند.

در شهر لاهیجان، مردم جمعه شب با گلباران محل کشته شدن عرفان زمانی، به این جوان معترض که با گلوله نیروهای سرکوبگر کشته شد، ادای احترام کردند.