حمله حامیان جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید؛ آویزانش کنید!

رهبر معنوی اهل سنت در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳ آبان، با اشاره به ظلم و نابرابری و اقدام حکومت به سرکوب مردم، خواستار برگزاری رفراندومی آزاد زیر نظر نهادهای بین‌المللی شده بود

سخنان مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت شهر زاهدان در مورد محکوم کردن خشونت علیه مردم، خشم حامیان جمهوری اسلامی را برانگیخته است.

پس‌ از آنکه رهبر معنوی اهل سنت در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳ آبان، با اشاره به ظلم و نابرابری و اقدام حکومت به سرکوب مردم، خواستار برگزاری رفراندومی آزاد زیر نظر نهادهای بین‌المللی شد. کاربران حامی نظام هم در شبکه‌های اجتماعی خواستار برخورد نهادهای امنیتی با او شدند.

مولوی عبدالحمید در این خطبه‌ها تاکید کرده بود: «ملتی که ۵۰ روز است در خیابان‌ها اعتراض می‌کند را نمی‌توانید با کشتن و زندان و زدن، عقب برانید.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان طی یک ماه گذشته بارها علیه سرکوب معترضان لب به سخن گشوده است، اما به میان کشیدن بحث رفراندوم که جزو خطوط قرمز حاکمیت است، سبب شده حامیان جمهوری اسلامی احساس خطر کنند.

مولوی عبدالحمید پس از سرکوب خونین معترضان شهر خاش در روز جمعه ۱۳ آبان نیز بار دیگر ضمن محکوم کردن کشتار مردم تاکید کرد: «تعدادی از نوجوانان و جوانان در مقابل فرمانداری شهرستان خاش تجمع کردند و شعارهایی دادند و به پرتاب سنگ اقدام کردند که مورد هدف مستقیم گلوله جنگی قرار گرفتند. جای سوال است که آیا جواب شعار و سنگ‌پرانی، گلوله جنگی است؟! معلوم نیست چرا برخورد با معترضان در سیستان و بلوچستان با دیگر مناطق کشور متفاوت است و به چه دلیل مردم معترض این استان این‌گونه بی‌رحمانه به خاک و خون کشیده و قتل‌عام می‌شوند؟»

پیش‌تر نیز وقتی مولوی عبدالحمید در یکی از خطبه‌های نماز جمعه برای ایران آرزوی آزادی کرده بود، برخی کاربران تندروی نزدیک به‌نظام صراحتا با تهدید او نوشته بودند: «صبر نظام را امتحان نکند!»

اما این بار روزنامه رسمی دولت ابراهیم رئیسی نیز به میدان آمد و در مطلبی که روز شنبه ۱۴ آبان منتشر شد، نوشت: «اظهارات دشمن‌پسند مولوی عبدالحمید که با ولع از سوی رسانه‌های آمریکایی و سعودی بازنشر شد، ازجمله عوامل تحریک و زمینه‌ساز آشوب‌ها بود که تاکنون به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در زاهدان و ترور تعدادی از نیروهای انتظامی و روحانیان شیعه در دیگر شهرهای استان دامن زده است»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه ایران تلاش کرده است در این یادداشت گفته‌های مولوی را مصداق اقدام علیه امنیت ملی جلوه دهد تا راه برای برخورد امنیتی با او باز شود.

از دیگر نکات مهم یادداشت روزنامه ایران این بود که با لاییک دانستن نظریه سیاسی امام‌جمعه اهل سنت زاهدان تلاش کرد از این طریق جایگاه او در میان اهل سنت را با چالش روبرو کند.

روزنامه ایران دراین‌خصوص نوشته است: «او حتی پا را از مسائل دینی فراتر گذاشت و در جایگاه عالم اهل سنت مدعی شد که باید فضایی را فراهم آورد که حتی یک فرد بی‌دین و بی‌نماز نیز بتواند در راس قوه مجریه ایران قرار بگیرد.»

اما برخلاف روزنامه ایران، برخی کاربران شناخته‌شده نزدیک به حاکمیت طی روزهای گذشته صراحتا به تخریب و تهدید مولوی اقدام کردند. این کاربران مولوی را به دریافت پول از عربستان سعودی متهم کردند؛ توهینی آشکار که تا امروز سابقه نداشته است.

مهدی سلحشور در این مورد در توییتی نوشته است: «کاش جناب مولوی عبدالحمید پیشنهادهای خلاقانه‌شون رو به ‌جای کشوری که هرسال یه انتخابات داشته، می‌دادند به رفقاشون که هنوز فرق صندوق رای و صندوق میوه رو نمی‌دونن تا ببینن چطور حق رفاقت رو باهاشون به جا میارن! دست به شمشیر و گردن‌ نوازیشون که خیلی زبانزده!»

محمدرضا شهبازی نیز صراحتا خواستار اعدام مولوی عبدالحمید شده و نوشته است: «اگر به تقاص اعدام شیخ نمر از… آویزانش می‌کردن الان رفراندوم، رفراندوم نمی‌کرد.»

جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امربه‌معروف نیز در توییتی نوشت: «اسناد دریافت پول از سعودی توسط عبدالحمید رو پخش کنید و ازش سوال کنید نظرش درباره رفراندوم در کشور متبوعش چیه؟»

این حملات زمانی محل تنش بیشتر میان کاربران شد که برخی از اصول‌گرایان با انتشار تصاویر دیدار مولوی با خاتمی و حسن روحانی او را مهره اصلاح‌طلبان معرفی کردند. درحالی‌که کاربران دیگر با اشاره به حمایت رسمی مولوی از ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ نوشتند: «زمانی که از رئیسی حمایت کرد چرا نگفتید نیروی عربستان است؟!»

در این میان نباید از فضاسازی در شبکه‌های مجازی علیه مولوی عبدالحمید به‌ آسانی گذشت. تلاش برای بالا آوردن هشتگ «پایان مماشات» با محوریت حمله به مولوی شاید زمینه‌سازی برای برخورد قضایی با فردی باشد که در میان اهل سنت جایگاه مهم معنوی دارد و برخورد با او تبعات سنگینی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت. البته مواضع صریح مولوی تا امروز و دعوت نکردن پیروانش به سکوت، هزینه گزافی برای نهادهای امنیتی ایران در سیستان و بلوچستان داشته است.

جمعه‌های اعتراضی در این استان هر هفته شدت بیشتری گرفته است و به‌موازات سرکوب خونین حکومت، مولوی نیز صراحت لحن بیشتری پیدا می‌کند.

باید دید آیا نظام حاضر به پذیرش هزینه برخورد رسمی با این چهره مذهبی دارای نفوذ است، یا به روال هفته‌های گذشته تلاش می‌کند از راه حمله رسانه‌ای او را تخریب کند.